Heibel over het spoorboekje

Alles over reizigerstreinen in België.
Jean

Heibel over het spoorboekje

Bericht door Jean »

Verdwijnt het papieren spoorboekje ?


di 07/03/07 - De ombudsdienst van de NMBS pleit voor het behoud van het spoorboekje, het boekje met de volledige NMBS-dienstregeling.

Eind dit jaar wordt waarschijnlijk definitief een streep getrokken onder de papieren uitgave, maar de ombudsdienst is het daar dus niet mee eens.


Het is niet de eerste discussie rond het voortbestaan van het spoorboekje.

Eind 2004 wilde de NMBS het al eens afschaffen, maar die beslissing werd teruggeschroefd, onder meer onder druk van de gebruikersorganisaties.



"Volgens de laatste berichten zou het papieren spoorboekje eind 2006 definitief verdwijnen", zegt ombudsman van de NMBS Guido Herman.


De NMBS wijst naar het dalende succes van het spoorboekje.

Zo werden er in 1990 nog 41.600 exemplaren verkocht terwijl de verkoop in 2005 onder de 5.000 zakte.
Daardoor kost de publicatie van het boekje meer dan de verkoop opbrengt, zegt de NMBS.



"Gebrekkige inspanningen"

Maar die uitleg slikt de ombudsman niet. Hij verwijt de NMBS onder meer gebrekkige inspanningen rond de verkoop het spoorboekje.





Volgens Herman heeft de NMBS de oplage zelfs bewust verlaagd om te kunnen aantonen dat het spoorboekje geen succes is.

Zo werd de oplage verlaagd tot 9.950, tegenover 21.500 in 2003, terwijl de prijs in één klap steeg van 4,50 euro naar 10 euro.



"Ter vergelijking, in Nederland wordt het spoorboekje op 90.000 exemplaren gedrukt en daar bedraagt de prijs 5,50 euro", aldus Herman.



Dat de NMBS zwaait met de oplopende kostprijs is volgens Herman onterecht.
"De kosten zitten vooral in de opmaak van de tabellen, niet zozeer in het drukken van de boekjes. Als de NMBS het boekje wil afschaffen en de dienstregeling op het internet wil bewaren, dan blijft de voorbereidingskost hetzelfde", aldus Herman.



Klanten vragende partij

De klanten zijn volgens ombudsman Herman vragende partij voor een volledig overzicht van de dienstregeling.


Dat bewijst ook het succes van de dienstregeling op internet.

Zo werd de dienstregeling tussen december 2004 en juni 2005 maar liefst 83.000 keer gedownload in pdf-formaat.


Volgens Herman behoort het aanbieden van een volledige en overzichtelijke dienstregeling tot de taken van openbaar nut van de NMBS.
De dienstregeling moet daarbij vlot toegankelijk zijn.


"Maar wat niet bekendgemaakt wordt, bestaat niet. Als je niet weet wat het aanbod is, dan maak je er ook geen gebruik van", besluit Herman.


Luc De Roy
bron : http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ik ben toch blij dat er ook eens protest komt van binnen de NMBS zelf!
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Het spoorboekje moet blijven bestaan. Men kan geen alternatieve roete opzoeken op het Internet als men op verplaatsing is en men heeft niet altijd Internet bij zich :!: Sommige mensen hebben ook geen Internet :!:
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

De Ombuds is een onafhankelijke instelling, hé. Maar je hebt wel gelijk, het is niet slecht dat zij ook eens hun mond roeren hierover...
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Re: Heibel over het spoorboekje

Bericht door bartolomew »

Jean schreef:
Verdwijnt het papieren spoorboekje ?


di 07/03/07 - De ombudsdienst van de NMBS pleit voor het behoud van het spoorboekje, het boekje met de volledige NMBS-dienstregeling.

we gaan er op vooruit, de artikels die volgend jaar gaan verschijnen staan nu al hier
Henk
Berichten: 231
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:41
Locatie: Oostende

Bericht door Henk »

In De Standaard van vandaag ook een artikel over het verslag van de ombudsman, met daarin hetzelfde pleidooi van Guido Herman voor het behoud van het spoorboekje. Maar dan toch een merkwaardig zinnetje:
"Het boekje blijft behouden, we gaan enkel kijken hoe we het goedkoper kunnen drukken", reageert Hugo Stevens, woordvoerder van de NMBS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

in zwart ipv kleuren?
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

op gazettepapier mischien en aan elkaar geniet :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

poyaud schreef:op gazettepapier mischien en aan elkaar geniet :)
zonder nietjes die kosten te veel :twisted: :twisted:
Bert

Bericht door Bert »

En niets meer in het vet zetten
kleiner lettertype :twisted:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Als men nu eens zou besparen op het papier!
want het spoorboekje van 2004, had honderd blz meer dan 2005 en 2006 en toch zijn deze laatste even dik!
Groeten.
Laatst gewijzigd door Joris op 17 sep 2013, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
olivdo

Bericht door olivdo »

Deze week ben ik eindelijk aan de IC/IR Treinwijs geraakt. (Het handige boekje met enkel de IC en IR dienstregelingen erin.)
Men had dus "maar" 3 maanden vertraging. Aangezien de dienstregeling slechts 1 jaar geldig is, is er al voor een vierde weggegooid geld.

Toen ik het boekje opensloeg viel ik bijna uit mijn treinstoel (en dat lag deze maal niet aan het trillen tussen Brugge en Beernem op een MS96, zie andere topic).
Het 2de belangrijkste item en eigenlijk onmisbaar voor het gebruik van het boekje staat er niet meer in: Het overzichtskaarte met daarop de IC en IR verbindingen (en met een smal klein lijntje de L verbindingen).
Mensen die niet alle IC/IR verbindingen uit het hoofd kennen (iedereen die geen treingek is) zijn eigenlijk niets meer met dit boekje.
Want hoe moet iemand die bvb van Brugge naar Mons wil weten waar hij moet overstappen en welke treinen hij nodig heeft als hij daarvoor geen kaartje ter beschikking heeft. Hij moet dus zelf aan de hand van een dienstregeling uitzoeken met welke IC of IR hij ergens raakt van waar uit hij weer een andere trein moet zoeken.

HEt boekje is dus waardeloos geworden.

Olivier
Laatst gewijzigd door olivdo op 15 mar 2006, 12:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

olivdo schreef:
HEt boekje is dus waardeloos geworden.

Olivier
Dat was het voordien ook al. Een boekje dat het bestaan van P-treinen, T-treinen e.d. ontkent, is onbruikbaar. En nu maar hopen dat het helemaal verdwijnt, zodat het echte spoorboekje opnieuw een kans krijgt: voor 5 EURO op dun en handelbaar papier, en met één aanpassing per jaar.
Met vriendelijke groet

overweg13
olivdo

Bericht door olivdo »

Ik vond dat boekje vroeger niet waardeloos. De belangrijkste treinen stonden er in, inderdaad geen P of L treinen, maar wel diegenen die de meeste mensen gebruiken.
Juist door zijn beperktheid was het handig want je kan het gewoon in je jaszak of tas steken.
Ik zie gewone reizigers nog niet vlug sleuren met die spoorwegbijbel: veel te dik en bovendien voor leken niet zo vlot hanteerbaar.

Olivier
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

olivdo schreef:De belangrijkste treinen stonden er in, inderdaad geen P of L treinen, maar wel diegenen die de meeste mensen gebruiken.

Ik zie gewone reizigers nog niet vlug sleuren met die spoorwegbijbel: veel te dik en bovendien voor leken niet zo vlot hanteerbaar.

Olivier
Hallo,

Twee dingen vallen me op:
1. de treinen die de meeste reizigers gebruiken: dat leidt precies totoverbezetting van deze treinen in de spits omdat nogal wat reizigers de P-treinen niet kennen of niet vertrouwen. Idem dito voor NMBS-personeel (zeker aan het loket) die gemakshalve de reizigers naar de IC en IR-treinen verwijzen. Het is dus niet verstandig om interessante P-treinen niet te vermelden in officiële info;

2. het onhandige spoorboekje: ik heb hier spoorboekjes liggen van enkele tientallen jaren geleden, met meer lijnen en meer treinen én de bussen van de NMBS. Toch zijn die handiger (pocketformaat, dunner papier, soepeler constructie). Wat toen kon, moet nu nog kunnen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie