Heibel over het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Ik gebruik al jaren geen spoorboekje meer. Ik haal vrijwel alle reisinfo van internet. Maar er is nog altijd een markt voor papieren reisinfo. Het is ook een deel van het visitiekaartje van het bedrijf. Ik snap dus niet het "beleid" van de NMBS inzake de papieren dienstregeling.
Maar de toekomst ligt toch bij electronische real-time info. Terwijl automobilisten zonder kaart ondertussen met tomtom's feiloos van A naar B de weg wordt gewezen, moet de ov-gebruiker nog steeds van te voren zijn reis gaan plannen. En als er dan wat mis gaat, is er niets of niemand die hem helpt bij het vinden van een goed alternatief of hem helpt met vertraging zijn reis voort te zetten. M.i. zou er veel meer energie gestoken moeten worden aan de snelle ontwikkeling en implementatie van dynamische informatiesystemen die de gebruiker van het ov ècht de weg wijzen in het ov.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja die zijn veel duurder dan gewoon een papieren infofolder en vragen dus nog meer tijd om gerealiseerd te worden
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Ik vraag me af waarom de beschikbare hotspots niet door de NMBS gebruikt worden in de grote stations? De (afgeschermde) internettoegang is er, de website bestaat ook al. Enkel nog een terminal neerzetten voor reizigers zonder laptop of PDA. Bovendien hoeft de reiziger niet bevreesd zijn voor diefstal van die stoere terminal, in tegenstelling tot de grijpklare PDA...

Als de website dan ook een update zou krijgen van storingen ten velde, dan zijn we al een heel eind. De NS heeft dit systeem trouwens al draaiend.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja plaats dan maar iets met een aanraakscherm of zo zou ik zeggen of laat het op de automaten waar men biljetten kan kopen als supplementaire softaware opzetten
olivdo

Bericht door olivdo »

Wat ik vooral ook wou zeggen met mijn post is dat ik niet begrijp waarom de NMBS als ze een IC/IR treinwijs uitgeeft er geen overzichtskaart meer in afdrukt.
Want die kaart is onontbeerlijk als je een trein wil terugvinden. Het kan toch zo geen moeite zijn om die kaart daarin te zetten. Ze heeft er altijd in gestaan. Waarom nu niet meer?

Olivier
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

kan een fout van de drukker zijn ook hoor, hou er dus rekening mee
Bert

Bericht door Bert »

olivdo schreef:Wat ik vooral ook wou zeggen met mijn post is dat ik niet begrijp waarom de NMBS als ze een IC/IR treinwijs uitgeeft er geen overzichtskaart meer in afdrukt.
Want die kaart is onontbeerlijk als je een trein wil terugvinden. Het kan toch zo geen moeite zijn om die kaart daarin te zetten. Ze heeft er altijd in gestaan. Waarom nu niet meer?

Olivier
Staat er niet bij iedere IC-IR verbinding van waar naar waar de trein rijdt?
Een overzichtskaart is idd wel veel eenvoudiger.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Bert schreef:
olivdo schreef:Wat ik vooral ook wou zeggen met mijn post is dat ik niet begrijp waarom de NMBS als ze een IC/IR treinwijs uitgeeft er geen overzichtskaart meer in afdrukt.
Want die kaart is onontbeerlijk als je een trein wil terugvinden. Het kan toch zo geen moeite zijn om die kaart daarin te zetten. Ze heeft er altijd in gestaan. Waarom nu niet meer?

Olivier
Staat er niet bij iedere IC-IR verbinding van waar naar waar de trein rijdt?
Een overzichtskaart is idd wel veel eenvoudiger.
Zeker voor een IC/IR treinenwijs. Bij een Spoorbookje binnenland met alle treinen in is dat boekje onderverdeeld in de lijnen. Nu niet meer, en daar hebben we dan zo lang op kunnen wachten, zeg :!:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Heibel over het spoorboekje

Bericht door Steven »

Ik ben sinds donderdag terug uit Zwitserland en deed mezelf een cadeau meebrengen. Omdat foto's soms meer zeggen dan woorden. In bijlage zie je drie boeken die je samen voor iets meer dan 15€ koopt. Het blauwe deel voor de treinen, liften en boten en de gele delen voor alle bussen een deel voor het westen en een oostelijk deel.
Bijlagen
image.jpeg
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Heibel over het spoorboekje

Bericht door Bordensteker »

Ter informatie: het Nederlandse spoorboekje heb ik begin dit jaar gekocht (het lag te koop op de nieuwjaarsreceptie van de NVBS) en het bevalt me uitstekend; ik neem het intussen mee op al mijn treinreizen hier.

Het oogt ongeveer als één van die deeltjes die Steven toont; het Nederlandse exemplaar wordt uitgegeven buiten de NS om door Treinreiziger.nl en de reizigersvereniging Rover (NS levert wel de gegevens aan); de treinen van Arriva, Connexxion, Breng, Syntus, en Veolia staan er ook in, evenals de meeste internationale treinen naar en van Nederland.

Het is formaat A5 (14,8 x 21 cm) en 3 cm dik, weegt ca 750 gram, en telt 720 bladzijden. Het kan dan wel niet concurreren met de allesomvattende volledigheid van de Zwitserse combinatie, maar is zijn prijs van € 9,95 meer dan waard.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... oog-147288

Ik zit er niet achter, maar stá er wel achter!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Heibel over het spoorboekje

Bericht door K V B »

Je kan overigens het hele Zwitserse spoorboekje ook hier bekijken, en als pdf downloaden:
http://www.fahrplanfelder.ch

Interessant is daar ook het deel "archief" waar je dienstregelingen uit vorige jaren kan bekijken, en ook de grafische dienstregeling.

Een andere interessante site is http://www.fahrplanentwurf.ch . Daar wordt elk jaar in mei de dienstregeling voor het volgende jaar gepubliceerd. En dat voor het hele OV...
Laatst gewijzigd door K V B op 25 jul 2016, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Heibel over het spoorboekje

Bericht door overweg13 »

K V B schreef:
Interessant is daar ook het deel "archief" waar je dienstregelingen uit vorige jaren kan bekijken, en ook de grafische dienstregeling.
Interessant. Ik vraag me af hoe het bij ons zit. Met het papieren spoorboekje loopt ook een periode af met gemakkelijk op te slaan en te raadplegen materiaal. Ik merk hoe moeilijk het is om de dienstregelingen van De Lijn en de TEC bij te houden, zeg maar historisch vast te leggen. Vanaf ongeveer 2005 (voor de TEC nog iets vroeger) heb ik niets meer liggen. Ik sla nu de pdf's van hun dienstregelingen op, maar bij De Lijn is dat nauwelijks doenbaar omdat zij geen pdf's hebben die alle periodes omvatten en ze hun pdf's bovendien van die schattige oninterpreteerbare bestandsnamen geven.
Niet alleen voor het OV dreigt trouwens veel informatie verloren te gaan: lees maar eens http://www.channelsteve.com/2009/04/20/ ... d-history/ en http://www.bbc.com/future/story/2012092 ... caying-web.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Heibel over het spoorboekje

Bericht door dekooiker »

Na wat zoeken vind je inderdaad wel wat je nodig hebt.
Voor NMBS is het al bij al nog relatief eenvoudig en zelfs zonder spoorboekje lukt het vlot om de pdf te raadplegen en een verplaatsing te plannen.
Ook bij de TEC is er een sterke verbetering: niet alleen zijn er wat netplannen verschenen (uiteraard geen enkel van Hainaut) en wie de dienstregeling opvraagt kan op een kaartje de inplanting van de haltes bekijken.
Helaas is dat bij De Lijn allemaal redelijk omslachtig: wil ik een andere reisdatum, dan weet ik eigenlijk niet goed of de pdf de juiste informatie zal geven omdat ik niet zeker weet in welke periode die voor De Lijn valt.
Dit allemaal om de reiziger die te dom is om na te denken zoveel mogelijk gemak te geven...ja, er zijn nog altijd veel mensen die vlot een dienstregeling kunnen lezen en hun plan trekken met enkele boekjes.
Het hoeft heus niet allemaal om pc, smartphone of tablet te draaien.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie