Pagina 1 van 2

extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 09 mei 2024, 11:10
door overweg13
https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-leonard.

Of dat de hinder kan beperken, is maar een vraag. Het aanbod is nu al ruim en je kunt je dan de vraag stellen waarom "ze" de auto blijven nemen...

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 09 mei 2024, 11:46
door jan_olieslagers
Toch stemt het sympathiek dat men buiten de eigen ivoren toren kijkt en inspeelt op wat er gebeurt in de rest van de samenleving. Of deze extra treinen ook economisch rendabel worden kan men zich inderdaad afvragen, misschien is deze keer het beperkt commercieel inzicht wel een voordeel :) ?
Gaan deze extra treinen dan kop maken in Brussel-Luxemburg? Of rijden ze leeg van/naar een stelplaats, bv. Schaarbeek?

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 09 mei 2024, 12:43
door ovspotter_be
Treinen komen leeg van Charleroi, dan commercieel van Nijvel naar Brussel-Luxemburg en vervolgens terug leeg richting Schaarbeek.
's Avonds hetzelfde maar dan in de omgekeerde richting.
Het zijn ook maar 2 treinen per dag per richting, beter zou het geweest zijn moesten ze gewoon de S9 hebben teruggebracht, dan heb je de gehele dag "extra" treinen.

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 09 mei 2024, 13:44
door jpvdveer
De hinder beperken zal het niet echt maar, zeker als volgende maand de verbinding van Waterloo naar Etterbeek ook nog dichtgaat, we komen wel in een uitzonderlijke situatie terecht waarin een deel richting trein zal uitwijken. Als men dan ook daar als sardientjes in een blik vervoerd wordt dan is men zo snel als het weer gaat terug in de auto. Maar als de trein een goed product weet neer te zetten dan zal een deel misschien permanent voor de trein kiezen. Daar lijkt me het echte rendement van deze twee treinen te liggen .

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 09 mei 2024, 14:49
door LML
Ach, mensen staan liever een uur in de file met hun voiture. Het ov is toch maar voor marginalen. Maar een trein die 5 min. vertraging heeft... ho maar...

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 09 mei 2024, 22:50
door Portbou
LML schreef: 09 mei 2024, 14:49 Ach, mensen staan liever een uur in de file met hun voiture. Het ov is toch maar voor marginalen. Maar een trein die 5 min. vertraging heeft... ho maar...
Voor veel mensen is het ook een keuze tussen

° "gratis" in de file met de firmawagen
of
° uit eigen zak een treinticket betalen

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 10 mei 2024, 06:54
door Davy
LML schreef: 09 mei 2024, 14:49 Ach, mensen staan liever een uur in de file met hun voiture. Het ov is toch maar voor marginalen. Maar een trein die 5 min. vertraging heeft... ho maar...
Lekker kortzichtig weer. Voor genoeg mensen is OV simpelweg geen alternatief voor de auto, zelfs met de files.

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 10 mei 2024, 07:55
door jan_olieslagers
Ach ach, wat een gekanker. Mensen zijn nu eenmaal gewoontediertjes, zo simpel is dat. Inderdaad is voor sommigen de file een gewoonte, en daar mag niet aan geraakt worden! Er zijn er overigens ook die van de file gebruik maken voor toilet/make-up/social media/... dus verloren tijd hoeft het niet te zijn.

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 11 mei 2024, 13:52
door LML
Davy schreef: 10 mei 2024, 06:54
LML schreef: 09 mei 2024, 14:49 Ach, mensen staan liever een uur in de file met hun voiture. Het ov is toch maar voor marginalen. Maar een trein die 5 min. vertraging heeft... ho maar...
Lekker kortzichtig weer. Voor genoeg mensen is OV simpelweg geen alternatief voor de auto, zelfs met de files.
Verklaar u nader? Ik ken genoeg mensen die dit ronduit zeggen. Vooral die met een dikke firmawagen onder hun gat rijden...

