Pagina 5 van 6

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 10 feb 2024, 11:47
door TKR
Ik dacht dat de NS Traxx locomotieven terug naar huis gestuurd worden. (het bedrijf waarvan ze geleased worden)

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 10 feb 2024, 12:31
door Steven
De NS traxx zal inderdaad verdwijnen als eerste, de NMBS HLE28 pas later. Door de rit te beperken te Rotterdam win je natuurlijk heel wat tijd en bijgevolg ook heel wat materieel. Ik ga er vanuit dat men te Rotterdam ook kort zal keren met de treinen en dat er een kuisploeg door de trein gaat als hij stil staat aan het perron. Dit met alle risico’s, als er heel wat vertraging is die de rest van de dag dan kan doorspelen. Afwachten tot december hoe het in het echt er aan toe gaat.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 01:06
door Natje049
Steven schreef: 10 feb 2024, 01:03
Natje049 schreef: 09 feb 2024, 19:16
Steven schreef: 09 feb 2024, 17:31

Die lijst van toegelaten materieel, de kans is groot dat die hoe dan ook ergens publiek staat, misschien zelfs op de website van Infrabel.
Zijn lijst is trouwens niet volledig want op L4 mag de i11 ook doodgewoon komen (wat ze ook gaan doen eind dit jaar). Idem trouwens voor M6 rijtuigen die op zowel L2 als L4 mogen komen (te verstaan de 200 km/u versie).
Ik vermoed dat die lijst stuurstanden betreft enkel. Hoe eht zit met i11 vanaf eind dit jaar weet ik niet of ze al met stuurstanden zullen rijden aangezien er nog geen met ATB zijn.
Dat van die ATB is niet dringend. Ze zijn niet gemaakt om met de HLE28 samen te werken. Als dat in orde is tegen dat de HLE17 gaat rijden is het ok. In het begin blijven dus 2xHLE28 actief tussen Brussel en Rotterdam.
Dat verklaart waarom enkele NS traxxen de NMBS vloot zullen versterken tijdelijk tot de komst van de HLE17 dan? Zo ver ik weet komen er 4 stuks van NS (via de leasingmaatschppij) bij NMBS te rijden, wellicht nog enkele meer dan om genoeg te hebben voor de diensten?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 02:17
door Steven
Alles hangt af van hoe het materieel zijn dienst zal volgen, korte of langere kering in Rotterdam zal al een stam verschil maken. In brussel zal het wel korte kering aan het perron blijven denk ik. Dus hoeveel NS traxx men nog nodig heeft bovenop de bestaande 12 locs reeks 28 is dan even rekenen in functie van die kering in Rotterdam.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 06:37
door 4017-4018
Met stammen van hoeveel rijtuigen zullen ze rijden? Weet iemand dat?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 12:26
door Steven
4017-4018 schreef: 13 feb 2024, 06:37 Met stammen van hoeveel rijtuigen zullen ze rijden? Weet iemand dat?
Dat zou normaal hetzelfde moeten zijn als nu, dus 7 rijtuigen.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 12:47
door 260689
Steven schreef: 13 feb 2024, 12:26
4017-4018 schreef: 13 feb 2024, 06:37 Met stammen van hoeveel rijtuigen zullen ze rijden? Weet iemand dat?
Dat zou normaal hetzelfde moeten zijn als nu, dus 7 rijtuigen.
En qua zitplaatsen, is dat evenveel of zijn er in I11 meer zitplaatsen dan in de ICR rijtuigen.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 13:25
door DDietzen
Ik heb een jaar of twee terug geteld hoeveel zitplaatsen de Benelux heeft, inclusief klapzitjes waren dat er 534. Een I11-trein met 1x A, 1x BDx en 5x B heeft er 518. Als je de klapzitjes van ICR meerekent gaan we er dus op achteruit, als je ze niet meerekent gaan we er iets op vooruit, even aannemende dat er hoe dan ook 5 B-rijtuigen in de samenstelling zitten.

Waarom blijven het trouwens maar 7 rijtuigen, terwijl langs alle perrons zeker 9 passen? Bij ICR snapte ik het nog een beetje gezien het chronische materieeltekort daarvan, maar bij I11 is dat toch niet zo ernstig tegen volgend jaar?

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 14:04
door BlackEagle
Je zou ook kunnen aannemen dat er net zoals de huidige samenstelling twee A-rijtuigen in zullen zitten, tenzij men door de inkorting rekent op minder reizigers eerste klasse gezien er niet via Schiphol gereden wordt.

Anderzijds is de huidige Benelux zelfs tijdens de spits een relatief rustige trein, omdat hij in de dienstregeling net na de gewone IC aankomt in Brussel in de ochtendspits en na de gewone IC aankomt in Antwerpen in de avondspits. Vaak zijn er ook tijdens de spitsen nog (enkele) zitplaatsen beschikbaar.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 14:22
door desirootje
Is men ook aan het denken om een I10 met fietsafdeling in de samenstelling te steken? Want een I11 opbergruimte lijkt me niet iets dat populair zou zijn bij de noorderburen...

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 15:54
door 260689
desirootje schreef: 13 feb 2024, 14:22 Is men ook aan het denken om een I10 met fietsafdeling in de samenstelling te steken? Want een I11 opbergruimte lijkt me niet iets dat populair zou zijn bij de noorderburen...
Daar hebben ze letterlijk de WC pot afgerukt en een dienstcompartiment van gemaakt. Dus kans dat even I10 met fietsenafdeling in komt te zitten is vrij groot daar er ook een dienstcompartiment.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 18:28
door DDietzen
BlackEagle schreef: 13 feb 2024, 14:04 Je zou ook kunnen aannemen dat er net zoals de huidige samenstelling twee A-rijtuigen in zullen zitten, tenzij men door de inkorting rekent op minder reizigers eerste klasse gezien er niet via Schiphol gereden wordt.
Een A en een BDx ontlopen elkaar nauwelijks qua zitplaatsen (60 vs 58) dus dat maakt nauwelijks uit voor het totaal aantal zitplaatsen. Let wel dat een A-rijtuig van ICR ook twee balkons met klapzitjes 2e klasse bevat, waar een I11-A volledig uit 1e klasse bestaat. 2x I11-A in de trein zou dus een groter percentage 1e klasse betekenen dan 2x ICR-A.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 20:56
door ovspotter_be
260689 schreef: 13 feb 2024, 15:54 Daar hebben ze letterlijk de WC pot afgerukt en een dienstcompartiment van gemaakt. Dus kans dat even I10 met fietsenafdeling in komt te zitten is vrij groot daar er ook een dienstcompartiment.
In de I11-stuurrijtuigen zit ook een dienstafdeling.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 13 feb 2024, 21:41
door 260689
ovspotter_be schreef: 13 feb 2024, 20:56
260689 schreef: 13 feb 2024, 15:54 Daar hebben ze letterlijk de WC pot afgerukt en een dienstcompartiment van gemaakt. Dus kans dat even I10 met fietsenafdeling in komt te zitten is vrij groot daar er ook een dienstcompartiment.
In de I11-stuurrijtuigen zit ook een dienstafdeling.
Zolang die geen ATB hebben zal je ze niet in dienst op het prorail netwerk rijden. Deze zijn al druk gebruik op Brussel - Luxemburg en Luik - Aachen. Stelselmatig zullen ze worden aangepast voor de installatie van ATB en PZB. Zolang de T17 niet in dienst komt, gaan de I11 stuurrijtuigen niet gebruikt worden voor Nederland.

Re: Dienstregeling 5 februari

Geplaatst: 14 feb 2024, 11:04
door ovspotter_be
Dan zal er hopelijk wel iets anders worden meegestuurd, want zonder I11 stuurrijtuig heb je geen dienstafdeling maar ook geen PBM-afdeling met toegankelijke toilet.