Pagina 1 van 2

Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 11:43
door dcr
Treinverkeer tussen Antwerpen en Mechelen voor langere tijd verstoord door brand in seinkeet: “Hinder zal minstens enkele dagen duren”

Het treinverkeer tussen Mechelen en Antwerpen kan maandagochtend slechts gebruikmaken van twee van de vier sporen door een brand in een seinkeet tussen Duffel en Kontich. Dat heeft spoornetbeheerder Infrabel gemeld. Er is een aangepaste treindienst waarbij bepaalde treinen zijn afgeschaft, beperkt op hun traject of worden omgeleid. “De hinder zal sowieso enkele dagen aanhouden”, bevestigt Infrabel.

Bron: BELGA
Vandaag om 09:16

Sinds iets voor 23 uur zondagavond was het treinverkeer volledig onderbroken tussen Mechelen en Antwerpen omdat een seinkeet tussen Duffel en Kontich volledig is uitgebrand. In die seinkeet zitten allerlei software en technische installaties die in contact staan met de seinrichting. Aanvankelijk werd er uitgegaan van kwaad opzet, maar de brand zou ontstaan door een kortsluiting. Infrabel doet verder onderzoek en meet de schade op. Sinds middernacht kunnen de treinen weer rijden op twee van de vier sporen.
De treinen naar Antwerpen en Nijvel komen niet in het station van Duffel.

De treinen naar Antwerpen en Nijvel komen niet in het station van Duffel. — © fd

Voorlopig zullen twee van de vier IC-treinen tussen Antwerpen en Brussel rijden, zegt spoorwegmaatschappij NMBS. De IC-trein vanuit Turnhout richting Brussel rijdt niet: reizigers vanuit Turnhout, Herentals en Lier nemen de trein richting Antwerpen-Berchem om daar over te stappen op een trein richting Brussel. Ook een aantal P-treinen vanuit de Kempen richting Brussel is afgeschaft. Een van beide S1-treinen tussen Antwerpen-Centraal, Mechelen en Brussel en Nijvel wordt beperkt tot het traject Mechelen - Nijvel. De andere wordt omgeleid tussen Antwerpen-Berchem en Mechelen.

Hoe lang het treinverkeer verstoord zal zijn is volgens een woordvoerder van de NMBS nog moeilijk in te schatten: “dat hangt af van de schade”. Dat bevestigt ook Infrabel dat vandaag nog zal communiceren over de duur van de hinder. Omdat het incident vannacht is gebeurd, is de NMBS nog volop bezig met oplossingen te zoeken en aanpassingen te maken in het reisschema. “Met onze excuses aan de reizigers, maar we worden geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. “We hebben het aanbod aangepast aan de verwachte capaciteit, maar het zal onvermijdelijk drukker worden.”

Reizigers checken best de app of de routeplanner op de website voor ze naar het station gaan.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 12:02
door jan_olieslagers
En zou er deze keer iemand op het briljante idee komen om de treinen die wel rijden wat extra materiaal te geven, al dan niet vanuit de afgeschafte?

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 12:31
door ovspotter_be
Aangezien er nu een IC onderweg is met 3 klassieke motorstellen ipv 2 varkensneuzen vrees ik ervoor.
Ze zouden die M5-stammen die nu niet gebruikt worden voor de IC 31/33 ideaal hiervoor kunnen gebruiken.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 12:50
door thejay
Op de beelden van Gazet van Antwerpen is te zien dat het gaat om keet FM-R4.
https://www.gva.be/cnt/dmf20231218_92007046

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 13:59
door ostbahnhof
Had nu toch wel gehoopt dat één van de twee overblijvend IC’s in Oude God zou stoppen. Het station moet het nu doen met 1S1 ipv de 2 IC’s’ 🤔

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 14:02
door jan_olieslagers
Ach, het is maandag, en de feestdagen komen in zicht, zouden er al niet flink wat mensen met vakantie zijn? Mij lijkt de druk minder hoog dan gemiddeld bij dit soort incidenten. Wat er niet vanaf doet dat men best de treinen die wel rijden wat meer capaciteit kan geven.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 14:12
door ovspotter_be
Deze week is het inderdaad al wat minder druk, de meeste middelbare scholieren hebben ook gedaan met hun examens en zitten deze week thuis.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 15:05
door DR-fan
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 12:02 En zou er deze keer iemand op het briljante idee komen om de treinen die wel rijden wat extra materiaal te geven, al dan niet vanuit de afgeschafte?
Aangezien de echte wereld geen Märklinbaantje is, is zoiets niet zomaar te organiseren op de dag dat dit gebeurt. Het materieel staat daarvoor niet altijd op de juiste plaats. Als dit inderdaad 2 weken kan duren, kan er wel gekeken worden naar een alternatieve treindienst. M5'en zijn echter niet de oplossing omdat sommige depots die niet kennen (en ze véél technische problemen hebben).

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 15:25
door nighttrain
Onwaarschijnlijk dat dit soort van strategische uitrustingen nog niet zijn voorzien met branddetectie en brandblussende installaties.
Zoals enkele jaren geleden met het nog toegelaten Halon of op heden NOVEC 1230!(van 3M)
Naast de temperatuur en vochtigheids monitoring uitrusting).

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 15:55
door Portbou
DR-fan schreef: 18 dec 2023, 15:05
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 12:02 En zou er deze keer iemand op het briljante idee komen om de treinen die wel rijden wat extra materiaal te geven, al dan niet vanuit de afgeschafte?
Aangezien de echte wereld geen Märklinbaantje is, is zoiets niet zomaar te organiseren op de dag dat dit gebeurt. Het materieel staat daarvoor niet altijd op de juiste plaats.
Waar staat dat materiaal van de afgeschafte IC-treinen Antwerpen-Brussel ? In Arlon ?

