Nieuw: Dinnertrain

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Nieuw: Dinnertrain

Bericht door FLV-FGSP »

Na het succes van de dinerritten in Nederland (https://dinnertrain.eu/) komen er nu ook dergelijke ritten in België:
https://dinnertrain.be/
De restauratierijtuigen komen van DB, geen idee welke locomotief er zal worden ingezet.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door trainfan03 »

Van wat mij gezegd is geweest, heeft TCS een HLD 55 op de kop getikt & zijn ze deze nu in Antwerpen aan het opknappen. Zou opgeknapt worden door vrijwillgers en dan commercieel voor TCS gaan rijden.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door ovspotter_be »

Gaan ze al deze Dinner Train ritten met diesels rijden?
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door ovspotter_be »

Ook vraag ik me af of Infrabel het wel zo tof gaat vinden dat Dinner Train voor Brussel als in- en uitstappunt voor Brussel-Centraal heeft gekozen, ik denk niet dat daar echt plaats is voor zo een trein.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door trainfan03 »

ovspotter_be schreef: 30 jan 2024, 09:18 Gaan ze al deze Dinner Train ritten met diesels rijden?
Ik vond dat ook een rare mededeling, maar ik vrees dat nog een TRAXX leasen, zoals ze nu voor de European Sleeper doen, iets te duur zal geweest zijn? De DinnerTrain moet ook aan gereduceerde snelheid rijden, want anders vliegt uw eten los door de rijtuigen 😅
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door Steven »

Als ze die met diesel gaan rijden mag je brussel centraal al vergeten, daar mag geen enkele diesel meer komen, men past uitzonderingen toe maar dan zet men het hele brandalarm buiten dienst. Ik vrees dat ze dat niet gaan doen voor 1 trein. Het brandalarm uitschakelen doet men zover ik weet enkel tijdens werken omdat men dan met spoorkranen en andere lichte voertuigen (die ook al eens op brandstof rijden) door de tunnel gaat.
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door Vertonghe »

ovspotter_be schreef: 30 jan 2024, 09:20 Ook vraag ik me af of Infrabel het wel zo tof gaat vinden dat Dinner Train voor Brussel als in- en uitstappunt voor Brussel-Centraal heeft gekozen, ik denk niet dat daar echt plaats is voor zo een trein.
Raar dat dit zo gecommuniceerd wordt, want normaal is het Schaarbeek dat ze gaan gebruiken als opstapstation voor de Dinner Trains vanuit Brussel.
Ik kan ook zeggen dat er een paar "exotische" trajecten gaan tussen zitten langs de bundels van Schaarbeek (L.26B --> L.27F --> FSRR --> L.27D/5 --> L.27D).
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door Vertonghe »

En normaal gaan ze allemaal met elektrische tractie worden gereden, al is nog niet precies geweten waarmee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door Tim »

Tractie zou in eerste instantie een T27 van Certus worden heb ik mij laten vertellen.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door JHS2013 »

Het worden sowieso “exotische” rondjes, elk weekend vanuit een andere beginpunt. De tractie is afhankelijk van de beschikbaarheid en noodzaak E- of Z-tractie. De rijtuigen zijn al een tijdje niet meer van DB maar van TCS zelf en zijn dezelfde WRmz 134.5 die ook voor de Nederlandse dinner train worden gebruikt.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door b-loc »

trainfan03 schreef: 30 jan 2024, 09:14 Van wat mij gezegd is geweest, heeft TCS een HLD 55 op de kop getikt & zijn ze deze nu in Antwerpen aan het opknappen. Zou opgeknapt worden door vrijwillgers en dan commercieel voor TCS gaan rijden.
Is er ook een generatorrijtuig aanwezig of worden de elektrische voorzieningen geleverd door een blauwe HLD55?
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door desirootje »

Tim schreef: 30 jan 2024, 18:51 Tractie zou in eerste instantie een T27 van Certus worden heb ik mij laten vertellen.
Ik weet niet wat er daar gebeurt is de laatste paar maanden, maar waren zij niet van plan om in bundels te rijden en daarom geen ETCS lieten installeren in hun 27's? Dan is dit wel een zeer tijdelijke situatie, TBL1+ alleen mag maar tot 2025.

Btw, heeft er iemand al een idee van de routes of waar een leek die zou kunnen vinden?
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door trainfan03 »

b-loc schreef: 30 jan 2024, 20:31
trainfan03 schreef: 30 jan 2024, 09:14 Van wat mij gezegd is geweest, heeft TCS een HLD 55 op de kop getikt & zijn ze deze nu in Antwerpen aan het opknappen. Zou opgeknapt worden door vrijwillgers en dan commercieel voor TCS gaan rijden.
Is er ook een generatorrijtuig aanwezig of worden de elektrische voorzieningen geleverd door een blauwe HLD55?
Daar heb ik geen idee van, er is mij enkel gezegd wat ik hierboven heb getypt, maar ik ken de bron niet persoonlijk of weet niet waar die info vandaan kwam. =)
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door JHS2013 »

desirootje schreef: 30 jan 2024, 21:33
Tim schreef: 30 jan 2024, 18:51 Tractie zou in eerste instantie een T27 van Certus worden heb ik mij laten vertellen.
Ik weet niet wat er daar gebeurt is de laatste paar maanden, maar waren zij niet van plan om in bundels te rijden en daarom geen ETCS lieten installeren in hun 27's? Dan is dit wel een zeer tijdelijke situatie, TBL1+ alleen mag maar tot 2025.

Btw, heeft er iemand al een idee van de routes of waar een leek die zou kunnen vinden?
December 2025 is nog een goeie 23 maanden ver, dus met enkel TBL1+ kom je voorlopig uit de voeten. Er moet ook nog veel goederenmaterieel aangepast worden dus heb er zelf een hard hoofd in dat het in Q4/25 gedaan is met TBL.

De routes zijn niet te vinden volgens mij, enkel de beginsteden. Daar kan je wel iets uit opmaken, gezien er rondjes gereden worden.

De HLD55 heeft een uitrusting voor elektrische verwarming.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuw: Dinnertrain

Bericht door dovaere »

Ik stel me wel vragen bij het tijdstip: 17u00-19u30 is vroeg als enige keuze, zeker voor het zuiden van het land.

Ik snap trouwens niet hoe men in Nederland (op zaterdag of zondag in februari) van 15u tot 17u kan "dineren", al zal die keuze gemaakt zijn om nog twee shifts te kunnen hebben met (deels) daglicht:
https://dinnertrain.eu/#reserveren
Plaats reactie