De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

De motor natuurlijk. Je moet duidelijk eens in de 213 gaan zitten.
pietmol

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door pietmol »

deze morgen (7u10) 221 +224 +228 vanuit Brussel Noord afslag richting Bockstael
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

De 174, 176, 223 en 230 mogen zich voorbereiden op hun reis naar de eeuwige treinvelden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Dus wéér vier afgeschreven... ze beginnen echt zeldzaam te worden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisteren zat ik op de L trein tussen Aarschot en Leuven in Klassiekske 157.Dit stel verzekerde deze L trein samen met gemoderniseerde Klassiekskes.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

De man met de zeis kwam en nam met hem mede: 153, 175, 182, 213, 215, 247 en 253
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 »

nahoj schreef:De man met de zeis kwam en nam met hem mede: 153, 175, 182, 213, 215, 247 en 253
Merk ik niet veel van.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:
nahoj schreef:De man met de zeis kwam en nam met hem mede: 153, 175, 182, 213, 215, 247 en 253
Merk ik niet veel van.
Nog sjans. Stel dat je bv. buikpijn zou krijgen van 7 buiten dienst gestelde klassiekskes. Dan zou je je wel zorgen mogen beginnen maken voor de komende maanden!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Worden er geen "reliekwieën" door de NMBS aangeboden? Dan denk ik - bijvoorbeeld - aan de zetels uit de eerste klasse. Het zou leuk zijn om er zo één op de kop te kunnen tikken. Kan nahoj dat niet regelen? :wink:
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door e49memling »

Dieselfreak schreef:Wat is trouwens het brommende geluid dat je bij het vertrekken van een klassiekje hoort?
Neen, niet de motor, de 'rechte' tandwielen van de motor, heel hoorbaar als ze kracht leveren. Het typische geluid van HLE T26, en T 18 Alsthom: hun tandwielkasten, vooral aan bepaald snelheden.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

e49memling schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is trouwens het brommende geluid dat je bij het vertrekken van een klassiekje hoort?
Neen, niet de motor, de 'rechte' tandwielen van de motor, heel hoorbaar als ze kracht leveren. Het typische geluid van HLE T26, en T 18 Alsthom: hun tandwielkasten, vooral aan bepaald snelheden.
Ah, bedankt!
Het is daarmee dat je dat altijd heel goed hoort in die kotjes onder de assen en minder in het midden van het rijtuig.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door e49memling »

Retard schreef: Het is daarmee dat je dat altijd heel goed hoort in die kotjes onder de assen en minder in het midden van het rijtuig.
Waar zit gij in de trein ?????? Is daar plaats onder de assen? :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Ik bedoel boven de assen dat ik bedoel :oops:

Als je boven het gedeelte zonder de assen zit, zit je boven de droger (of in ieder geval hetgeen wat dat gekruen veroorzaakt). Dan kun je dat gekreun beter horen en in sommige stellen zoals de 222, zelfs nog voelen :D
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Retard schreef:Ik bedoel boven de assen dat ik bedoel :oops:

Als je boven het gedeelte zonder de assen zit, zit je boven de droger (of in ieder geval hetgeen wat dat gekruen veroorzaakt). Dan kun je dat gekreun beter horen en in sommige stellen zoals de 222, zelfs nog voelen :D
Compressor+droger zit maar op één van de twee rijtuigen; ik vermoed het rijtuig met de 1e klasse, maar ik kan me nu wel vergissen.
Het gekreun zou komen van een klep/ventiel, heeft men mij verteld; ik ken er zelf het fijne niet van, en de uitleg ging misschien niet over hetzelfde geluid. Dus het blijft een mysterie ;-)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Eimai »

nahoj schreef:Het gekreun zou komen van een klep/ventiel, heeft men mij verteld; ik ken er zelf het fijne niet van, en de uitleg ging misschien niet over hetzelfde geluid. Dus het blijft een mysterie ;-)
Denk ik ook, 't is hetzelfde soort geluid als je soms (weliswaar niet zo luid) kan horen wanneer je de kraan naar het spaarreservoir opendraait. Maar hoe het exact veroorzaakt wordt weet ik wel niet, waarschijnlijk de lucht die die kleppen aan bepaalde frequentie doen trillen wanneer ze erdoor gaat.
Plaats reactie