Dienstregeling 5 februari

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 01 feb 2024, 11:54 Ik vraag me toch ook af waar het grote gebrek aan HLE 18 intussen vandaan komt, zeker als je weet dat er al veel M7 Bmx ingestroomd is en dat die in een aantal gevallen voor rechtstreekse vervanging van HLE 18/19 heeft gezorgd (bv. op Blankenberge-Genk), volgens mij toch meer dan de beperkte extra behoefte die ontstaan zal zijn door de trein naar Aken of het uit dienst nemen van een aantal HLE 21/27. En is het ook geen optie om de HLE 13 opnieuw wat intensiever te gebruiken, ik heb niet de indruk dat de 14 (?) locs die bij de NMBS achtergebleven zijn echt naar volledige beschikbaarheid ingezet worden?
Ik vraag mij dat ook af. Nuja, er zijn plots wel redelijk wat 21/27's afgevoerd en de Bmx'en zijn ook nodig om de homogene M7's te trekken. Maar ik dacht dat dat allemaal al ingecalculeerd zat in het order.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door jan_olieslagers »

Er was toch vertraging met de oplevering van de M7?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door trainfan03 »

Volgens de bot zal er nog een eersteklasserijtuig toegevoegd worden aan dat misbaksel van een samenstelling!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door Steve »

Nu die absurde combinatie van M7 en M4 daadwerkelijk rijdt (enfin, voor zover ze niet in panne valt...) moet ik toch de volgende denkoefening voorleggen.

Deze combinatie wordt zogezegd gevormd omdat er proportioneel te veel M7 BDx en Bmx is, en dus te weinig gewone tussenrijtuigen. Tegelijkertijd horen we dat er ook een groot tekort is aan HLE 18.

Wie kan me dan uitleggen waarom er nota bene op Kortrijk-Welkenraedt nog steeds stammen rondrijden die door 2 HLE 18 omkaderd worden?! De oorspronkelijke uitleg was dat de M6 BDx niet geschikt kon worden gemaakt voor 200 km/h, maar als je er een M7 BDx - die toch op overschot was - voor hangt heb je dat probleem niet meer en win je plots een HLE 18.
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door BVG1988 »

Er is blijkbaar nog gesleuteld aan de samenstelling van 7400/5129. Vandaag was ie wel op post en redelijk goed op tijd. De trein werd niet ontkoppeld en reed ook onder andere de 5109. De BMx'en zitten in het midden. Beide hadden 1 M4A en 2 M4B
Bijlagen
2024-02-06_083037-1.jpg
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door dentheo »

Twee panto's zo dicht bij elkaar geeft dat snelheidsbeperking ?
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 06 feb 2024, 19:49 Nu die absurde combinatie van M7 en M4 daadwerkelijk rijdt (enfin, voor zover ze niet in panne valt...) moet ik toch de volgende denkoefening voorleggen.

Deze combinatie wordt zogezegd gevormd omdat er proportioneel te veel M7 BDx en Bmx is, en dus te weinig gewone tussenrijtuigen. Tegelijkertijd horen we dat er ook een groot tekort is aan HLE 18.

Wie kan me dan uitleggen waarom er nota bene op Kortrijk-Welkenraedt nog steeds stammen rondrijden die door 2 HLE 18 omkaderd worden?! De oorspronkelijke uitleg was dat de M6 BDx niet geschikt kon worden gemaakt voor 200 km/h, maar als je er een M7 BDx - die toch op overschot was - voor hangt heb je dat probleem niet meer en win je plots een HLE 18.
M7BMx hebben nog steeds geen officiële toelating voor de L2. Al waren ze er wel mee bezig alleen weet ik niet hoe het momenteel met de toelating loopt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door Steve »

En de BDx, de niet-gemotoriseerde stuurrijtuigen dan? Eentje daarvan volstaat om een HLE 18 1 op 1 vrij te maken op die stammen.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door Klassiekje »

dentheo schreef: 06 feb 2024, 20:28 Twee panto's zo dicht bij elkaar geeft dat snelheidsbeperking ?
Niet bij M7
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door BVG1988 »

De trein is qua geluidproductie alvast een pak stiller met de mindere M4. Dat in vergelijking met een volle M4-stam is goed hoorbaar.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door desirootje »

Steve schreef: 06 feb 2024, 20:37 En de BDx, de niet-gemotoriseerde stuurrijtuigen dan? Eentje daarvan volstaat om een HLE 18 1 op 1 vrij te maken op die stammen.
Ik neem aan dat beide nog toegelaten moeten worden, op de IC12 rijden ze denk ik liever met 1 of geen HLE en op de IC01 zou het ook handig kunnen zijn de I10 eruit te halen en de I11 Bdx vrij te krijgen om hun ATB, KVB & PZB in te laten bouwen.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door trainlovertje »

Ik denk dat je een beetje zorgvuldiger moet zijn met wat je hier neerpent. Ik ontleed even je bericht, zoals waarschijnlijk velen dat zullen doen:
desirootje schreef: 07 feb 2024, 17:20 Ik neem aan dat beide nog toegelaten moeten worden,
Inderdaad, dat neemt waarschijnlijk iedereen hier aan op het forum aangezien dat het meest logisch lijkt, maar gevraagd werd eigenlijk om een formele bevestiging (van een interne bron) betreffende de toelating van BDx als stuurrijtuig op de HSL.
op de IC12 rijden ze denk ik liever met 1 of geen HLE
Kan je dat verklaren? Ik zie niet in waarom ze een zware stam over de HSL aan 200km/h liever zonder HLE op pad zouden sturen.
en op de IC01 zou het ook handig kunnen zijn de I10 eruit te halen en de I11 Bdx vrij te krijgen om hun ATB, KVB & PZB in te laten bouwen.
Wat hebben die I10'en met de stuurrijtuigen/locomotievenkwestie te maken? En waarom zou dat handig zijn? Dat laatste over de I11 kan ik zeker wel volgen, al weet ik niet of alle I11-stuurrijtuigen de drie genoemde veiligheidssystemen zouden krijgen. Zijn we trouwens zeker dat ze in Frankrijk en Duitsland niet enkel gesleept zullen worden?

Begrijp me niet verkeerd, maar deze post heeft bij mij persoonlijk meer voor verwarring/nieuwe vragen gezorgd dan het verhelderend was en heb hem dan ook vijf keer moeten lezen voor ik hem min of meer vatte. En ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 07 feb 2024, 17:20
Steve schreef: 06 feb 2024, 20:37 En de BDx, de niet-gemotoriseerde stuurrijtuigen dan? Eentje daarvan volstaat om een HLE 18 1 op 1 vrij te maken op die stammen.
Ik neem aan dat beide nog toegelaten moeten worden, op de IC12 rijden ze denk ik liever met 1 of geen HLE en op de IC01 zou het ook handig kunnen zijn de I10 eruit te halen en de I11 Bdx vrij te krijgen om hun ATB, KVB & PZB in te laten bouwen.
Er rijden zowiezo al geen I11BDX op de IC-01. Die zijn nodig voor Brussel - Luxemburg en Luik - Aachen.

Alle I11BDX krijgen ATB en PZB. ETCS hebben ze al.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door Klassiekje »

Zijn er niet ooit al 17xx omgeleid over de L2?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 5 februari

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 07 feb 2024, 22:26 Zijn er niet ooit al 17xx omgeleid over de L2?
Ja, nu je het zegt, inderdaad. Bij storingen op L36 is dat al eens voorgevallen, maar welke beperkingen daar dan aan vasthangen? Geen idee.
Plaats reactie