De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Eric0641 »

Ik acht de kans niet echt zo groot, aangezien de klassiek op een sneltrein vaart naar de sloop gaan. Het zal er puur aan liggen of het gedoogd wordt door de inspectie in Nederland.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Nadleeh »

Lijkt mij wel dat de Nederlandse inspectie dit toestaat want hun kennende zouden ze het Klassiekje van afgelopen zondag niet toestaan.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door rvdborgt »

Nadleeh schreef:Lijkt mij wel dat de Nederlandse inspectie dit toestaat want hun kennende zouden ze het Klassiekje van afgelopen zondag niet toestaan.
Ik ben de draad een beetje kwijt. Zonder citaat is het niet altijd duidelijk waar je op reageert.
De Nederlandse inspectie gedoogt niks zonder ontheffing. De klassiekjes hebben een toelating (of een ontheffing omdat ze geen ATB hebben...) om naar Maastricht te rijden, idem voor de Breaks in onverbouwde toestand. En idem voor de Varkensneuzen en Sprintertjes naar Roosendaal.

Groetjes,
Rian
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Davy »

Vandaag dit fotootje gemaakt met de telefoon in Spa: Afbeelding
hanske77

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door hanske77 »

Eric0641 schreef:weet iemand toevallig of er nog treindiensten zijn met 4x klassiek?
Ik weet wel nog een dienst met 3 stellen.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Nadleeh »

Welke dienst is dat?
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Matthias »

Vandaag is IC 3408 (en dus vermoedelijk ook 3436 en 3417) met drie klassiekjes i.p.v. 1 klassiekje + varkensneus, dit was vorige week ook al één of twee dagen gebeurd, dus daar heb je alleszins een kans...
hanske77

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door hanske77 »

Nadleeh schreef:Welke dienst is dat?
Trein 7015 Aalst-Brussel-Zuid en trein 8015 Brussel-Zuid-Aalst
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Die zijn inderdaad met 3 klassiekjes en bij de weinige overblijvende in die samenstelling, misschien zelfs de enige in en rond het centrum van het land. Daar (en bij uitbreiding heel het noordelijke landsgedeelte) zijn klassiekjes sowieso een grote zeldzaamheid geworden, laat staan 3 stuks of meer. Voorziene samenstelling met 4 klassiekjes komen bij mijn weten helemaal niet meer voor, ook niet in Wallonië.

Het zou daarentegen best kunnen dat de klassiekjes op P 7015 / 8015 op een gegeven moment weer verdwijnen, want ze zijn vrij plots gekomen (voorheen altijd 21 + M4, Desiro in de schoolvakanties wat ook nu nog het geval is) en kunnen dus ook snel weer gaan.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Davy »

Bwah met de nieuwe dienstregeling rijden er weer wat meer klassiekjes in Vlaanderen, op de IC-verbindingen naar Turnhout en in de daluren ook soms op Antwerpen - Charleroi. In het weekend duiken ze ook op op de IC Antwerpen - Binche.

Verder zijn er rond Denderleeuw nog diverse P-treinen met klassiek.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Er zijn er wel wat, maar het blijft allemaal zeer beperkt. Naar Antwerpen en Turnhout gaat het maar om een handjevol treinen en dan nog is het bijna steeds 1 enkel klassiekje dat aan een varken gehangen wordt voor extra capaciteit. Daarbuiten heb je enkel die paar treintjes in de regio Denderleeuw, het P-treinpaar Aalst - Brussel en nog een paar andere uitzonderingen in de driehoek Kortrijk - Gent - Brussel. In de verste verte niet te vergelijken met de inzet in de Wallonië, of in Vlaanderen/Brussel een paar jaar geleden.
Gebruikersavatar
tiretrainz
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jun 2016, 16:15
Locatie: Kortrijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door tiretrainz »

ik heb onlangs in mons een 4-stel kassiekertjes zien staan aan het perron
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door apestaart »

Ik heb zo de indruk dat er in Wallonië nog veel van die klassiekjes rijden, in Vlaanderen daarentegen worden ze een zeldzaamheid, ik zie in ieder er geen meer rijden.
Het zal waarschijnlijk nog 10 jaar duren eer die treinen volledig uit omloop wordt gehaald.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LML »

apestaart schreef:Ik heb zo de indruk dat er in Wallonië nog veel van die klassiekjes rijden, in Vlaanderen daarentegen worden ze een zeldzaamheid, ik zie in ieder er geen meer rijden.
Het zal waarschijnlijk nog 10 jaar duren eer die treinen volledig uit omloop wordt gehaald.
Van zodra de M7-rijtuigen en -treinstellen vanaf 2018 geleverd worden en na hun testperiode betrouwbaar zijn voor de commerciële diensten,volgt er zeker een vast een ware slachting bij de 2-tjes.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:Van zodra de M7-rijtuigen en -treinstellen vanaf 2018 geleverd worden en na hun testperiode betrouwbaar zijn voor de commerciële diensten,volgt er zeker een vast een ware slachting bij de 2-tjes.
Als de M7 in dienst is en de tweetjes eruit, gaan de Desiro's dan ook van de IC-verbindingen verdwijnen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie