Pagina 2 van 2

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 20 nov 2023, 11:44
door Shrek
Dat ziet er al een stuk correcter uit. Zou HLN een rechtzetting publiceren?

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 20 nov 2023, 12:15
door jan_olieslagers
Zou HLN een rechtzetting publiceren?
Alleen als ze ertoe verplicht worden, vrees ik. Ik zou het iets voor NMBS vinden om het te eisen.

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 20 nov 2023, 13:23
door overweg13
Mag ik ook even een erg sentimentele en dito individuele reactie toevoegen? Het hele gedoe van donderdagavond en de richting waarin het incident nu lijkt te evolueren, heeft me duidelijk gemaakt dat ik nog wel geef om onze Belgische treinen, ook al leek ik in de voorbije maanden naar een doodgewone reiziger te evolueren.

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 20 nov 2023, 14:43
door TB_worden
Steven schreef: 20 nov 2023, 00:49 De treinbegeleidster in kwestie heeft een vrij negatieve reputatie bij een hele hoop personeel. Het is niet de eerste keer dat ze gratuite mededelingen doet die niet stroken met de waarheid. Er zijn al verschillende machinisten die niet meer met haar willen samenwerken.
Hoe werkt dat dan? Op 'mijn' lijn 's morgens zie ik heel vaak dezelfde treinbegeleidsters opduiken, het is toch onvermijdelijk dat je dan ook vaak met dezelfde machinisten op pad bent? Gemakkelijk om te plannen is dat toch niet...

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 20 nov 2023, 23:06
door Steven
Dat valt niet op 1-2-3 uit te leggen. Het basisprincipe is dat men eerst treinen gaat inplannen en dat men op basis daarvan personeel gaat inplannen. In kleinere standplaatsen is de kennis van het net wat beperkter voor zowel treinbestuurders als treinbegeleiders. De kans dat je daar al eens met een zelfde collega werkt is dus voldoende groot. Maar standplaatsen zoals Antwerpen Brussel of Gent hebben heel wat personeel dat verspreid over een groot deel van het land ingezet is. De kans dat je dan regelmatig met dezelfde collega samenwerkt is klein. In Brussel zuid hebben ze ook heel wat diensten waarbij de TBG van een andere standplaats is dan Brussels. De diensten tussen beide soorten personeel lopen dus niet noodzakelijk parallel. Komt ook omdat een treinbestuurder ook nog ledige ritten doet waarbij geen tbg betrokken is. Uitwijken van treinen of aan perron brengen vanaf bundels is in de meeste gevallen zonder treinbegeleider. Die komt er bij eens de trein dan aan perron staat.

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 20 nov 2023, 23:30
door ovspotter_be
Sommige standplaatsen zoals Mechelen hebben ook enkel treinbegeleiders en geen treinbestuurders en omgekeerd.

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 21 nov 2023, 00:52
door LML
Als je al leest uit welke gazet het komt: HLN = Het Laagste Nieuws...

Re: "Dronken en boze machinist verlaat de trein"

Geplaatst: 21 nov 2023, 00:53
door Accelerat
Shrek schreef: 20 nov 2023, 11:44 Dat ziet er al een stuk correcter uit. Zou HLN een rechtzetting publiceren?
Er staat inmiddels in het stuk dat er geen rode seinen zouden zijn gepasseerd. De rest van de sensatie staat er, uiteraard zoals bij HLN, nog wel in.