De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver » 13 aug 2013, 13:54

Wellicht de laatste rit voor deze stelletjes? :(

http://www.flickr.com/photos/98438918@N02/9499296727/


Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1277
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker » 13 aug 2013, 13:55

Steve schreef:Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.
Joris schreef:Hallo,
Die remblokken blijven normaal zitten tot bij het verschroten. Desnoods steekt men zelfs nieuwe remblokken, enkel en alleen voor het schroottransport, je moet het materieel daar natuurlijk veilig krijgen... (was zo bij de laatste 25'ers trouwens)
Groeten.
Een nieuw remblok moet enige tijd inslijten tot het precies op de wieldiameter van het betrokken wiel aansluit. Tot die tijd zal het niet mooi over het hele oppervlak raken, denk ik.

Bij het overzetten van een oud en redelijk dun afgesleten remblok (wat er trouwens ook helemaal niet meer als een blok uitziet, het lijkt eerder op een stukje uit een sinaasappelschil) zou je ook kunnen hebben dat het niet overal meteen goed “draagt” op een ander wiel met een ietwat ander wielbandprofiel en diameter waar het niet op ingesleten is. Maar nu heb je een dun remblok, en het zou kúnnen zijn dat dat dunne blok dan die inwendige krachten en ongelijke verhitting door wrijving (als gevolg van het niet overal even strak aanliggen) niet goed kan opnemen?

Remblokken steken is trouwens een verschrikkelijk zwaar werk ...

Marcad
Berichten: 469
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Marcad » 13 aug 2013, 14:03

AM'er schreef:Worden er nog gemoderniseerde klassiekjes in de werkplaats gebracht voor een kleine revisie (K)?
Hallo

Geen in 2013... waarom ? Omdat het einde komt of om de breaks de doen ? Nahoj heeft misschien een informatie.
En heeft iemand de datum va de K revisie van de 748 ?

Gr
M

Hier de lijst met de kleine revisie:
2007 : 2 --------------------------
604 - 15-10-99 R.I. 08-11-07
633 - 28-12-99 R.I. 13-12-07
2008: 15 --------------------------
606 - 15-10-99 R.I. 18-01-08
617 - 16-02-00 R.I. 31-01-08
624 - 05-06-00 R.I. 25-02-08
630 - 21-03-00 R.I. 26-03-08
603 - 25-05-00 R.I. 14-04-08
632 - 01-09-00 R.I. 30-04-08
610 - 26-07-00 R.I. 09-06-08
601 - 23-06-00 R.I. 19-06-08
607 - 14-06-00 R.I. 22-07-08
621 - 22-11-00 R.I. 01-08-08
605 - 15-01-01 R.I. 03-10-08
623 - 13-10-00 R.I. 22-10-08
629 - 27-03-01 R.I. 17-11-08
602 - 18-12-00 R.I. 24-11-08
618 - 23-11-00 R.I. 18-12-08
2009: 21 --------------------------
636 - 22-08-00 R.I. 26-01-09
614 - 15-02-01 R.I. 04-02-09
626 - 08-05-01 R.I. 27-02-09
634 - 23-05-01 R.I. 30-03-09
615 - 06-04-01 R.I. 03-04-09
612 - 23-04-01 R.I. 21-04-09
627 - 02-02-01 R.I. 28-04-09
640 - 09-08-01 R.I. 15-05-09
663 - 15-03-01 R.I. 27-05-09
613 - 06-07-01 R.I. 24-06-09
620 - 20-07-01 R.I. 23-07-09
638 - 10-10-01 R.I. 29-07-09
619 - 06-09-01 R.I. 17-08-09
639 - 08-06-01 R.I. 24-08-09
635 - 07-03-02 R.I. 04-09-09
609 - 19-09-01 R.I. 22-09-09
628 - 07-02-02 R.I. 15-10-09
637 - 15-01-02 R.I. 13-11-09
645 - 04-04-02 R.I. 23-11-09
631 - 22-10-01 R.I. 04-12-09
622 - 04-12-01 R.I. 21-12-09
2010: 19 --------------------------
625 - 17-12-01 R.I. 19-01-10
648 - 06-06-02 R.I. 25-01-10
616 - 22-02-02 R.I. 10-02-10
655 - 30-04-02 R.I. 19-03-10
608 - 28-04-00 R.I. 06-04-10
611 - 17-04-00 R.I. 12-05-10
642 - 08-07-02 R.I. 17-05-10
660 - 25-07-02 R.I. 09-06-10
664 - 22-03-02 R.I. 11-06-10
662 - 21-05-02 R.I. 13-07-10
697 - 13-06-02 R.I. 05-08-10
657 - 01-07-02 R.I. 10-08-10
653 - 29-10-02 R.I. 03-09-10
643 - 12-09-02 R.I. 15-09-10
646 - 14-10-02 R.I. 20-10-10
652 - 20-02-03 R.I. 04-11-10
661 - 21-11-02 R.I. 06-12-10
650 - 08-12-02 R.I. 20-12-10
647 - 19-06-03 R.I. 23-12-10
2011: 18 --------------------------
644 - 13-02-03 R.I. 15-02-11
658 - 18-03-03 R.I. 17-02-11
654 - 07-04-03 R.I. 14-03-11
709 - 16-05-03 R.I. 01-04-11
651 - 06-06-03 R.I. 11-04-11
659 - 14-05-03 R.I. 09-05-11
736 - 26-11-03 R.I. 07-06-11
740 - 08-03-04 R.I. 29-06-11
685 - 04-09-03 R.I. 07-07-11
706 - 26-09-03 R.I. 08-08-11
735 - 19-12-03 R.I. 07-09-11
649 - 09-07-03 R.I. 08-09-11
768 - 24-02-04 R.I. 12-09-11
739 - 07-11-03 R.I. 30-09-11
745 - 13-02-04 R.I. 18-11-11
747 - 06-02-04 R.I. 02-12-11
732 - 15-10-03 R.I. 13-12-11
746 - 06-04-04 R.I. 16-12-11
2012: 21 --------------------------
770 - 23-04-04 R.I. 18-01-12
733 - 06-05-04 R.I. 31-01-12
751 - 19-03-04 R.I. 24-02-12
737 - 31-08-04 R.I. 14-03-12
742 - 17-05-04 R.I. 15-03-12
744 - 02-06-04 R.I. 06-04-12
738 - 18-06-04 R.I. 25-04-12
756 - 29-10-04 R.I. 08-05-12
767 - 17-11-04 R.I. 30-05-12
749 - 13-10-04 R.I. 08-06-12
772 - 20-07-04 R.I. 19-06-12
765 - 17-09-04 R.I. 27-06-12
757 - 08-07-04 R.I. 17-07-12
750 - 26-11-04 R.I. 22-08-12
734 - 06-08-04 R.I. 28-08-12
748 - 11-03-05 R.I. ??-??-12
752 - 09-12-04 R.I. 26-09-12
773 - 24-12-04 R.I. 08-10-12
731 - 21-01-05 R.I. 19-10-12
769 - 14-10-04 R.I. 26-10-12
760 - 18-02-05 R.I. 27-11-12

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj » 15 aug 2013, 18:13

748 - GH 18-03-05 - R.I. 20-09-12

Bij het opstellen van de programma's van de herzieningen, spelen diverse factoren een rol.
De tussentijdse herzieningen van de gemoderniseerde klassiekjes werden een jaar uitgesteld om diverse redenen. De prioriteiten voor de lopende modernisatie-projecten en grote herzieningen van de MR96 en sprinter, en het naderende einde van de gemoderniseerde klassiekjes waren de belangrijkste.
Voor volgend jaar liggen de programma's nog niet 100% definitief vast.

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj » 15 aug 2013, 18:20

Maria wordt dit jaar vergezeld door 180, 231, 234, 237 en 250.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak » 15 aug 2013, 19:04

nahoj schreef:en het naderende einde van de gemoderniseerde klassiekjes
Is die hun einde ook in zicht?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Stijn91
Berichten: 3380
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 » 15 aug 2013, 21:43

Dieselfreak schreef:
nahoj schreef:en het naderende einde van de gemoderniseerde klassiekjes
Is die hun einde ook in zicht?
Dat is toch onmogelijk, die hun modernisatie hebben te veel gekost, of het zou moeten zijn dat ze de minst goeie gemoderniseerd eruit halen.

