Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere
Berichten: 324
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 29 apr 2024, 18:15 ... van de capaciteit in de NZV aan fantoomtreinen...
Je citeerde me foutief, maar er zit in het algemeen wel iets in het idee van het inplannen van "fantoomtreinen".

Het is bekend (en verstandig) dat er nu ook een percentage reserve zit ingebouwd tussen de rijpaden zoals in de kritische zone van de Noordzuidverbinding.

Stel nu eens dat uit de statistieken blijkt dat een IC-trein (of twee na elkaar) regelmatig 5 of 10 minuten vertraging heeft/hebben in de NZV, en dat die vertraging dan (ik zeg maar iets) richting Antwerpen steeds verder uitloopt omdat de trein(en) op het vervolgtraject op andere gereserveerde rijpaden stuiten.
Als Infrabel nu eens dat "percentage reserve" inplant in de vorm van een "virtueel rijpad" van een fantoomtrein door de Noordzuidverbinding richting Antwerpen, 5 of 10 minuten na het pad van de echte IC-trein(en) in die richting, maar dan wel zo dat het vervolg van dat rijpad niet problematisch botst op andere rijpaden.

Dat virtueel rijpad is dus gewoon gevormd uit de reserveminuten die er nu al zijn, maar dan in een vorm die bruikbaar is wanneer een van die voorgaande IC-treinen naar Antwerpen vertraging oploopt. Misschien niet met het volledig aantal minuten tussenafstand van de normale rijpaden, maar wel in een vorm die in de dagelijkse praktijk nu al gebruikt wordt om bv. een trein met vertraging ertussen te laten, direct na het pad van een voorligger.

In de dagelijkse praktijk kan dat fantoompad dan gebruikt worden voor gelijk welke (vertraagde) trein op het moment zelf daar nuttig gebruik van kan maken. Met als bonus dat richting Antwerpen er geen vervolgvertraging optreedt.
Of, als die vertraagde treinen er niet zijn. om een P-trein zoals de Dampoortexpres uit het eerdere voorstel toch onverhoopt 5 minuten vroeger dan gepland te laten aankomen :-)
groentje
Berichten: 7288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Je blijft wel zitten met een infrastructuur die vaak niet zomaar toelaat om een trein in te halen. Pakweg in Vilvoorde aan de kant zetten verlies je al zoveel tijd om gewoon de wissels te nemen dat je uiteindelijk toch nog in de weg zit, en 2 treinen in vertraging hebt.
dovaere
Berichten: 324
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door dovaere »

groentje schreef: 30 apr 2024, 09:43 Je blijft wel zitten met een infrastructuur die vaak niet zomaar toelaat om een trein in te halen. Pakweg in Vilvoorde aan de kant zetten verlies je al zoveel tijd om gewoon de wissels te nemen dat je uiteindelijk toch nog in de weg zit, en 2 treinen in vertraging hebt.
Je bedoelt dat zo'n fantoompad wel de volle tussenafstand in minuten van een normaal rijpad moet hebben?

Daarnaast moet de infrastructuur natuurlijk aangepast worden aan het drukke treinverkeer. Mijn voorstellen hierboven zijn enkel bedoeld om de problemen met de bestaande infrastructuur wat te verzachten.

Er was al een piste voor een ongelijkgrondse fly-over ergens ten noorden van Brussel-Noord. Zijn er verder op de spoorlijnen L25/L27/L27B naar Antwerpen nog ideeën om wat te verbeteren/verdubbelen?
groentje
Berichten: 7288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Goh, misschien de mogelijkheid om, komende van Antwerpen, Y.Mechelen-Dijkstraat van L.25 op L.27 te geraken? Het omgekeerde kan al, maar nu moet je al in Kontich gelijkgronds wisselen richting Mechelen.
Ipv een enkele wisselverbinding per stationszijde in Vilvoorde en/of Mechelen 2 volle trapezia aan beide kanten van het station? Snellere wissels zouden ook al helpen...
FLV-FGSP
Berichten: 1891
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Er duiken berichten op over een geplande verschuiving op de Oost-Westas, bijvoorbeeld dit bericht van de RTBf:
https://www.rtbf.be/article/15-minutes- ... t-11365318
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22537
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

groentje schreef: 30 apr 2024, 10:35 Goh, misschien de mogelijkheid om, komende van Antwerpen, Y.Mechelen-Dijkstraat van L.25 op L.27 te geraken? Het omgekeerde kan al, maar nu moet je al in Kontich gelijkgronds wisselen richting Mechelen.
Ipv een enkele wisselverbinding per stationszijde in Vilvoorde en/of Mechelen 2 volle trapezia aan beide kanten van het station? Snellere wissels zouden ook al helpen...
Kontich had ooit dubbel zoveel opties maar die zijn al een aantal jaar uitgebroken.
delta
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door delta »

FLV-FGSP schreef: 02 mei 2024, 13:01 Er duiken berichten op over een geplande verschuiving op de Oost-Westas, bijvoorbeeld dit bericht van de RTBf:
https://www.rtbf.be/article/15-minutes- ... t-11365318
Dit is wel een significante achteruitgang, ik kan me het sentiment wel voorstellen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5331
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

Anderzijds kun je argumenteren dat die achteruitgang eigenlijk enkel Borgworm proportioneel hard zou treffen, mede daarom wellicht die reactie. Vanuit Luik zelf neemt amper iemand die trein om naar Leuven of Brussel te gaan (veel sneller via de HSL) en zullen ze vooral extra blij zijn met eindelijk die rechtstreekse trein naar de luchthaven. Vanuit Landen en Tienen heb je dan weer de Genk - Blankenberge met grote capaciteit. Qua frequentie zou het natuurlijk wel een achteruitgang zijn voor die stations, wat ook geldt voor Leuven ondanks de vele andere mogelijkheden.
desirootje
Berichten: 670
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door desirootje »

Brussel-Leuven via de luchthaven duurt 5 minuten langer, geen 15. Landen-Brussel via de luchthaven daarentegen is 14 minuten langer door het stoppatroon tussen Leuven en Landen. Dus deze trein zal de dienst overnemen van de 36xx.
Herinner ik het me correct dat de 36xx M7's zou krijgen? Is men mss van plan om de 36xx te versnellen in het oosten voor een betere keertijd? Anderzijds zou men de trein zonder haltes in Neerwinden, Ezemaal en Vertrijk een halte verder kunnen trekken tot Waremme.
Als beide treinen hun rijpad door de NZV behouden dan krijgt de 36xx een keertijd van 40 minuten in Landen, doorrijden tot Waremme verlaagt dit tot 22 minuten, wat nog steeds beter is dan de huidige 12 in Landen. Als ik correct ben en de NMBS bereidt is om die trein ook te doen doorrijden tot Waremme dan verliezen ze niets, in plaats daarvan krijgen ze een extra verbinding naar Brussel. De 17xx houdt dan nog 22 minuten keertijd over.
Dit is wss om de spreiding tussen de luchthaven en Brussel een beetje te bewaren als de oude Benelux verschoven moet worden vanwege de nieuwe.
trainlovertje
Berichten: 2373
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 02 mei 2024, 17:35 Brussel-Leuven via de luchthaven duurt 5 minuten langer, geen 15. Landen-Brussel via de luchthaven daarentegen is 14 minuten langer door het stoppatroon tussen Leuven en Landen. Dus deze trein zal de dienst overnemen van de 36xx.
Herinner ik het me correct dat de 36xx M7's zou krijgen? Is men mss van plan om de 36xx te versnellen in het oosten voor een betere keertijd? Anderzijds zou men de trein zonder haltes in Neerwinden, Ezemaal en Vertrijk een halte verder kunnen trekken tot Waremme.
Als beide treinen hun rijpad door de NZV behouden dan krijgt de 36xx een keertijd van 40 minuten in Landen, doorrijden tot Waremme verlaagt dit tot 22 minuten, wat nog steeds beter is dan de huidige 12 in Landen. Als ik correct ben en de NMBS bereidt is om die trein ook te doen doorrijden tot Waremme dan verliezen ze niets, in plaats daarvan krijgen ze een extra verbinding naar Brussel. De 17xx houdt dan nog 22 minuten keertijd over.
Dit is wss om de spreiding tussen de luchthaven en Brussel een beetje te bewaren als de oude Benelux verschoven moet worden vanwege de nieuwe.
5 minuten voor de omzet via de luchthaven lijkt me wat kort, minstens 8 minuten.
En als beide treinen hun rijpad behouden, zou er volgens mij niets veranderen, want dan was er geen probleem... Het punt is net dat een heel aantal treinen andere rijpaden toegewezen wouden krijgen. De spreiding van de verschillende treinen lijkt me nu al niet optimaal en daar wou men ook niet meteen iets aan doen.
delta
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door delta »

Maar wat is dan het voorstel wat betreft serie veranderingen?
wuitz
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door wuitz »

De treinbestuurders depot Hasselt moeten l96 Quevrain gaan leren, er omwisseling van relatie zou best wel eens kunnen.... In het weekend misschien een stoptrein Luik - De Panne!
maarten
Berichten: 337
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 02 mei 2024, 17:35 Brussel-Leuven via de luchthaven duurt 5 minuten langer, geen 15. Landen-Brussel via de luchthaven daarentegen is 14 minuten langer door het stoppatroon tussen Leuven en Landen. Dus deze trein zal de dienst overnemen van de 36xx.
IC-03 doet er 17 minuten over Brussel-Noord - Luchthaven - Leuven, IC-29 doet er 25 minuten over.
IC-01 doet er 15 minuten over, maar die zal 200 km/h rijden tussen Brussel en Leuven, IC-03 niet.
TB_worden
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TB_worden »

delta schreef: 02 mei 2024, 15:39
FLV-FGSP schreef: 02 mei 2024, 13:01 Er duiken berichten op over een geplande verschuiving op de Oost-Westas, bijvoorbeeld dit bericht van de RTBf:
https://www.rtbf.be/article/15-minutes- ... t-11365318
Dit is wel een significante achteruitgang, ik kan me het sentiment wel voorstellen.
Wel een rechtstreekse verbinding met de luchthaven.
FLV-FGSP
Berichten: 1891
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Volgens de laatste berichten zouden vanaf december 2 P-treinen Charleroi – Nijvel– Brussel – Schaarbeek en een P-trein Dendermonde – Jette – Brussel (afgeschaft sinds maart 2020) opnieuw gaan rijden. In de tegenrichting hetzelfde.
Plaats reactie