De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Joris schreef:
nahoj schreef: - Er is niet spectaculair meer geld voor spectaculair meer treinen, ook niet met het nieuwe vervoersplan. Jammer maar helaas.
- De GEN werken brengen de toevoerlijnen rond Brussel op 4 sporen (binnen enkele jaren), maar de Noord-Zuid verbinding zal niet in capaciteit toenemen. Lijn 28 kan misschien wat slikken? En er komt een Josaphat-tunnel, die wat extra treinen kan verwerken rond het centrum. Maar kan aub iemand me uitleggen waar al die in frequentie verdubbelde GEN-verbindingen plots heen moeten in Brussel?
-1-Waarom doet men dan zo een enorme investeringen als dat niet zo leiden tot 1 extra trein? Natuurlijk zit de NZV vol, en dat is inderdaad een enorme denkfout geweest in dat hele GEN gedoe, maar ergens gaan ze met al die nieuwe en dure infrastructuur toch iets doen mag ik hopen?
-2-Het nieuwe vervoersplan steunt dacht ik vooral op een aantal nieuwe verbindingen, die alle hoeken van het land ook met de luchthaven willen verbinden (=meer treinen?), en die liefst nog eens 2 keer door de NZV willen sturen?
-3-Met de AM66 er uit te halen zouden meteen alle JH's buiten dienst zijn, en ik dacht dat de geruchtenmolen zegt dat dat het doel zou zijn... maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht? Al kunnen veel verbindingen wel wat meer capaciteit gebruiken!
-4-Gewone denkvraag: hoeveel verdient de nmbs aan het verschroten van 1 klassiek? Maw: kunnen ze met het verschroten van ALLE klassieken EEN mizero betalen? Want blijkbaar weegt die aankoop van die dingen enorm op de kasstroom...
Ik heb je puntjes genummerd, om een overzichtelijke reactie te kunnen bieden.
-1-Uiteraard wordt iets met die infrastructuur gedaan. Er komen o.m. logischere verbindingen naar de luchthaven, en mogelijk komen er enkele extra treinen. Ik gebruikte het bijwoord 'spectaculair', want dat is wat de aankoop van de Desiro, in aantal zitplaatsen uitgedrukt, toch wel is. En er zullen niet spectaculair meer treinen komen.
-2-Het nieuwe vervoersplan heeft in de eerste plaats tot doel de in de loop der jaren vernieuwde infrastructuur optimaler te benutten, zodat o.m. de stiptheid wat verbetert, en het aanbod beter aan de (eveneens in de loop der jaren gewijzigde) vraag te laten beantwoorden.
-3-Er is geen plan specifiek bedoeld om de JH te laten verdwijnen. Dat soort technische overwegingen kunnen welliswaar meespelen in de keuze voor buitendienststellingen, maar er zijn zo veel meer factoren dat het zeker niet alleen daar van zal afhangen.
-4-Materieel verschroten financiert niet in de verste verte de aankoop van nieuw materieel. Denk maar niet dat er verschroot wordt om eraan te verdienen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
Joris schreef:maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht?
Sowieso niet, gewoon al het verlagen van de gemiddelde leeftijd van het materiaal op zich is al een heel nobel doel, zonder dat er één trein extra rijdt.
We rijden hier nog steeds rond in treinstellen met het comfortniveau van de jaren '60 en '70, dat zou eigenlijk echt niet meer mogen.
Joris schreef:Gewone denkvraag: hoeveel verdient de nmbs aan het verschroten van 1 klassiek? Maw: kunnen ze met het verschroten van ALLE klassieken EEN mizero betalen? Want blijkbaar weegt die aankoop van die dingen enorm op de kasstroom...
De vraagprijs was 50.000€. Omdat één bedrijf ze allemaal tegelijk gekocht heeft zullen ze wel korting gekregen hebben, dus laten we uitgaan van 40.000€.
100x40.000 = 4.000.000, oftewel net één Desiro :wink:
En dat is dan nog ruim overschat.
Denk maar niet dat er wordt verschroot om er dik aan te verdienen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Shrek schreef:
Joris schreef:maar is er niet gewoon wat veel materieel gekocht?
Sowieso niet, gewoon al het verlagen van de gemiddelde leeftijd van het materiaal op zich is al een heel nobel doel, zonder dat er één trein extra rijdt.
We rijden hier nog steeds rond in treinstellen met het comfortniveau van de jaren '60 en '70, dat zou eigenlijk echt niet meer mogen.
Enig idee wat het onderhoud van een klassiek kost? Als zo een mizero lineair op 15 jaar wordt afgeschreven, kost die 266 666EUR per jaar. Hoeveel duurder is het onderhoud van zo een ding tov een klassiek? Doet men zich daar dan echt een financieel voordeel aan? (en dan hebben we de intrest op een eventuele lening nog niet meegerekend)
Vergeet niet dat we in een land leven met een zeer hoge staatsschuld, en we dus eigenlijk niet de ruimte hebben om geld weg te gooien aan foliekes als "de reizigers willen een nieuwe trein hebben, zuiver omwille van het aspect nieuw" (evenals bepaalde stations overigens, maar goed dat wijkt te ver af).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Het laten verschroten is meestal de enige optie omdat een koper voor ze tweedehands op te kopen meestal niet beschikbaar is, voor zover deze ook al de prijs zouden willen betalen die hoger ligt dan dat ze van het schroot krijgen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Ik zocht gewoon naar een reden waarom die stellen met zo veel spoed verkocht zijn... dat ze geen 10 jaar konden staan wegroesten is normaal, maar stellen die nog rijden al verkopen is toch wel vrij ongezien denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Joris schreef: Enig idee wat het onderhoud van een klassiek kost? Als zo een mizero lineair op 15 jaar wordt afgeschreven, kost die 266 666EUR per jaar. Hoeveel duurder is het onderhoud van zo een ding tov een klassiek? Doet men zich daar dan echt een financieel voordeel aan? (en dan hebben we de intrest op een eventuele lening nog niet meegerekend)
Vergeet niet dat we in een land leven met een zeer hoge staatsschuld, en we dus eigenlijk niet de ruimte hebben om geld weg te gooien aan foliekes als "de reizigers willen een nieuwe trein hebben, zuiver omwille van het aspect nieuw" (evenals bepaalde stations overigens, maar goed dat wijkt te ver af).
De onderhoudskost is nog vrij schappelijk maar hoe je draait of keert die dingen zijn niet meer van deze tijd. Niet in hun acceleratievermogen. Niet in hun bedieningscomfort en ze beginnen last te krijgen van dodelijke ziektes (ontploffende hoogspanningskasten) waarvoor in de handel niet altijd even vlot alle onderdelen terug te vinden zijn. (zeker wat betreft de rode klassiekjes).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steven »