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak » 15 aug 2013, 23:10

Stijn91 schreef:Dat is toch onmogelijk, die hun modernisatie hebben te veel gekost, of het zou moeten zijn dat ze de minst goeie gemoderniseerd eruit halen.
In 1999 verschenen de eerste gemoderniseerde, en na een modernisatie heeft een trein nog een levensverwachting van zo'n 15 jaar, wordt vaak gezegd. Misschien dat die eerste er dus binnenkort uit zullen gaan?
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Gebruikersavatar
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 » 15 aug 2013, 23:28

Als je ziet dat de oude roodjes vaak twintig jaar en meer zonder groot onderhoud hebben rondgereden, dan denk ik dat er in de gemoderniseerde exemplaren nog wel wat leven zit...
nahoj schreef:Maria wordt dit jaar vergezeld door 180, 231, 234, 237 en 250.
Nog maar eens vijf exemplaren. Het gaat erom spannen - ik vrees dat ze het eind van oktober niet meer gaan halen als een serie; als er elke week een vijftal uitgaan, hebben ze nog exact acht weken te 'leven'... :/
AfbeeldingAfbeelding

Stijn91
Berichten: 3380
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 » 16 aug 2013, 00:15

Dieselfreak schreef:
Stijn91 schreef:Dat is toch onmogelijk, die hun modernisatie hebben te veel gekost, of het zou moeten zijn dat ze de minst goeie gemoderniseerd eruit halen.
In 1999 verschenen de eerste gemoderniseerde, en na een modernisatie heeft een trein nog een levensverwachting van zo'n 15 jaar, wordt vaak gezegd. Misschien dat die eerste er dus binnenkort uit zullen gaan?
Als die eruit gaan dan zal dat sowieso na de bordeauxkes zijn, maar ik zie die gemoderniseerde klassiekjes echt niet te snel verdwijnen, misschien dat nahoj hierover meer uitleg kan geven.

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard » 16 aug 2013, 00:26

nahoj schreef:Maria wordt dit jaar vergezeld door 180, 231, 234, 237 en 250.
Amai, dat is rap voor den 180. En dinsdag zag ik dat stel nog staan in de bundel van Brugge.
Nu 234 buiten dienst is, is de 204 waarschijnlijk de enige met nog volledig originele tafeltjes. Ook de 209 heeft nog één orgineel tafeltje.

Ook is het laatste gemoderniseerde stelletje maar vorig jaar in dienst gekomen. Die kun je nu toch nog niet wegdoen? :?

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1920
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak » 16 aug 2013, 09:47

Retard schreef:Nu 234 buiten dienst is, is de 204 waarschijnlijk de enige met nog volledig originele tafeltjes. Ook de 209 heeft nog één orgineel tafeltje.
Waarom zijn de tafeltjes eigenlijk vervangen in de meeste stellen?
Retard schreef:Ook is het laatste gemoderniseerde stelletje maar vorig jaar in dienst gekomen. Die kun je nu toch nog niet wegdoen? :?
Welk stel is dat? Ik zie al heel wat jaren geen rode stellen meer met nummers boven de 600.
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)

Stijn91
Berichten: 3380
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 » 16 aug 2013, 10:09

Stel 676 werd 970.

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard » 16 aug 2013, 11:05


Boris
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2012, 09:27

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Boris » 16 aug 2013, 11:41

Ergens is het normaal dat de gemoderniseerde 2tjes de volgende reeks slachtoffers worden. Ze gaan deze niet allemaal op een dag opzij zetten maar ik kan aannemen dat bij grotere "problemen" van een stel, dit vlug op een zijspoor zal belanden.
De werkplaatsen zoeken nog steeds naar goede technische bedienden. De zeldzame die ze vinden gaan eerst bij het nieuwere materiaal werken. Dat is toch normaal :!:

Plaats reactie