De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Dietrich

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dietrich »

IC 2340 (op de IC L) reed op 22 december met klassiekjes. Ik denk niet dat dit de normale regeling is.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LML »

Gisterenmiddag kwam op spoor 23 (Antwerpen-Centraal) een IC Essen-Brussel-Charleroi binnen met... 2 klassiekjes.
De toestand in die trein (en niet alleen deze trein) zal ik hier niet moeten uitleggen zeker, met de eindejaarsinkopen, de 'Samson & Gert-show', de musical 'Oliver Twist', de 'FC De Kampioenen'-tentoonstelling in Antwerpen-Centraal (kant Kievitplein)... en tal van andere activiteiten voor jong en oud in ANtwerpen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Hobbes »

LML schreef:Gisterenmiddag kwam op spoor 23 (Antwerpen-Centraal) een IC Essen-Brussel-Charleroi binnen met... 2 klassiekjes.
De toestand in die trein (en niet alleen deze trein) zal ik hier niet moeten uitleggen zeker, met de eindejaarsinkopen, de 'Samson & Gert-show', de musical 'Oliver Twist', de 'FC De Kampioenen'-tentoonstelling in Antwerpen-Centraal (kant Kievitplein)... en tal van andere activiteiten voor jong en oud in ANtwerpen...
De IC Antwerpen-Charleroi is eigenlijk voorzien met 2 MS96, dus toch al met iets meer capaciteit, in de praktijk is men al een half jaar of zelfs langer met klassiekskes aan het bollen op die verbinding. Soms zelfs met 1 !! :roll:

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men in Brussel nog steeds niet door heeft dat het treingebruik in het weekeinde de laatste 10 jaar ook explosief gestegen is, aangezien men nog steeds met samenstellingen rijdt van een tijd waar er in het weekeinde weinig met de trein gereden werd.
Presario

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Presario »

Dietrich schreef:IC 2340 (op de IC L) reed op 22 december met klassiekjes. Ik denk niet dat dit de normale regeling is.
Sinds de nieuwe dienstregeling wel. Dit zeker ook voor de 2321. Deze worden beide door één zelfde machinist van Dendermonde gereden, dwz 2*2,5u op klassiekjes. Dat hebben ze erg goed geregeld :roll: !
melle

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door melle »

Hobbes schreef:
LML schreef:Gisterenmiddag kwam op spoor 23 (Antwerpen-Centraal) een IC Essen-Brussel-Charleroi binnen met... 2 klassiekjes.
De toestand in die trein (en niet alleen deze trein) zal ik hier niet moeten uitleggen zeker, met de eindejaarsinkopen, de 'Samson & Gert-show', de musical 'Oliver Twist', de 'FC De Kampioenen'-tentoonstelling in Antwerpen-Centraal (kant Kievitplein)... en tal van andere activiteiten voor jong en oud in ANtwerpen...
De IC Antwerpen-Charleroi is eigenlijk voorzien met 2 MS96, dus toch al met iets meer capaciteit, in de praktijk is men al een half jaar of zelfs langer met klassiekskes aan het bollen op die verbinding. Soms zelfs met 1 !! :roll:

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men in Brussel nog steeds niet door heeft dat het treingebruik in het weekeinde de laatste 10 jaar ook explosief gestegen is, aangezien men nog steeds met samenstellingen rijdt van een tijd waar er in het weekeinde weinig met de trein gereden werd.
Welja, zo denk ik er ook over!
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door i11 »

Vanmiddag na het fotograferen van IRm in Remouchamps in de sneeuw nog een uurtje rondgelopen op de Guillemins.
Het barstte daar weer van de klassiekjes.

Wat ik me nog herinner: 160 op IRq naar Aken en 252 op de L van Herstal naar Jemelle.
Verder nog ex-Sabena 597 uit Aken. Tenslotte nog 2 stellen waar ik het nummer van ben vergeten.

Langs lijn 43 nog 1 cityrail en 2 new looks tegengekomen.

Het is tof in het oosten van land.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Iemand een idee bij hoeveel stelletjes de "gong-fluit" verbeterd werd met een memorisatiefunctie?

Zie onderstaand artikel uit De Morgen van 16 maart 2010.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... 2013.dhtml

Daarnaast zullen de motorstellen die nog voorzien zijn van het gong-fluitsysteem, het oudste systeem dat nog in een aantal treinen voorzien is, tussen september 2010 en maart 2011 zullen worden voorzien van een memorisatie-functie. Het gaat om treinen die in 2012 en 2013 uit roulatie worden genomen. De kostprijs voor de installatie wordt geraamd op 350.000 tot 500.000 euro.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Hoe zag het interieur van de witte klassiekjes er eigenlijk uit vóór ze gemoderniseerd werden? Hetzelfde als de rode? Of waren er verschillen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Hoe zag het interieur van de witte klassiekjes er eigenlijk uit vóór ze gemoderniseerd werden? Hetzelfde als de rode? Of waren er verschillen?
Sommige van de 700-reeks waren vroeger creme-geel vanbinnen, dat was wel iets speciaals :)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb gisteren ex-Sabenastel 597 in station Namen zien staan.

& ik heb van Brussel-Zuid tot Kortrijk in een rood klassiekje gezeten. Opvallend was, dat in het rood klassiekje het zo heerlijk warm was, veel warmer dan in het andere materieel. Jammer dat het andere materieel geen zetelverwarming heeft.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vasonline »

Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren ex-Sabenastel 597 in station Namen zien staan.

& ik heb van Brussel-Zuid tot Kortrijk in een rood klassiekje gezeten. Opvallend was, dat in het rood klassiekje het zo heerlijk warm was, veel warmer dan in het andere materieel. Jammer dat het andere materieel geen zetelverwarming heeft.
Ik vond het ook zeer aangenaam vertoeven met de koude temperaturen van de voorbije weken.

In sommige van de 700 reeks klassiekers waren ook rode tussendeuren geloof ik
De tinten waren i.i.g creme geel en rood. De banken waren verder identiek hetzelfde als de oudere stellen herinner ik me nog.
Ook de rest van het interieur was gelijkaardig, maar anders van kleur...

Mvg,
S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door calabria »

vasonline schreef:
Dieselfreak schreef:Ik heb gisteren ex-Sabenastel 597 in station Namen zien staan.

& ik heb van Brussel-Zuid tot Kortrijk in een rood klassiekje gezeten. Opvallend was, dat in het rood klassiekje het zo heerlijk warm was, veel warmer dan in het andere materieel. Jammer dat het andere materieel geen zetelverwarming heeft.
Ik vond het ook zeer aangenaam vertoeven met de koude temperaturen van de voorbije weken.

In sommige van de 700 reeks klassiekers waren ook rode tussendeuren geloof ik
De tinten waren i.i.g creme geel en rood. De banken waren verder identiek hetzelfde als de oudere stellen herinner ik me nog.
Ook de rest van het interieur was gelijkaardig, maar anders van kleur...

Mvg,
S.
Ik zat vorige donderdag op de IC-F in een niet vernieuwd klassiekje waarin de verwarming niet werkte, dat was een pak minder aangenaam!
Sara Raats
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
Locatie: HSL 4

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Sara Raats »

Hobbes schreef:De IC Antwerpen-Charleroi is eigenlijk voorzien met 2 MS96, dus toch al met iets meer capaciteit, in de praktijk is men al een half jaar of zelfs langer met klassiekskes aan het bollen op die verbinding. Soms zelfs met 1 !! :roll:

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men in Brussel nog steeds niet door heeft dat het treingebruik in het weekeinde de laatste 10 jaar ook explosief gestegen is, aangezien men nog steeds met samenstellingen rijdt van een tijd waar er in het weekeinde weinig met de trein gereden werd.
bedoel je niet Essen-Charleroi? ik dacht dat er met M6 gereden werd op die lijn.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Nog eventjes mee laten genieten van onderstaand filmpje.

Klassiekje 155, nog mooi in een vernieuwde verflaag, rijdt de L-trein Kortrijk-Brugge.
Een typisch beeld tussen Kortrijk en Brugge, waar klassiekjes jaar op jaar deze diensten uitmaken.

Mits goede zorg kunnen deze stelletjes nog jaren meedraaien in het treinverkeer.


http://www.youtube.com/watch?v=QgqVR50d ... _search=on
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Vandaag de 205 op de 6592 MTB-FBN, niets speciaals.
Maar veel klassiekjes elders op de baan: de Ic 2042 een enkel stel, een oud zelfs (nr niet genoteerd) en de IR3322, verzekerd door de 748 ( geen m5 meer) die ik heb genomen fbn-fm!
Plaats reactie