Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steven »

De rit via Dendermonde mag dan wel de rechtstreekse verbinding zijn maar ze is niet de snelste. Als je naar Brussel centraal wil ben je sneller af met een overstap via Berchem (1u04 ipv 1u14 met de rechtstreekse) ook in de omgekeerde richting is dat het geval zie ik.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door trainfan03 »

Portbou schreef: 16 apr 2024, 00:26 De rechtstreekse trein Sint-Niklaas - Dendermonde - Brussel bestaat al decennia lang. Al die tijd met frontwissel in Dendermonde. Er rijden vandaag niet meer treinen op lijn 53 dan bij het begin van IC-IR.

Wat zit hier toch achter ? Al dit gedoe enkel en alleen om een goederentrein meer te kunnen laten rijden ?

Wil NMBS niet gewoon af van lijn 57 ? En moeten daarom de reizigersaantallen naar beneden geforceerd worden ?
Het lijkt er inderdaad wel hard op, dat dat de bedoeling is. Veel mensen zullen of via Antwerpen / Gent gaan (die lijnen trekken het nu ook al met moeite) of stappen over op de wagen. Ik blijf het een rare vinden dat er van de stadsbesturen & actiegroepen zoveel protest op is gekomen en dat de NMBS er gewoonweg niet op ingaat.
Steven schreef: 16 apr 2024, 15:36 De rit via Dendermonde mag dan wel de rechtstreekse verbinding zijn maar ze is niet de snelste. Als je naar Brussel centraal wil ben je sneller af met een overstap via Berchem (1u04 ipv 1u14 met de rechtstreekse) ook in de omgekeerde richting is dat het geval zie ik.
Vanuit Lokeren is ze voor Brussel-Centraal wel de snelste, voor Sint-Niklaas waarschijnlijk niet. Maar bij een verbinding met overstap bestaat de kans altijd dat je je overstap mist.

Lokeren - Brussel-Centraal
(rechtstreeks) : 59 minuten / 1 uur
(via Gent met IC Poperinge en IC Genk): 1 uur 4 minuten (als je de overstap in Gent haalt, bijna onhaalbaar...)
(via Gent met S53 en IC Eupen): 1 uur 10 minuten (overstap lijkt haalbaar te zijn)
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door groentje »

Steven schreef: 16 apr 2024, 15:36 De rit via Dendermonde mag dan wel de rechtstreekse verbinding zijn maar ze is niet de snelste. Als je naar Brussel centraal wil ben je sneller af met een overstap via Berchem (1u04 ipv 1u14 met de rechtstreekse) ook in de omgekeerde richting is dat het geval zie ik.
Maar als je kan blijven zitten, daar hebben veel reizigers best wel 5-10 extra reistijd voor over. Net zoals veel reizigers op de Benelux ook gewoon blijven zitten, hoewel ze in theorie sneller zijn door in Antwerpen over te stappen op de IC naar Charleroi die er vlak achter valt, indien alles op tijd is. Je moet je zitplaats niet opgeven, je gerief niet terug inladen (als je net wat op je laptop bezig bent en je moet daarmee stoppen, bijvoorbeeld), en de kans dat je mag rechtstaan is reëel, zowel Antwerpen als Gent zijn druk genoeg. Als alles op tijd rijdt, want zoals @trainfan03 al aangaf, da's lang niet zo zeker...
Op lijn 60 is nog capaciteit. Op Antwerpen-Brussel al veel minder, en ook Gent-Brussel zwemt niet in de ruimte, waarom dan reizigers wegjagen van de lijn 60?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rdv »

groentje schreef: 16 apr 2024, 16:17
Steven schreef: 16 apr 2024, 15:36 De rit via Dendermonde mag dan wel de rechtstreekse verbinding zijn maar ze is niet de snelste. Als je naar Brussel centraal wil ben je sneller af met een overstap via Berchem (1u04 ipv 1u14 met de rechtstreekse) ook in de omgekeerde richting is dat het geval zie ik.
Maar als je kan blijven zitten, daar hebben veel reizigers best wel 5-10 extra reistijd voor over. Net zoals veel reizigers op de Benelux ook gewoon blijven zitten, hoewel ze in theorie sneller zijn door in Antwerpen over te stappen op de IC naar Charleroi die er vlak achter valt, indien alles op tijd is. Je moet je zitplaats niet opgeven, je gerief niet terug inladen (als je net wat op je laptop bezig bent en je moet daarmee stoppen, bijvoorbeeld), en de kans dat je mag rechtstaan is reëel, zowel Antwerpen als Gent zijn druk genoeg. Als alles op tijd rijdt, want zoals @trainfan03 al aangaf, da's lang niet zo zeker...
Op lijn 60 is nog capaciteit. Op Antwerpen-Brussel al veel minder, en ook Gent-Brussel zwemt niet in de ruimte, waarom dan reizigers wegjagen van de lijn 60?
Zele, Lokeren en Sint-Niklaas samen hebben 140.000 inwoners, daarnaast bedienden die stations nog Waasmunster, Stekene, Wachtebeke, Moerbeke, Hamme (deels), Lochristi (deels), Sint-Gillis-Waas (deels). Toch een groot aantal (potentiële) klanten die achteruitgang in de dienstverlening gaan ervaren.
Terminus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Terminus »

Toen ik nog bij Infrabel werkte - voor 2015 - heb ik Luc Lallemand, toenmalig CEO, al horen zeggen: "We willen geen rechtstreekse treinen meer van en naar Brussel die via een enkelsporig baanvak passeren, want dat beïnvloedt te veel de stiptheid."
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door FLV-FGSP »

Motor achter de knip is idd Infrabel, dat van de kruisende bewegingen in Dendermonde af wil. Ook sommige treinbestuurders willen van het verwisselen van stuurpost af. Er zijn enkele reizigers Dendermonde - Antwerpen die de nieuwe toestand wensen, de grote meerderheid echter niet. B-Transport heeft de knip tien jaar kunnen tegenhouden, maar bij de opmaak van het vervoersplan 2023-2026 toch toegegeven.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door HLE18 »

"We willen geen rechtstreekse treinen meer van en naar Brussel die via een enkelsporig baanvak passeren, want dat beïnvloedt te veel de stiptheid."
Dan gaan er nog heel wat afvallen want Turnhout enz. zijn toch ook enkelsporig, maar de oplossing is simpel Zele-Lokeren op dubbelspoor brengen :mrgreen: .

Enkelspoor kan toch geen onoverkomelijke zaak zijn. Enkele jaren geleden was ik in Luzern en daar reden de Zentralbahn zeker 1x IC en 2x L trein per uur + goederen over enkelsporige baan!
Ook sommige treinbestuurders willen van het verwisselen van stuurpost af
Dan binnenkort geen treinen meer naar Oostende, Blankenberge,... want daar moeten ze van stuurpost wisselen?
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jan_olieslagers »

Dat van dat enkelspoor leek mij maar flauwe praat van meneer Lallemand, en inderdaad kan men dat niet implementeren zonder de hele dienstregeling overhoop te zetten, bv. de Turnhout-Binche in twee knippen voor en na Brussel.

De machinisten moeten niet al te zeer klagen over kop maken tijdens de rit. De A'pen-Luchthaven-Leuven-Hasselt doet dat toch ook? En in Dendermonde zal er op korte termijn geen alternatief zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1806
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 16 apr 2024, 19:07 Ook sommige treinbestuurders willen van het verwisselen van stuurpost af.
Hallucinante reden dit.

Misschien het Zwitsers systeem gebruiken dan ?
Bij het kopmaken in één keer ook van machinist wisselen. Kopmaken gaat dan ook sneller.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 16 apr 2024, 20:26
FLV-FGSP schreef: 16 apr 2024, 19:07 Ook sommige treinbestuurders willen van het verwisselen van stuurpost af.
Hallucinante reden dit.

