De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Dieselfreak schreef:Gisteren heb ik twee uur in stel 206 gezeten, van Kortrijk tot Leuven. Hier een filmpje van Harelbeke tot Waregem.
Misschien zijn ze dan wel lawaaierig en al vergeleken met het modern materiaal, maar dat geluid... dat gebrom, gehis, getril en geratel, voor mij zijn dat tonnen herinneringen uit mijn jeugd, zààààlig gewoon. :D
AfbeeldingAfbeelding
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door BVG1988 »

Ik heb vandaag met de 209 en de 228 meegereisd vandaag. De 209 tussen Haaltert en Denderleeuw en de 228 tussen Denderleeuw en Etterbeek.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Trein30 schreef:Misschien zijn ze dan wel lawaaierig en al vergeleken met het modern materiaal
In het kleine compartimentje van de Deense Neus is er anders ook genoeg lawaai hoor.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door BVG1988 »

Ik hoor veel liever het gebrom van de klassiekjes dan dat jankerig optrekgeluid van de nieuwe AM 08, gelukkig is nog niet hard klinkend als er inzit. Maar dat is ook niet moeilijk als het raam niet open gaat. :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door hmmm »

Vandaag nog op stap geweest met de 198 op lijn 139 (Leuven - Ottignies). Na een ritje kunnen de kleren in de was, de 'treingeur' kruipt echt in de kleren :lol:.

Ik vind het geluid van de Desiro's wel erg leuk, al geef ik stiekem toch de voorkeur aan het geratel van een JH ;).
py.

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door py. »

Vandaag drie roodjes in actie gezien:
* 596 verzekerde L5161
* 248 ging op uitstap naar zee
248.jpg
* 198 stormde Leuven binnen toen de IC542 waarop ik zat net vertrok. Aan de post hierboven te zien kwam die van Ottignies.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jotie »

Dan wil een mens al eens klassiekjes, spotten, komt-ie nog van een kale reis thuis. Vanochtend reed ik van Aachen naar Welkenraedt in een gemoderniseerd tweetje. In Welkenraedt al helemaal geen bordeaux te bespeuren... Heb ik iets gemist? Sinds wanneer mogen die gemoderniseerde klassiekjes over de grens?

Overigens blijft het fameus behelpen; IR 5029 moest meer dan een dozijn fietsliefhebbers transporteren, en dat liep niet bepaald gesmeerd: fietsen verspreid over de hele trein was het resultaat. En iedereen maar klagen en grapjes maken over de geboden 'service', in het Nederlands, Duits, Frans, Engels, Italiaans en Russisch. Gelukkig werden ze in Welkenraedt vakkundig en efficiënt 'overgeplaatst' naar IC 532.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Trein30 schreef:Goh, dat zijn er nu al zestien AM 62s en één AM 70 AC die deze maand hun laatste diensten hebben verreden. Aan dat tempo halen ze de herfst zelfs niet meer!

228.154 heeft de 'mantel' van oudste stel dus amper twee weken gedragen; de nieuwste 'oude' van de vloot is de 228.156.
Den 156 is niet het oudste stel. Dat is den 178. Die is vijftien dagen ouder dan den 156.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Steve schreef:
Terminus schreef:Nog niet officieel gemeld denk ik, maar al wel aangekondigd: sinds enkele weken ook gemoderniseerde stelletjes richting Aken.
Maar er kunnen ook nog steeds niet-gemoderniseerde stelletjes opduiken, of?
Uiteraard kan dat.
(Zoals overigens al eerder gemeld.)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
vasonline schreef: Is er geweten welk ander ouder materiaal er ETCS zou krijgen?
Zouden we die datum wel halen?
Voorziet men dit bvb voor de AM-75 waar men in Mechelen aan bezig is?
Wel 'n beetje raar, aangezien sommige v/d klassiekjes jonger zijn.
Breaks en nieuwer krijgen ETCS (m.u.v. HLR77). Die zien we dus nog zeker 15 jaar rondrijden.
Wat ze met de MS75 van plan zijn weten ze zelf nog niet goed volgens mij.
(Ik hoop alvast dat ze samen met de klassiekjes afgevoerd worden eens de dubbeldekkers er zijn.)
De MR75 worden gemoderniseerd, inclusief vernieuwing van de stuurpost en voorbereiding voor ETCS.
Nog een uitzondering op je regel van 'Breaks en nieuwer': HLE 21-27 krijgen ook geen ETCS.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

