De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

TrainzDr3ver schreef:Het was rond tien na 5, ik was net vertrokken uit Brussel-Noord, en aan het rijden naar de luchthaven toen ik 2 klassiekjes tegen kwam, het voorste een gemoderniseerde, achterste duidelijk een roodje, ik zag de groene en rode zetels. Ik denk dat hij van lijn25 kwam, richting Brussel-Zuid. Misschien dat het IR/L 3127 was, die kwam ongeveer overeen met het aankomstuur...
Dat het de 3127 zou zijn, zou me toch verbazen, want die IR is normaal gezien het exclusieve werkterrein van de MS80 (en tegenwoordig ook wel een Desiro links en rechts, maar geen klassiekjes).

Anderzijds, het feit dat er ook een gemoderniseerd klassiekje aan hing en de plaats waar je dit zag, lijken dan weer minder op een slooptrein te wijzen. Je hebt toevallig niet kunnen zien of er reizigers in de trein zaten? Niet dat die per se heel talrijk zullen zijn zo vroeg in de ochtend, maar toch...
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver »

Voor zover ik het gezien heb, zat er toch niemand in het 2e stel, spijtig dat het nog zo donker was, anders had ik het nummer ook wel kunnen zien :)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Motorstellen 188, 193, 196, 201, 203, 208 en 218 staat in Oostende, elk met de Henricotkoppeling aan elkaar. Vroeger stonden ze dicht bij de L50A, maar nu staat ze kant Proviron en staan er allemaal desiro's voor.
Weet iemand trouwens waar al de Rode Klassiekskes afgesteld staan in Stockem/Athus. Ik zou er vrijdag ook eens naar gaan willen kijken? Hoe geraakt men daar bij en binnen?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Mensen dienen hun bronnen te verifiëren voor ze iets posten.

204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver »

nahoj schreef:Mensen dienen hun bronnen te verifiëren voor ze iets posten.

204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
Dan zal het wel de 204 geweest zijn dat ik gezien heb vanmorgen :D
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door The_Knitter »

nahoj schreef:Mensen dienen hun bronnen te verifiëren voor ze iets posten.

204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
Mijn bron was een stationschef en rangeerder, die dit uit de systemen hadden gehaald (ik stond er zelf bij!). Is het defect dan toch wel verholpen?

Ik zal proberen morgenochtend weer informatie te vergaren ...
Laatst gewijzigd door The_Knitter op 06 nov 2013, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

nahoj schreef:Mensen dienen hun bronnen te verifiëren voor ze iets posten.

204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
Merci voor de info, nahoj!

Enig idee van het verdere verloop van de ritten? Is er een vast schema of wordt het min of meer willekeurig bepaald door de tractieverdelers?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Het zou wel bijzonder jammer zijn mocht er van de Klassieken AM62-63-65 geen enkele bewaard blijven... Uiteindelijk is het toch een van de grootste reeksen geweest (en neem er dan maar ineens de AM66 bij die quasi identiek zijn), die dan ook nog 50 jaar(!) het spoorweglandschap hebben gedomineerd...
Wetende dat er van andere reeksen veel meer exemplaren bewaard zijn, zou dit toch uiterst jammer zijn.
En de 600 mag dan wel bewaard blijven blijkbaar, die verschilt er qua interieur enorm van. En is dat een JH? Helemaal niks rood bewaren zou ook wel zonde zijn...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

de basiskleur van de klassiekjes is wel groen. Vele collega's (vooral de oudere) spreken dan ook van groentjes en niet van klassiekjes.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

nahoj schreef:204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
En 228? Is die er nog?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door FLV-FGSP »

Dieselfreak schreef:En 228? Is die er nog?
Op 31/10 heb ik die te Liège-Guillemins gespot; iemand anders heeft die inmiddels in Stockem zien staan. Einde verhaal dus.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

Joris schreef:Het zou wel bijzonder jammer zijn mocht er van de Klassieken AM62-63-65 geen enkele bewaard blijven... Uiteindelijk is het toch een van de grootste reeksen geweest (en neem er dan maar ineens de AM66 bij die quasi identiek zijn), die dan ook nog 50 jaar(!) het spoorweglandschap hebben gedomineerd...
Wetende dat er van andere reeksen veel meer exemplaren bewaard zijn, zou dit toch uiterst jammer zijn.
VOLLEDIG mee akkoord!!
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

nahoj schreef:Mensen dienen hun bronnen te verifiëren voor ze iets posten.

204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
Erm, Nahoj? Diensten 4509 & 4534 zijn vaste spots voor mij, vandaag werden die gereden door stellen 658 & 659 (doortocht Berchem-Y Groenenhoek omstreeks 11:07 & 12:54 respectievelijk). Stel 204 maakte er geen deel van uit.
AfbeeldingAfbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Steve schreef:Enig idee van het verdere verloop van de ritten?
Neen, sorry.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Trein30 schreef:
nahoj schreef:Mensen dienen hun bronnen te verifiëren voor ze iets posten.

204 is in dienst en heeft vandaag minstens van volgende treinen deel uitgemaakt: 2826, 7780, 7783, 7784, 4509, 4534, 8780. Plan is nog steeds om via commerciële ritten naar Stockem uit te wijken, voor ten laatste 12/11.
Erm, Nahoj? Diensten 4509 & 4534 zijn vaste spots voor mij, vandaag werden die gereden door stellen 658 & 659 (doortocht Berchem-Y Groenenhoek omstreeks 11:07 & 12:54 respectievelijk). Stel 204 maakte er geen deel van uit.
Bizar. Als dat waar is, is er ergens iets fout in mijn bron... :oops:
204 is in ieder geval beschikbaar voor exploitatie.
Plaats reactie