Misschien het Zwitsers systeem gebruiken dan ?
Bij het kopmaken in één keer ook van machinist wisselen. Kopmaken gaat dan ook sneller.
Precies wat ik ook dacht. In Duitsland doen ze dat ook. Een dubbele ICE maakt kop in 4 minuten. Vroeger deden ze in die tijd bij een IC ook nog de locwissel.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 16 apr 2024, 20:39 Precies wat ik ook dacht. In Duitsland doen ze dat ook. Een dubbele ICE maakt kop in 4 minuten. Vroeger deden ze in die tijd bij een IC ook nog de locwissel.
Met geschikt materieel is heel wat mogelijk. Afgelopen zaterdag had een GTW van Arriva een motorstoring (een GTW heeft twee motoren dus kan op een enkele motor nog even verderrijden). Bij de kering in Winterswijk is de machinist in de bundel een andere GTW gaan halen en heeft deze aangekoppeld zodat hij met drie werkende motoren kon terugrijden naar Arnhem. Heel de operatie heeft goed vijftien minuten geduurd. Die GTW's hangen in de bundel aan de netstroom en blijven rijklaar (compressor op druk, motor op temperatuur, etc). Instappen en wegrijden duurt iets van een anderhalve minuut.
ovspotter_be
Berichten: 725
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

HLE18 schreef: 16 apr 2024, 19:42 Enkelspoor kan toch geen onoverkomelijke zaak zijn. Enkele jaren geleden was ik in Luzern en daar reden de Zentralbahn zeker 1x IC en 2x L trein per uur + goederen over enkelsporige baan!
In Zwitserland hebben ze een systeem dat werkt, goed in elkaar steekt en vertraging zijn er daar nauwelijks.
Hier hebben we nog een iets te politiek systeem met elke grootstad die een verbinding moet hebben naar Brussel en de luchthaven.
Ze waren ooit eens van plan om de IC Knokke - Brussels Airport te verlengen naar Sint-Niklaas via lijn 54 met kopmaken in Mechelen omdat Sint-Niklaas één van de weinige middelgrote centrumsteden was die nog geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven had.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind het ook jammer dat er in het weekend nog altijd geen vlotte overstap is tussen de S10 uit Jette en Ternat en de IC treinen reeks 22XX uit Brussel en dit in het station van Denderleeuw...Ik heb het al een aantal keer voor gehad dat de IC trein net vertrok toen ik met de S10 aankwam in Denderleeuw wat echt heel frustrerend is...

Deze situatie had ook moeten aangepakt worden met de dienstregeling van 2025.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
ovspotter_be
Berichten: 725
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door ovspotter_be »

jknockaert schreef: 16 apr 2024, 21:28 Met geschikt materieel is heel wat mogelijk.
Geschikt materieel, goede wil en eens iemand die een beslissing durft te nemen, nu rijden wij vaak heelder dagen rond met defect materieel of materieel met volle toiletten.
En door de splitsing NMBS/Infrabel zijn er ook veel te veel tussenschakels, als wij als treinbegeleider bijvoorbeeld een aansluiting willen aanvragen bellen wij naar iemand van NMBS, die belt op zijn beurt naar iemand van NMBS in het seinhuis van Infrabel die nadien dan aan de seingever moet vragen of dat mogelijk is en dan weer de hele rij terug af met het antwoord.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door pietje »

ovspotter_be schreef: 16 apr 2024, 21:32 En door de splitsing NMBS/Infrabel zijn er ook veel te veel tussenschakels, als wij als treinbegeleider bijvoorbeeld een aansluiting willen aanvragen bellen wij naar iemand van NMBS, die belt op zijn beurt naar iemand van NMBS in het seinhuis van Infrabel die nadien dan aan de seingever moet vragen of dat mogelijk is en dan weer de hele rij terug af met het antwoord.
Dat is niet door de splitsing op zich, maar door de super-bureaucratische implementatie ervan.
NMBS en Infrabel hebben de keuze gemaakt om het jou moeilijker te maken, maar dat waren ze zeker niet verplicht.
Plaats reactie