De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ik ben eens benieuwd wanneer en waar de allerlaatste rit van een rood klassiekje zal plaatsvinden. Gaan ze dat bekendmaken?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 »

Dieselfreak schreef:
Retard schreef:In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ik ben eens benieuwd wanneer en waar de allerlaatste rit van een rood klassiekje zal plaatsvinden. Gaan ze dat bekendmaken?
Het zou me verbazen als ze dat gaan bekendmaken, maar waarschijnlijk zal die laatste rit wel het weekend voor de volledige nieuwe dienstregeling zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Dat hoeft niet noodzakelijk samen te vallen. De laatste rit van de HLD51 viel evenmin samen met een nieuwe dienstregeling en zo zijn er nog wel meer types die op een doordeweekse dag hun laatste rit deden in normale dienst.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

groentje schreef:Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Zoals met andere reeksen is gebeurd zal TSP wellicht een speciale rit plannen.

Zijn er eigenlijk klassiekjes van deze reeks die reeds aangeduid zijn om te worden bewaard?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Retard schreef:In Op De Baan stond dat wegens de enorme instroom van de nieuwe Desiro's, waarvan er op 14 september reeds 60 stuks geleverd waren, de schrapping van de Rode Klassiekskes geen goed doet. De 162, 171, 205, 208, 218 en 239 werden reeds afgevoerd.
In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ook zouden de Rode Klassiekskes hun bediening op de IR q verliezen, aan twee machinen van de reeks 28 :(
Men haalt de verschijning op het net na bouw en de effectieve levering door elkaar.
Vandaag zijn er een dikke 50 geleverd = eigendom NMBS = inzetbaar voor commerciële dienst.

Een beslissing om 20 rode klassiekjes in december buiten dienst te stellen is nog niet genomen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bibke »

LHOON schreef:
groentje schreef:Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Zoals met andere reeksen is gebeurd zal TSP wellicht een speciale rit plannen.

Zijn er eigenlijk klassiekjes van deze reeks die reeds aangeduid zijn om te worden bewaard?
De 082 is in het bezit van het TSP:

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Bibke schreef: De 082 is in het bezit van het TSP:

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bibke »

LHOON schreef:
Bibke schreef: De 082 is in het bezit van het TSP:

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Geen idee over.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Maar is het de moeite om van elke bouwschijf een apart exemplaar bij te houden?
Zeker omdat er nog een vijftigtal technisch gelijke treinen gaan rondrijden de komende jaren lijkt mij dat een beetje weggegooid geld.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Shrek schreef:
LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Maar is het de moeite om van elke bouwschijf een apart exemplaar bij te houden?
Zeker omdat er nog een vijftigtal technisch gelijke treinen gaan rondrijden de komende jaren lijkt mij dat een beetje weggegooid geld.
Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben. Als ze er nu drie houden, in alle soorten dat we gekend hebben. In het groen, Rood en gemoderniseerd.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door dentheo »

Retard schreef: Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben.
Heeft Belgie ooit reeksen van 500 gehad ?
Dan zullen het wel wagens zijn...zelfs rijtuigen betwijfel ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Mechanik »

de inox'en Budd's droegen een 500 nr
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef: Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben.
Heeft Belgie ooit reeksen van 500 gehad ?
Dan zullen het wel wagens zijn...zelfs rijtuigen betwijfel ik.
Er zijn in totaal 487 klassiekskes geproduceerd (AM50/53/54/55/56/62/63/65/70/73/74/78/79)
Had je wat gezocht, had je gevonden dat er wel degelijk rijtuigreeksen van meer dan 500 zijn aangekocht. De M4-rijtuigen waren met 580 (nu nog 573) en men heeft in de periode 1958-1960 620 M2-rijtuigen geleverd aan de NMBS :wink:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
De inoxen die er ook zo uitzagen droegen een nummer 129-150 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.
Laatst gewijzigd door Retard op 26 nov 2012, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie