Pagina 86 van 144

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 13:27
door Steven
Trein30 schreef:[

Dat zijn natuurlijk dan waar de twee punten die pleiten voor het behoud van de 66s.

Dat, en het feit dat ze amper tien jaar geleden gemoderniseerd zijn - economisch zou het immers niet echt veel nut hebben om treinen die 'pas' gemoderniseerd zijn buiten dienst te zetten, amper een jaar na exemplaren die nooit gemoderniseerd zijn geweest en desondanks hun nut hebben bewezen. In het beste geval kan men die stellen immers nog 10 jaar in dienst houden.
De eerste zijn al gereviseerd in '99 en dus bijna 15 jaar. De modernisering van die stellen had net het doel nog een 15 tot max 20 jaar mee te gaan. We komen daar dus in de buurt. Ik vermoed dat de laatste pas zullen buiten dienst gaan NADAT de laatste desiro in dienst is gekomen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 13:38
door tt44ta46
Plus je mag niet de denkfout maken dat stellen alleen maar stellen vervangen!

De laatste batch Desiro's, na de buiten dienst stelling van de MS66, zou ook een resem M4-en van de baan halen...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 13:38
door Shrek
Joris schreef:maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht?
Sowieso niet, gewoon al het verlagen van de gemiddelde leeftijd van het materiaal op zich is al een heel nobel doel, zonder dat er één trein extra rijdt.
We rijden hier nog steeds rond in treinstellen met het comfortniveau van de jaren '60 en '70, dat zou eigenlijk echt niet meer mogen.
Joris schreef:Gewone denkvraag: hoeveel verdient de nmbs aan het verschroten van 1 klassiek? Maw: kunnen ze met het verschroten van ALLE klassieken EEN mizero betalen? Want blijkbaar weegt die aankoop van die dingen enorm op de kasstroom...
De vraagprijs was 50.000€. Omdat één bedrijf ze allemaal tegelijk gekocht heeft zullen ze wel korting gekregen hebben, dus laten we uitgaan van 40.000€.
100x40.000 = 4.000.000, oftewel net één Desiro :wink:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 13:59
door Dieselfreak
De witte klassiekjes mogen er wat mij betreft snel uit. Ze missen de charme van de roodjes volledig, terwijl ze toch heel wat van het comfort van de nieuwste generatie treinen missen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 14:01
door Trein30
Steven schreef:
Trein30 schreef:Dat zijn natuurlijk dan waar de twee punten die pleiten voor het behoud van de 66s.

Dat, en het feit dat ze amper tien jaar geleden gemoderniseerd zijn - economisch zou het immers niet echt veel nut hebben om treinen die 'pas' gemoderniseerd zijn buiten dienst te zetten, amper een jaar na exemplaren die nooit gemoderniseerd zijn geweest en desondanks hun nut hebben bewezen. In het beste geval kan men die stellen immers nog 10 jaar in dienst houden.
De eerste zijn al gereviseerd in '99 en dus bijna 15 jaar. De modernisering van die stellen had net het doel nog een 15 tot max 20 jaar mee te gaan. We komen daar dus in de buurt. Ik vermoed dat de laatste pas zullen buiten dienst gaan NADAT de laatste desiro in dienst is gekomen.
Allez, dan zouden de '66s het toch zo'n 50 jaar uithouden, net als hun soortgenoten. Maar dan zou de bd-stelling, kinderziektes bij de Desiros meegeteld, pas ten vroegste rond 2016 plaatsvinden.
tt44ta46 schreef:Plus je mag niet de denkfout maken dat stellen alleen maar stellen vervangen!

De laatste batch Desiro's, na de buiten dienst stelling van de MS66, zou ook een resem M4-en van de baan halen...
Da's inderdaad ook iets waar ik nadien pas over nadacht, vooral ook met de nakende buitendienststelling van de helft van de HLE21s. Het lijkt me trouwens méér logisch dat men eerst de M4s van de baan haalt wegens geen airco of ander 'modern' comfort, en dàn pas aan de 66s begint.
[Deel over GF geschrapt - het ging immers om het uitrusten van M4s met MUX]

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 14:05
door Steven
Dat is het eerste wat ik daar van hoor, dat ze MUX zouden krijgen had ik al opgevangen maar een GF-koppeling steken betwijfel ik sterk, zo sterk is dat chassis niet van die kasten.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 15:33
door Shrek
Trein30 schreef:Allez, dan zouden de '66s het toch zo'n 50 jaar uithouden, net als hun soortgenoten. Maar dan zou de bd-stelling, kinderziektes bij de Desiros meegeteld, pas ten vroegste rond 2016 plaatsvinden.
De kinderziektes zijn er intussen zo goed als uit hoor. Er zullen er geen 20 meer aan de kant moeten gaan staan om iets aan te passen. We spreken hier niet over Alstom-treinen he :lol:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 16:04
door Steven
De kinderziektes zijn er inderdaad zo goed als uit. Waarmee we niet zeggen dat ze perfect zijn. Schoonheidsfoutjes kunnen nog altijd volgen. Zeker bij updates van software.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 16:12
door Steve
Ik stel alvast vast dat er van alle doemscenario's als zouden de Desiro's massaal teruggeroepen worden voor aanpassingen in de fabriek, zoals een aantal malen geopperd op dit forum, gelukkig niets in huis is gekomen... (of toch zeker niet in die mate dat er een duidelijke impact is op het beschikbare aantal stellen)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 16:13
door Steven
och ja roddels he.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 18:39
door Trein30
Steven schreef:Dat is het eerste wat ik daar van hoor, dat ze MUX zouden krijgen had ik al opgevangen maar een GF-koppeling steken betwijfel ik sterk, zo sterk is dat chassis niet van die kasten.
Ah, ik dacht al - ik ben de twee door elkaar aan het halen... ^^;

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 18:44
door Steven
Er is nochtans een duidelijk verschil tussen beide :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 18:49
door Retard
Dieselfreak schreef:De witte klassiekjes mogen er wat mij betreft snel uit. Ze missen de charme van de roodjes volledig, terwijl ze toch heel wat van het comfort van de nieuwste generatie treinen missen.
Vind je dat? Een gemoderniseerd klassiekske heeft tafeltjes, één WC per rijtuig en een deftige eerste klasse afdeling. Het geen wat niet van een desiro kan gezegd worden.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 19:16
door Steven
Maar een desiro heeft dan wel stopcontacten, een wc voor minder valide, een degelijke klimaatregeling, een eenvoudig platform toegankelijk voor fietsen, rolstoelen, lage opstap.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 okt 2013, 19:33
door Joris
Steven schreef:Maar een desiro heeft dan wel stopcontacten, een wc voor minder valide, een degelijke klimaatregeling, een eenvoudig platform toegankelijk voor fietsen, rolstoelen, lage opstap.
En je zit meer op elkaar geperst, geen zo goed als geen face to face plaatsen, zitplaatsen zijn niet zo comfortabel (toegegeven, ik had daarvoor wel eerst enkele uren in een AM96 gezeten, dat vergroot het verschil uiteraard), veel plaatsen die geen venster hebben, en wat ben je met een stopcontact als je geen tafel hebt om je laptop op te zetten?
Nee, tegenover het huidige belgische materieel vind ik die mizero's geen vooruitgang (in Duitsland is dat anders, de Ziverlingen blinken daar namelijk ook niet uit in comfort, al kan je het aantal lijnen met mizero's ook wel op een hand tellen, en de Flirts zijn in mijn ogen veel aangenamer). Dus zitten afgeven op het comfortniveau van de klassieken en de M4's tov die mizero's is helemaal onterecht vind ik.