De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Dank u :D
Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Marcad schreef:
treinzot schreef:Sloop van klassieke stellen Casier.

AM168-28 Maart 2013
AM190-20 Maart 2013
AM162-15 Februari 2013
AM205-25 Januari 2013
AM 239-Idem
AM 251-Idem

Grt,Kurt

Hallo Kurt

Heb jij andere datum voor andere AM?
255
263
218
208
106 (tbl)?

Gr
Marcad
Dag Marcad,

Het is zo dat zowel motorstel 208 alsook 218 nog niet gesloopt zijn. Deze staan nu in de rijtuigenbundel van Oostende, waar ze goed te zien zijn als men Oostende binnen- of buitenrijdt.

Als men van Brugge komt staan eerst: het B-rijtuig van de 208, de 188, de 203, de 193, de 201, het A-rijtuig van de 208 en dan de 218 met de Henricot-koppeling aan elkaar gekoppeld. De 188, 203, 193 en 201 zijn op de normale manier gekoppeld.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Marcad »

hallo

waarschijnlijk nog een definitief buiten dienst : 163

http://www.ferrovipathe-passion.be/page.php?44

gr
M
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Marcad schreef:hallo

waarschijnlijk nog een definitief buiten dienst : 163

http://www.ferrovipathe-passion.be/page.php?44

gr
M
Klopt.
Alsook 212 en 216.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Retard schreef:Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Welk artikel? :)
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren zat ik in stel 227, helemaal vooraan in tweede klasse. Opvallend was, dat het plafond in lamentabele staat was: Afbeelding Wordt dit stel niet meer onderhouden? Gaat het binnenkort buiten dienst?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn D.C. »

Dat gekreun, heb me vroeger laten zeggen, dat dat een alternator zou zijn.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:Gisteren zat ik in stel 227, helemaal vooraan in tweede klasse. Opvallend was, dat het plafond in lamentabele staat was.
Wordt dit stel niet meer onderhouden? Gaat het binnenkort buiten dienst?
Niet rapper dan de andere. Alle stellen worden niet al te goed onderhouden en vertonen wat afwijkingen i.v.m. de toestand in 1963.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Jeroen schreef:
Retard schreef:Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Welk artikel? :)
Jan Hertoghs schreef dit op 30 januari 2012 in de driedelige reeks 'Het spoor kwijt', over de de bedreigde stopplaatsen van de NMBS:

In Namen blijf ik op de lijn 162 naar Aarlen, maar om mijn bestemming te bereiken, moet ik overstappen op een stoptrein. En dat betekent ook overstappen in een interieur dat zeker veertig jaar oud is. Er is nog dat harde grijze tablet aan het raam, er zijn de banken in donkergroene skai, en er is ook het weerzien met de dikke stalen knip van de twee schuifraampjes, je kan er juist één schuin hoofd doorsteken. En voor de ventilatie is er nog die robuuste hendel met zijn omwentiling van 'Fermé' naar 'Ouvert'. Ik denk dat ik straks ook nog eens naar het smalle en geelbruine verdwijngat van het toilet ga zien.
De trein staat ook een paar keer stil in stopplaatsen met woekerende bramen achter de cementen omheining. Bij zo'n stilstand is het vokomen stil in de coupé. Op één geluid na: om de paar seconden dreint zo'n klagerige kreun onder de vloer van het treinstel. Iedereen die met late of regionale treinen gereden heeft, ként dat steunende geluid. Ik heb het járen gehoord zonder te weten wat het was, maar nu weet ik het van een bevriende machinist: het is de droger van de luchtdrukleiding die zuchtend zijn werk doet!


Hertoghs schreef nog eens over treinen, namelijk in mei-juni 2009. Toen had hij het over 'de stille (onbewaakte) overwegen'
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Bedankt voor de info :) Ik ga eens proberen die artikelen op te snorren. Staan ze op Mediargus?

Ik vind trouwens het verveeld zuchten van die oude knarren typischer dan dat gekreun :)
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jens123 »

Gisteren sabena klassiekje 596 gespot in Braine L'Alleud.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Ik zie net een stel van 3 klassiekjes te Kortrijk, 206, 236 en een wit stel. Twee rode aaneen, dat is vandaag een grote zeldzaamheid.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker »

Retard schreef:Dank u :D
Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt: is dat zo'n geluid alsof iemand een grote zware houten lade onderin een oude houten kast dichtschuift (hout over hout schuivend)?
Ik weet echter niet of het een onderdeel van de luchtdroger is, maar het zal wel niet de compressor zelf zijn, tenzij die bij het stilvallen ook een kreunend geluid maakt (hetgeen zou kunnen bij eentje die door een electromotor via een of meerdere V-snaren wordt aangedreven). Maar dan zou je dat geluid niet als een plotseling iets ervaren dat echt de stilte doorbreekt.
Werkt een ouderwetse luchtdroger soms met iets dat vergelijkbaar is met een schraapfilter? Iets waarin periodiek een onderdeel een stukje verdraaid moet worden?

_________________
@ Jeroen: ik ben een onvervaard zuchtende oude knar - die een verwant geluid ergens op een C120 cassettebandje heeft opgenomen medio jaren 60 in een 4-SUB treinstel van de Southern Region: een oude kar dus.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door dentheo »

De compressor heeft volgens mij ook een soort radiator als luchtkoeler, daarop zit waarschijnlijk een ventilatorschroef zoals bij een auto.
Als die schroef ietsje los op de as zit kan die tegen de radiatorlamellen schrapen.... mijn 10 eurocent...
Ik herinner mij alleen het onregelmatige geluid bij het stoppen (nadraaien) van de compressor, dat was ook altijd typisch .
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker »

Ja, daar zeg je wat: dát zou het ook kunnen zijn (alleen had ik verwacht dat het een technisch belangstellende luisteraar zoals die hier de vraag opwierp destijds zelf wel opgevallen zou zijn dat dat geluid altijd en alleen kwam bij het stilvallen van de compressor ... )
Of ... hebben klassiekjes een sneller draaiende compressor, zoiets als die van de oude Benelux hondekoppen? Die draaien wat langer door, en dan kan het gebeuren dat je die kreun niet in verband brengt met de ervoor stilgevallen motor+compressor.

Ik denk niet echt aan een ventilator die de koeler raakt.
Plaats reactie