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 12 mei 2024, 06:58
door groentje
LML schreef: 11 mei 2024, 13:52
Davy schreef: 10 mei 2024, 06:54
LML schreef: 09 mei 2024, 14:49 Ach, mensen staan liever een uur in de file met hun voiture. Het ov is toch maar voor marginalen. Maar een trein die 5 min. vertraging heeft... ho maar...
Lekker kortzichtig weer. Voor genoeg mensen is OV simpelweg geen alternatief voor de auto, zelfs met de files.
Verklaar u nader? Ik ken genoeg mensen die dit ronduit zeggen. Vooral die met een dikke firmawagen onder hun gat rijden...
Je kan toch moeilijk ontkennen dat er wel erg veel bedrijventerreinen slecht of niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer? Dat heel wat mensen géén typische kantooruren hebben, en de bus (en zelfs de trein) daar veel te weinig rekening mee houdt? Ik werk in ploegen. Ik ben naar Brussel moeten verhuizen omdat ik geen rijbewijs heb, want in de week lukt het nog om om 6u op het werk te verschijnen, maar in het weekend... Mijn zus en haar gezin heeft een huis gekocht op een plaats met een handvol schoolbussen en 4 P-treinen (station Aarsele), omdat dat hetgene was dat ze zich konden veroorloven. En uiteraard zijn er ook tal van mensen die wel alternatieven hebben, maar er enorm veel tijd mee verliezen. Zeker wanneer je erg vroeg begint, zijn dat kostbare minuten om al om 4 uur te moeten opstaan ipv 5 uur...
Natuurlijk zijn er ook heel wat mensen bij die gerust voor een stuk de trein of de bus zouden kunnen nemen, of zelfs met de fiets zouden kunnen komen, maar je bent wel erg veralgemenend als je alle automobilisten over dezelfde kam scheert.

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 12 mei 2024, 20:54
door Portbou
LML schreef: 11 mei 2024, 13:52 Vooral die met een dikke firmawagen onder hun gat rijden...
En wat zou jij doen als je de keuze hebt tussen gratis met een dikke firmawagen rijden of betalen voor een treinticket ?

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 12 mei 2024, 22:26
door desirootje
Portbou schreef: 12 mei 2024, 20:54 En wat zou jij doen als je de keuze hebt tussen gratis met een dikke firmawagen rijden of betalen voor een treinticket ?
Hoort je werk ook niet je abonnement terug te betalen? Of is dat niet overal zo?

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 13 mei 2024, 09:31
door jan_olieslagers
Ik dacht dat dat bedrijf per bedrijf wordt onderhandeld, of misschien sector per sector. "Mobiliteitsbudget" is het sleutelwoord.

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 13 mei 2024, 09:45
door LML
Portbou schreef: 12 mei 2024, 20:54
LML schreef: 11 mei 2024, 13:52 Vooral die met een dikke firmawagen onder hun gat rijden...
En wat zou jij doen als je de keuze hebt tussen gratis met een dikke firmawagen rijden of betalen voor een treinticket ?
Als werknemer: betalen voor een treinticket, dat wordt voor de volle 100% terugbetaald door de werkgever. In praktijk ben ikzelf werkgever. M'n medewerkers pendelen met het OV en met de fiets, slechts 1 iemand met (eigen) wagen. Fietsvergoeding en OV wordt terugbetaald...

Re: extra treinen door werken Leonardkruispunt

Geplaatst: 13 mei 2024, 11:09
door Portbou
LML schreef: 13 mei 2024, 09:45
Portbou schreef: 12 mei 2024, 20:54
LML schreef: 11 mei 2024, 13:52 Vooral die met een dikke firmawagen onder hun gat rijden...
En wat zou jij doen als je de keuze hebt tussen gratis met een dikke firmawagen rijden of betalen voor een treinticket ?
Als werknemer: betalen voor een treinticket, dat wordt voor de volle 100% terugbetaald door de werkgever. In praktijk ben ikzelf werkgever. M'n medewerkers pendelen met het OV en met de fiets, slechts 1 iemand met (eigen) wagen. Fietsvergoeding en OV wordt terugbetaald...
Wettelijk is een werkgever zeker niet verplicht om én een firmawagen te geven én de treintickets terug te betalen.