Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Het is april, dus NMBS en anderen hebben hun rijpadaanvragen voor de dienstregeling 2025 bij Infrabel gedaan. Tijd voor een nieuw onderwerp.
In het kader van het algemene vervoersplan 2023-2026 (zie https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... sport-plan) waren de volgende aanpassingen al bekend (maar gezien het tekort aan personeel vraag ik me af of alle uitbreidingen er in december al komen):
December 2024
* Uitbreiding amplitude S-treinen Brussel en Antwerpen op vrijdag- en zaterdagavond (plus verlenging van de halfuursdienst ma-vr)
* Beperking IC26 Kortrijk – Doornik -Brussel - Waasland tot Dendermonde en verlenging van 1 van de beide S34-treinen Antwerpen - Lokeren tot Dendermonde (ma-vr)
* Weekendaanbod
° Twee S-treinen per uur tussen Brussel en Dendermonde op zaterdag in plaats van één
° S4 rijdt 1x per uur in het weekend
° 1 S trein per uur S33 tussen Antwerpen en Herentals en Mol en versnelling van IC30 Antwerpen Turnhout (weekend)
° S62 Charleroi La Louvière Charleroi rijdt op zaterdag elk uur in plaats van elke twee uur
° S63 Erquelinnes - Charleroi rijdt op zaterdag om het uur in plaats van om de twee uur
° 2 ICs in plaats van 1 in het weekend tussen Charleroi en Brussel (in Luttre aansluiting <> luchthaven)
° Extra IC tussen Luik - Leuven en Brussel (weekend)
° IC09 rijdt ook in het weekend tussen Leuven Aarschot en Antwerpen
° IC15 rijdt ook in het weekend tussen Antwerpen en Hasselt
° 1 trein per uur in plaats van 1 trein per 2 uur op zondag op S51 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse
° 1 trein per uur in plaats van 1 trein per 2 uur op zondag op L31 Hasselt – Mol
Juni 2025
2 S-treinen per uur op weekdagen in plaats van één op S4 Aalst - Schuman - Louvain-la-Neuve, S6 Denderleeuw - Edingen en S7 Halle Mérode - Vilvoorde (weekdagen). Daardoor 4 S4/S8 treinen per uur tussen Brussel-Schuman en Louvain-la-Neuve.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Over de nieuwe snelle trein Brussel - Amsterdam hebben we het in het onderwerp "Benelux" al uitgebreid gehad. Deze blijkt eigenlijk niet goed in het bestaande aanbod tussen Antwerpen en Mechelen te passen en vooral Mechelen is momenteel een serieuze flessenhals. In eerste instantie was Infrabel niet enthousiast en verschillende scenario's passeerden de revue. De NMBS heeft nu de vier bestaande ICs tussen Antwerpen en Brussel ook voor 2025 opnieuw aangevraagd, maar bij IC22 (aka 3300) zouden de stops in Mortsel en Vilvoorde komen te vervallen.
Ook voor sommige oostwestverbindingen (IC03, IC14, IC20, IC23 en IC29) zou de invoering van de ICSnel grote gevolgen hebben, maar ik beschik nog niet over de nieuwste stand van zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

Ik ben vooral benieuwd hoe dat nieuwe vervoersplan voor de lijn 60 op zaterdag er dan zal uitzien. Een dubbele frequentie is leuk maar als die eerste trein van de dag (de huidige S10) pas na 7u vertrekt in Dendermonde om overal te stoppen vind ik het niet ideaal. IK geef er voorkeur aan om ook een vroegere trein te hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

Sowieso zal er met de dienstregeling op L60 geschoven moeten worden, want zeker aan Brusselse kant zit het rijpad van de IC 22XX knal in dat van de S3. Verplaatsen naar het rijpad van de 32xx in de week lijkt me daar meer dan wenselijk (ook zodat er in Jette eindelijk een ietwat zinvolle spreiding van de doorkomsten ontstaat), maar dan zit je natuurlijk met een veel mindere spreiding op L50 - al denk ik niet dat er iemand vragende partij is voor het huidige lusvormige traject van de weekendse 22xx en zou je een andere koppeling kunnen overwegen. Heel benieuwd dus hoe ze de puzzel zullen leggen, ook trouwens of de toekomstige IC in het weekend ook beperkt zal zijn tot Dendermonde of toch zal blijven doorrijden tot Lokeren.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 14 apr 2024, 14:30 ook trouwens of de toekomstige IC in het weekend ook beperkt zal zijn tot Dendermonde of toch zal blijven doorrijden tot Lokeren.
Ik mag hopen van wel, want ik zou niet weten wat anders de route zou kunnen overnemen?
In het weekend is er geen S34 die door kan rijden naar Dendermonde. En zou een pendel Lokeren - Dendermonde niet een beetje nutteloos zijn?
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door 260689 »

trainfan03 schreef: 14 apr 2024, 15:45
Steve schreef: 14 apr 2024, 14:30 ook trouwens of de toekomstige IC in het weekend ook beperkt zal zijn tot Dendermonde of toch zal blijven doorrijden tot Lokeren.
Ik mag hopen van wel, want ik zou niet weten wat anders de route zou kunnen overnemen?
In het weekend is er geen S34 die door kan rijden naar Dendermonde. En zou een pendel Lokeren - Dendermonde niet een beetje nutteloos zijn?
In het weekend heb je de IC Gent - Brussel - Dendermonde - Lokeren die via L57 rijd.
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainlovertje »

260689 schreef: 14 apr 2024, 16:24
trainfan03 schreef: 14 apr 2024, 15:45
Steve schreef: 14 apr 2024, 14:30 ook trouwens of de toekomstige IC in het weekend ook beperkt zal zijn tot Dendermonde of toch zal blijven doorrijden tot Lokeren.
Ik mag hopen van wel, want ik zou niet weten wat anders de route zou kunnen overnemen?
In het weekend is er geen S34 die door kan rijden naar Dendermonde. En zou een pendel Lokeren - Dendermonde niet een beetje nutteloos zijn?
In het weekend heb je de IC Gent - Brussel - Dendermonde - Lokeren die via L57 rijd.
Nu wel, de vraag die gesteld werd is of dit in de toekomst nog het geval zou zijn.

Ik herinner me van de periode wanneer het vervoersplan 2023 - 2026 bekend gemaakt werd, er gezegd werd dat de IC in het weekend wel tot Lokeren zou blijven rijden, in tegenstelling tot op werkdagen.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door HLE18 »

Waar ze het idee halen om Kortrijk-Brussel-Sint-Niklaas te beperken tot Dendermonde snap ik toch niet. Als ze die nu zouden beperken tot Doornik of Brussel-Zuid zou ik nog begrijpen.

Nu zie ik het al aankomen dat de trein uit Sint-Niklaas met 5 min. vertraging in Dendermonde aankomt en daardoor iedereen zijn overstap mist. Zoals dit vandaag al regelmatig het geval is met de aansluitingen van de treinen Gent-Mechelen en Brussel-Sint-Niklaas.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

Het punt is vooral dat die trein in Dendermonde heel het wisselrooster moet kruisen (L60 helemaal ten zuiden, L57 helemaal ten noorden van het station) en dat heeft ongetwijfeld nogal wat impact op de regelmaat van het steeds drukkere treinverkeer in de buurt. Ook de frontwissel midden op het traject op treinen met wel 10 rijtuigen is niet altijd evident, niet voor niets komt dat amper nog voor op de rest van het net. Met een beperking tot pakweg Doornik of Brussel-Zuid heb je op dat gebied geen winst, je gaat er integendeel extra perroncapaciteit gebruiken die in Dendermonde minder een probleem is. De vraag is natuurlijk hoe lang ze de IC zullen laten wachten bij vertraging van de aansluitende S34 en vice versa, temeer daar de overstap haast per definitie niet op hetzelfde perron zal zijn (want anders is er natuurlijk geen winst).
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

HLE18 schreef: 14 apr 2024, 18:22 Waar ze het idee halen om Kortrijk-Brussel-Sint-Niklaas te beperken tot Dendermonde snap ik toch niet. Als ze die nu zouden beperken tot Doornik of Brussel-Zuid zou ik nog begrijpen.

Nu zie ik het al aankomen dat de trein uit Sint-Niklaas met 5 min. vertraging in Dendermonde aankomt en daardoor iedereen zijn overstap mist. Zoals dit vandaag al regelmatig het geval is met de aansluitingen van de treinen Gent-Mechelen en Brussel-Sint-Niklaas.
Het is op papier een mooi idee, maar in de praktijk totaal niet. Eén van de redenen die ze geven is L59 ontlasten van de vertraging. Maar als er connectie gegeven wordt, zal de vertraging verder doorschuiven (tot helemaal in Antwerpen). Daarom lijkt mij een knip in Lokeren beter dan in Dendermonde, daar L59 dan niet gekruist hoeft te worden, aangezien de trein gewoon op spoor A ontvangen kan worden. Al het volk dat in de spits op één Desiro moet tussen Sint-Niklaas & Dendermonde, is ook van de pot gerukt. Wantja de S34 rijdt momenteel zowel in de spits als daarbuiten met maar één stel rond (behalve random om 23u 's avonds), terwijl dit vroeger nog twee stellen waren in de spits. Er is niet goed nagedacht over de knip.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Wout912 »

Steve schreef: 14 apr 2024, 18:29 De vraag is natuurlijk hoe lang ze de IC zullen laten wachten bij vertraging van de aansluitende S34 en vice versa, temeer daar de overstap haast per definitie niet op hetzelfde perron zal zijn (want anders is er natuurlijk geen winst).
Als ik voortga op hoe er in andere stations met veel gebruikte aansluitingen wordt omgegaan, vrees ik dat er niet vaak gewacht zal worden op een vertraagde trein. Zeker niet omdat de IC-trein naar Kortrijk door de Brusselse Noord-Zuidverbinding moet en de S34 mooi tussen het andere verkeer op de drukke lijn 59 moet terechtkomen. Als er wordt gewacht op een overstap, dreigt op die plaatsen weer alles in de soep te draaien en dreigen andere aansluitingen in Brussel of Antwerpen verloren te gaan (zoals trainfan03 hierboven ook al beschrijft).
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Wout912 »

trainfan03 schreef: 14 apr 2024, 19:16 Daarom lijkt mij een knip in Lokeren beter dan in Dendermonde, daar L59 dan niet gekruist hoeft te worden, aangezien de trein gewoon op spoor A ontvangen kan worden.
Het spoor A in Lokeren is -zonder ingrijpende aanpassingen- te kort om de IC-treinen met tien M7-rijtuigen (zes past misschien nog net?) te ontvangen, dus dan zal lijn 59 evengoed nog gekruist moeten worden. Bovendien blijven het kopmaken en de kruisingen in Dendermonde dan bestaan.
Dan kan je volgens mij net zo goed tot in Sint-Niklaas rijden.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Wout912 schreef: 14 apr 2024, 19:29
trainfan03 schreef: 14 apr 2024, 19:16 Daarom lijkt mij een knip in Lokeren beter dan in Dendermonde, daar L59 dan niet gekruist hoeft te worden, aangezien de trein gewoon op spoor A ontvangen kan worden.
Het spoor A in Lokeren is -zonder ingrijpende aanpassingen- te kort om de IC-treinen met tien M7-rijtuigen (zes past misschien nog net?) te ontvangen, dus dan zal lijn 59 evengoed nog gekruist moeten worden. Bovendien blijven het kopmaken en de kruisingen in Dendermonde dan bestaan.
Dan kan je volgens mij net zo goed tot in Sint-Niklaas rijden.
Zes rijtuigen hebben we daar al mogen ontvangen inderdaad, maar de frontwissel blijft inderdaad. Ik zou graag nog even naar dit artikel op VRT NWS verwijzen.
Hier komt volgend citaat uit:
Dimitri Temmerman schreef:09 feb 2024, 13:39Het is niet dat de rechtstreekse trein volledig zal wegvallen. De rit wordt vervangen door een trein die zal splitsen in Dendermonde. Het treinaanbod blijft dus hetzelfde als nu, net zoals de reistijd.
Als ik dat lees, klinkt het alsof de trein in twee zal splitsen te Dendermonde en er nog steeds een soort van rechtstreekse zal zijn (analoog met de IC Antwerpen - Lille/Poperinge)
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Wout912 »

trainfan03 schreef: 14 apr 2024, 19:44 Ik zou graag nog even naar dit artikel op VRT NWS verwijzen.
Hier komt volgend citaat uit:
Dimitri Temmerman schreef:09 feb 2024, 13:39Het is niet dat de rechtstreekse trein volledig zal wegvallen. De rit wordt vervangen door een trein die zal splitsen in Dendermonde. Het treinaanbod blijft dus hetzelfde als nu, net zoals de reistijd.
Als ik dat lees, klinkt het alsof de trein in twee zal splitsen te Dendermonde en er nog steeds een soort van rechtstreekse zal zijn (analoog met de IC Antwerpen - Lille/Poperinge)
Ik vrees dat dat dan een beetje ongelukkig is verwoord van de woordvoerder. In alle eerdere berichten die ik al heb gezien (inclusief in het eerste bericht van dit topic) staat iets zoals dit te lezen:
Beperking IC26 Kortrijk – Doornik -Brussel - Waasland tot Dendermonde en verlenging van 1 van de beide S34-treinen Antwerpen - Lokeren tot Dendermonde (ma-vr)
Anders zou het helemaal een nutteloos plan zijn. Dan blijft het kopmaken en kruisen in Dendermonde bestaan, en komt er nog eens het (ont-)koppelen van de treindelen bij.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door HLE18 »

Steve schreef: 14 apr 2024, 18:29 De vraag is natuurlijk hoe lang ze de IC zullen laten wachten bij vertraging van de aansluitende S34 en vice versa, temeer daar de overstap haast per definitie niet op hetzelfde perron zal zijn (want anders is er natuurlijk geen winst).
Wachten? Dat zullen ze helemaal niet doen, doen ze vandaag al niet en als je dat eens vraagt krijg je het antwoord: "wachten? dat mag niet meer meneer", tuuut deuren toe en je vriendin komt op dat moment net de trap opgelopen :evil:

De S34 doortrekken maar die is vandaag toch ook al deels doorgetrokken tot Dendermonde? Of komt er dan een extra S34 per uur want nu heb je 2x per uur een trein tussen Lokeren en Dendermonde?

Op zich heb ik er ook niets op tegen dat ze de verbinding knippen als er dan eens gegarandeerde aansluitingen zouden komen. Een soort waterdicht systeem die de TBG automatisch op de hoogte brengt en geven van vertrek kan blokkeren ofzo.
Plaats reactie