AM'er schreef:De gemoderniseerde stellen kunnen er mijn inziens nog langer tegen dan 15 jaar. De roodjes hebben hun grote revisie hoofdzakelijk in de jaren 80 gehad (sommige al van 1981) en dit zonder grondige interieurwijziging. De kleine revisies duurden voort tot begin 2007, daarna werd geen enkele kleine revisie nog uitgevoerd.
De 204 spant de kroon en heeft sinds 2001 geen kleine revisie meer gehad, vandaar nog het meest originele stel in dienst met oude tafeltjes.
Het bewijst dat ook de gemoderniseerde stellen nog eens 15 jaar erbij kunnen doen.
De mate waarin de rode klassiekskes opgereden zijn, is gèèn voorbeeld van hoe het moet. Het interieur is niet wat de gemiddelde reiziger verwacht (totaal verouderd), en de staat van het materieel geen modern spoorbedrijf waardig (gebrek aan revisies).

Langs de andere kant bewijzen de gemodeniseerde klassiekskes dat mits correct onderhoud, revisies en moderniseringen uit te voeren, je kwasi eeuwig kan rijden met spoormaterieel. Op een bepaald moment moet/kan je echter de afweging maken om de kleine meer-investering te maken in nieuw materieel, dat moderner en goedkoper in exploitatie is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

nahoj schreef:Langs de andere kant bewijzen de gemodeniseerde klassiekskes dat mits correct onderhoud, revisies en moderniseringen uit te voeren, je kwasi eeuwig kan rijden met spoormaterieel.
Precies. Maar als je de trein zodanig verbouwt dat hij totaal niet meer lijkt op zijn oorspronkelijke vorm, kun je dan eigenlijk nog wel van hetzelfde materieel spreken? De gemoderniseerde klassiekjes zijn feitelijk nieuwe treinen gebouwd op het geraamte van oude. Ze hebben trouwens nog steeds diverse minpunten ten op zichte van het materieel dat vanaf 1995 in dienst gekomen is: geen airco, geen individuele zetels, geen informatieschermpjes,...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Dieselfreak schreef:
nahoj schreef:Langs de andere kant bewijzen de gemodeniseerde klassiekskes dat mits correct onderhoud, revisies en moderniseringen uit te voeren, je kwasi eeuwig kan rijden met spoormaterieel.
Precies. Maar als je de trein zodanig verbouwt dat hij totaal niet meer lijkt op zijn oorspronkelijke vorm, kun je dan eigenlijk nog wel van hetzelfde materieel spreken? De gemoderniseerde klassiekjes zijn feitelijk nieuwe treinen gebouwd op het geraamte van oude. Ze hebben trouwens nog steeds diverse minpunten ten op zichte van het materieel dat vanaf 1995 in dienst gekomen is: geen airco, geen individuele zetels, geen informatieschermpjes,...
Inderdaad. Vandaar mijn vervolgzin, die je uit het citaat hebt weggelaten :wink:
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door groentje »

...insijpeling van de ramen, hoge instap, de deurhendels waar je wat kracht voor moet zetten tegenover drukknoppen... Het mag een nuttige investering geweest zijn, ze hoeven geen 30 jaar meer mee te gaan. Al hoop ik wel van harte op 1 of 2 bewaarde exemplaren voor het nageslacht...
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vasonline »

nahoj schreef:
Shrek schreef:
vasonline schreef: Is er geweten welk ander ouder materiaal er ETCS zou krijgen?
Zouden we die datum wel halen?
Voorziet men dit bvb voor de AM-75 waar men in Mechelen aan bezig is?
Wel 'n beetje raar, aangezien sommige v/d klassiekjes jonger zijn.
Breaks en nieuwer krijgen ETCS (m.u.v. HLR77). Die zien we dus nog zeker 15 jaar rondrijden.
Wat ze met de MS75 van plan zijn weten ze zelf nog niet goed volgens mij.
(Ik hoop alvast dat ze samen met de klassiekjes afgevoerd worden eens de dubbeldekkers er zijn.)
De MR75 worden gemoderniseerd, inclusief vernieuwing van de stuurpost en voorbereiding voor ETCS.
Nog een uitzondering op je regel van 'Breaks en nieuwer': HLE 21-27 krijgen ook geen ETCS.
Interessant.
Lichtjes oftopic: tegen die datum verliest de M4 zijn locomotief die met de stuurstand samenwerkt?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie