Rijtuigen Infrabel

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Rijtuigen Infrabel

Bericht door desirootje »

Ik passeerde voor het laatst het station van Vilvoorde en zag daar op kant een paar stokoude rijtuigen staan, eigendom van Infrabel stond erop. Ik neem aan dat dat is voor vervoer van ploegen en als een soort van kantine/break room. Worden die nog steeds gebruikt en welk materieel is dat zo al? Zou Infrabel geïnteresseerd zijn in het overkopen van enkele M4 of I6/I10 rijtuigen als die eruit moeten voor dit soort zaken, of zouden ze nieuwe treinen kopen hiervoor?
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

Die staan daar al eeuwig en drie dagen, ik heb er nog nooit eentje zien rijden en ik heb er zelfs nog nooit iemand zien in- of uitstappen.
Zet dat daar maar neer en wacht tot het van roest of rot of verveling doorelkaar zakt, in de beste Belgische spoortradities.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door Steven »

Dat is een leeftrein, die heeft zelfs slaapafdelingen voor het personeel. Maar ben nu even kwijt welke je juist gezien hebt want normaal hebben ze een vrij nieuwe die ze daarvoor gebruiken

Hieronder zie je de nieuwste leeftrein die men gebruikt.
https://warsco.eu/nl/realisaties/leeftrein-infrabel

Als je een rode/bruine trein gezien hebt is dat de vorige leeftrein en ik dacht niet dat die nog gehomologeerd was om te rijden maar dat men sommige delen nog wel gebruikt (als magazijn).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door Steven »

Er werd HIER ooit al eens iets over besproken op dit forum
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door ovspotter_be »

Paar weken geleden heb ik ze nog een paar rode/bruine rijtuigen in Vilvoorde zien uit elkaar halen met de slijpschijf, maar er staan er nog steeds een paar opgesteld.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door desirootje »

Steven schreef: 16 dec 2023, 20:43 Dat is een leeftrein, die heeft zelfs slaapafdelingen voor het personeel. Maar ben nu even kwijt welke je juist gezien hebt want normaal hebben ze een vrij nieuwe die ze daarvoor gebruiken

Hieronder zie je de nieuwste leeftrein die men gebruikt.
https://warsco.eu/nl/realisaties/leeftrein-infrabel

Als je een rode/bruine trein gezien hebt is dat de vorige leeftrein en ik dacht niet dat die nog gehomologeerd was om te rijden maar dat men sommige delen nog wel gebruikt (als magazijn).
Ik had het over de bruine, die witte staan bijna 24/7 in Denderleeuw die ben ik gewoon. Was die vroeger een passagiersrijtuig uit de K/M/I... familie of was die jaren geleden specifiek voor deze reden gekocht?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door Steven »

De nieuwe zijn er specifiek voor gemaakt van de oude ben ik niet volledig zeker maar ik denk dat het oude verbouwde i rijtuigen zijn.
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door TKR »

Deze? (onderste foto)
Dit is een omgebouwd I1 rijtuig voor Infrabel.

https://mmfl58.be/RollendMaterieel/Rijt ... uigen.html
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Rijtuigen Infrabel

Bericht door Terminus »

jan_olieslagers schreef: 16 dec 2023, 19:49 Die staan daar al eeuwig en drie dagen, ik heb er nog nooit eentje zien rijden en ik heb er zelfs nog nooit iemand zien in- of uitstappen.
Zet dat daar maar neer en wacht tot het van roest of rot of verveling doorelkaar zakt, in de beste Belgische spoortradities.
Toen ik enkele weken geleden rond 7u15 in Vilvoorde passeerde (met de IC naar Brussel) was er wel beweging in de trein (ook tot mijn verbazing).

En ik herinner me ook nog een gerucht (anno 2012) dat Infrabel enkele I5-rijtuigen had overgekocht van de NMBS, maar ofwel was het echt een gerucht, ofwel is er nooit iets mee gebeurd.
Plaats reactie