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 16:14
door Steven
Portbou schreef: 18 dec 2023, 15:55
DR-fan schreef: 18 dec 2023, 15:05
jan_olieslagers schreef: 18 dec 2023, 12:02 En zou er deze keer iemand op het briljante idee komen om de treinen die wel rijden wat extra materiaal te geven, al dan niet vanuit de afgeschafte?
Aangezien de echte wereld geen Märklinbaantje is, is zoiets niet zomaar te organiseren op de dag dat dit gebeurt. Het materieel staat daarvoor niet altijd op de juiste plaats.
Waar staat dat materiaal van de afgeschafte IC-treinen Antwerpen-Brussel ? In Arlon ?
De juiste plaats is niet enkel de fysieke plaats waar de trein nu staat, een trein volgt een grafiek van X aantal ritten om op het juiste moment zich zo aan te bieden in de werkplaats om zijn voorzien onderhoud te krijgen. Begin je in dat potje te roeren kan je er u aan verwachten dat je heel wat op zijn kop zet en het niet met een vingerknip op te lossen is. Uiteindelijk moet de puzzel blijven kloppen. OP 1 uur tijd los je dat niet op en evenmin op een halve dag, daar komt heel wat planning bij kijken. Zoals men hierboven al schreef het is geen modelbouwtreintje om even een rijtuig snel bij te hangen. De spoorwegen zitten iets complexer in elkaar dan dat. Je wil niet voorhebben dat een trein aan zijn max aantal km komt op een te grote afstand van zijn onderhoudswerkplaats.
Je speelt met veiligheid.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 16:34
door dcr
Blijkbaar rijden de treinen naar Turnhout wel terug.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 18:27
door nighttrain
Steven schreef: 18 dec 2023, 16:14
Portbou schreef: 18 dec 2023, 15:55
DR-fan schreef: 18 dec 2023, 15:05

Aangezien de echte wereld geen Märklinbaantje is, is zoiets niet zomaar te organiseren op de dag dat dit gebeurt. Het materieel staat daarvoor niet altijd op de juiste plaats.
Waar staat dat materiaal van de afgeschafte IC-treinen Antwerpen-Brussel ? In Arlon ?
De spoorwegen zitten iets complexer in elkaar dan dat. Je wil niet voorhebben dat een trein aan zijn max aantal km komt op een te grote afstand van zijn onderhoudswerkplaats.
Je speelt met veiligheid.
Wat U schrijft is grotendeels juist,maar met die veiligheid is een beetje overdreven denk ik. Op een onderhoudscyclus van 16.000/20.000 km of cyclus in de werkplaats van 6 a 8 weken is er toch wat ruimte ,gezien de verste afstand in Belgie 300 km is tussen Aarlen en Oostende.
Maar inderdaad het moeilijkste is om de loc ,wagons of motorstel terug op zijn plaats in de cyclus te krijgen.
Maar ik begrijp niet goed waarom er per lijn/verbinding geen noodplannen bestaan voor de mogelijke gedegradeerde situaties die zich kunnen voordoen,om niet te moeten improviseren in het geval van. Er lopen genoeg competente mensen rond bij de NMBS om dit uit te plannen,hoop ik.
Dat je dat niet op 1,2,3 hebt uitgetekend is juist,maar de spoorweg werkt al langer dan vandaag. je kan dit opladen in de systemen van de seinhuizen... Gemakkelijk is het niet ,maar wel mogelijk,het bestaat en is al toegepast op andere netten.
Het moeilijkste is nl. dat je 1 persoon hebt die zegt "we passen onmiddelijk plan 25.1.2 bv toe en niet wachten tot.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 18 dec 2023, 18:53
door nighttrain
Voor de non-believers betreffende die "noodplannen"... die hebben reeds bestaan begin jaren 80 als "winterdienst" om bepaalde strategische wissels te doen berijden of niet, met bepaalde tijdsinterallen voor alle spoorlijnen. Gebruikmakend of niet via omleidingsreiswegen. Bv de lijn 28 was zeer druk bezet met dit plan.Maar ik vrees dat dit een stille dood is gestorven,omdat mischie ze gedurende 3 winters niet gebruikt zijn geweest..denk ik.

Re: Brand in seinkeet (Duffel/Kontich)

Geplaatst: 19 dec 2023, 13:56
door DR-fan
nighttrain schreef: 18 dec 2023, 18:27 Maar ik begrijp niet goed waarom er per lijn/verbinding geen noodplannen bestaan voor de mogelijke gedegradeerde situaties die zich kunnen voordoen,om niet te moeten improviseren in het geval van. Er lopen genoeg competente mensen rond bij de NMBS om dit uit te plannen,hoop ik.
Die bestaan wel degelijk, zelfs per lijnsectie. Alleen: de plaats van het gebeuren kan een groot verschil maken - 100 m verder of dichter kan al voldoende zijn om een heel andere situatie met andere mogelijkheden te hebben. In die noodplannen kan je ook geen rekening houden met eventueel gestrande treinen die in de weg staan, perimeters voor de hulpdiensten, een extra sectie buiten spanning voor de veiligheid van de technische ploegen ed. Die noodplannen kunnen dan ook nooit meer zijn dan een tool om je maatregelen in real-time uit te werken.