De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Klassiekje »

Eigenlijk best wel triestig dat er nog altijd klassiekjes de Brussel - Luchthaven - Leuven doen, mooie eerste ervaring met België :D

Ik heb er geen bezwaar tegen maar je zou toch verwachten dat ze iets moderner materiaal zouden inzetten daar.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door BVG1988 »

Ik zou dan opteren maar van iets met dezelfde capaciteit, maar ik denk niet dat er zo een type is. Met 4 treinen per uur zie je dat een klassiekje voldoende capaciteit biedt. Ik denk dat een Sabena stel het beste zou zijn :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

De remmen worden nog steeds vervangen. Den 195 piepte eens geweldig toen hij moest remmen toen hij E672 vezekerde, toen hij een week later E4122 verzekerde, remde hij zo zoet als hij maar kon 8)
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Ik zou beginnen denken dat ieder klassiekje die naar een technische controle gaat onmiddellijk ter zijde wordt gesteld als er iets versleten is. Al wat nu nog vervangen wordt, is verloren omdat het de kans niet meer krijgt te verslijten.

Is gewoon een veronderstelling natuurlijk, want ik ben niet op de hoogte van de beslissingscriteria om het ene stel ter zijde te schuiven en het andere te herstellen.

Gisteren nog de 268 zien rijden in Brugge, reeds goed geroest :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

AM'er schreef:Ik zou beginnen denken dat ieder klassiekje die naar een technische controle gaat onmiddellijk ter zijde wordt gesteld als er iets versleten is. Al wat nu nog vervangen wordt, is verloren omdat het de kans niet meer krijgt te verslijten.

Is gewoon een veronderstelling natuurlijk, want ik ben niet op de hoogte van de beslissingscriteria om het ene stel ter zijde te schuiven en het andere te herstellen.

Gisteren nog de 268 zien rijden in Brugge, reeds goed geroest :)
Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Hallo,
Die remblokken blijven normaal zitten tot bij het verschroten. Desnoods steekt men zelfs nieuwe remblokken, enkel en alleen voor het schroottransport, je moet het materieel daar natuurlijk veilig krijgen... (was zo bij de laatste 25'ers trouwens)
Groeten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Steve schreef:
AM'er schreef:Ik zou beginnen denken dat ieder klassiekje die naar een technische controle gaat onmiddellijk ter zijde wordt gesteld als er iets versleten is. Al wat nu nog vervangen wordt, is verloren omdat het de kans niet meer krijgt te verslijten.

Is gewoon een veronderstelling natuurlijk, want ik ben niet op de hoogte van de beslissingscriteria om het ene stel ter zijde te schuiven en het andere te herstellen.

Gisteren nog de 268 zien rijden in Brugge, reeds goed geroest :)
Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.
Niet alle types van klassiekjes hebben dezelfde remmen. De reeks 200 heeft bijvoorbeeld enkel remschijven, andere stellen hebben dan weer schijven en blokken. Er zit dus variatie op.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Maken hun laatste reis: 185, 224, 226, 232 en 265.

En om in te gaan op enkele van de posts hierboven: uiteraard worden alle onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd die de veiligheid van het spoorverkeer verzekeren, tot en met het slooptransport. Dat wil in de eerste plaats zeggen dat de remmen en wielen in orde moeten zijn.
Anderzijds is het logisch, als ze er aan dit tempo uitgaan, en met het definitieve einde zo kort bij, dat het verdere onderhoud, zowel preventief als herstellingen, quasi stil valt.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

De lijst van stellen die de voorbije twee maanden gesneuveld zijn:

153
154
157
161
174
175
176
179
181
182
185
186
187
207
213
215
217
220
223
224
226
230
232
233
247
253
259
265
599

Het gaat echt snel nu, gaat het de komende maanden even snel, nog sneller of trager?

Gisteren heb ik nog in stel 256 gezeten, en dan nog wel in eerste klasse, van Leuven tot Sint-Joris-Weert. Misschien was het wel de laatste keer dat ik in een roodje gezeten heb.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door BVG1988 »

Daarnet zag ik een vloot bordeaux klassiekjes passeren (stuk of 4 dnk ik) op lijn 50A richting Brussel, wellicht de laatste rit voor hen. :cry:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Patrick »

Wordt er eentje bewaard?
Voorziet men een afscheidsmoment bij de allerlaatste rit van het allerlaatste oudste stelletje?
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door BlubBlub »

Patrick schreef:Voorziet men een afscheidsmoment bij de allerlaatste rit van het allerlaatste oudste stelletje?
Die is was op 23 maart 2013.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

BlubBlub schreef:
Patrick schreef:Voorziet men een afscheidsmoment bij de allerlaatste rit van het allerlaatste oudste stelletje?
Die is was op 23 maart 2013.
Dat was inderdaad een "afscheidsmoment", maar van die "allerlaatste rit" was nog hoegenaamd geen sprake...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Steve schreef:Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.
Het zal volgens mij toch niet meer zo heel veel jaren zijn. Het eerste gemoderniseerde stel rijdt ondertussen ook al 14 jaar in het wit rond.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Worden er nog gemoderniseerde klassiekjes in de werkplaats gebracht voor een kleine revisie (K)?
Plaats reactie