Joris schreef:Ik zocht gewoon naar een reden waarom die stellen met zo veel spoed verkocht zijn... dat ze geen 10 jaar konden staan wegroesten is normaal, maar stellen die nog rijden al verkopen is toch wel vrij ongezien denk ik.
Rijden oke, maar hoe bij sommige is de vloer gewoonweg aan het rotten. Het hout onder de vloer heeft zijn tijd gehad. De zetels zijn ook niet wat het moet zijn (zeker in tweede klasse). Ze zijn trouwens niet aanpasbaar aan ETCS (totaal geen ruimte voor) waardoor ze binnen de kortste keren toch niet meer voldoende aan de juiste veiligheidsnorm.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Ik zocht gewoon naar een reden waarom die stellen met zo veel spoed verkocht zijn... dat ze geen 10 jaar konden staan wegroesten is normaal, maar stellen die nog rijden al verkopen is toch wel vrij ongezien denk ik.
Toch zeer efficiënt? Kost geen opstelsporen, je kan ze zonder oplapwerken naar de sloper rijden, je hebt het sloopgeld meteen ter beschikking,...
En misschien speculeert de NMBS wel op een daling in de staalprijs :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Joris schreef:Ik zocht gewoon naar een reden waarom die stellen met zo veel spoed verkocht zijn... dat ze geen 10 jaar konden staan wegroesten is normaal, maar stellen die nog rijden al verkopen is toch wel vrij ongezien denk ik.
Moet eerst iets in panne vallen voor het buiten dienst gesteld en verkocht mag worden? Ik dacht dat de NMBS, zolang een voertuig in dienst is, dat voertuig moet doen rijden, met zo weinig mogelijk pannes?
Met HLE 23, 26, e.a. is dit overigens ook gebeurd (buiten dienst stelling van rijvaardige voertuigen).

Ivm parkeren.
- De kans dat ze terug in gebruik zouden genomen worden is kwasi nihil.
- Treinstellen terug rijvaardig maken na ze langdurig te parkeren, kost ook geld. Zeker gezien de staat waarin de rode klassieken reeds verkeren.
- Honderden verroeste treinstellen zijn geen fraai landschapselement.
- Je moet ook de plaats hebben om ze te parkeren. De meeste bundels zijn van Infrabel, en die vragen niet geringe huurprijzen. De weinige NMBS-bundels (vlakbij werkplaatsen) zijn broodnodig om het materieel dat gebruikt wordt, te onderhouden.

De NMBS doet eens iets efficiënt, en hop, er is alweer kritiek :roll: :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Joris schreef:
nahoj schreef:
Joris schreef:De 159 zat deze morgen rond 8 uur in Lokeren (P Lokeren-Dendermonde)
159 is onmogelijk. Dat zal wellicht de 156 geweest zijn.
De 159 is vorige week op de verkeerde plaats in panne gevallen -- meer bepaald in de buurt van Stockem -- en zal spoedig haar lotgenoten in Aubange vervoegen.
Was inderdaad de 159, foutje.
Was inderdaad de 156, zul je bedoelen :wink:
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vasonline »

Joris schreef: Dus zitten afgeven op het comfortniveau van de klassieken en de M4's tov die mizero's is helemaal onterecht vind ik.
+ Een M4 heeft ook fijne draaistellen. Niet te veel schokken en stoten tijdens het rijden enz...

Niet dat de keren ik met een Desiro meereed het rijgedrag slecht was,
maar de M4 kan er zich prima mee meten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:
Dieselfreak schreef:De witte klassiekjes mogen er wat mij betreft snel uit. Ze missen de charme van de roodjes volledig, terwijl ze toch heel wat van het comfort van de nieuwste generatie treinen missen.
Vind je dat? Een gemoderniseerd klassiekske heeft tafeltjes, één WC per rijtuig en een deftige eerste klasse afdeling. Het geen wat niet van een desiro kan gezegd worden.
Die dingen heeft een rood klassiekje ook. Wat ik bedoel, is: ze hebben geen airco, in tweede klasse geen individuele zetels en geen leuningen, geen wc voor mensen met een beperking, nergens stopcontacten,... en sommige schokken nog steeds hevig bij het optrekken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 »

vasonline schreef:
Joris schreef: Dus zitten afgeven op het comfortniveau van de klassieken en de M4's tov die mizero's is helemaal onterecht vind ik.
+ Een M4 heeft ook fijne draaistellen. Niet te veel schokken en stoten tijdens het rijden enz...

Niet dat de keren ik met een Desiro meereed het rijgedrag slecht was,
maar de M4 kan er zich prima mee meten.
Ik heb al in elk soort materiaal op de Belgische sporen meegereden en qua rijgedrag is er niks dat tot aan de enkels komt van een Desiro. Het is gewoon het zachtste materiaal als de trein aan het rijden is.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Stijn91 schreef:
vasonline schreef:
Joris schreef: Dus zitten afgeven op het comfortniveau van de klassieken en de M4's tov die mizero's is helemaal onterecht vind ik.
+ Een M4 heeft ook fijne draaistellen. Niet te veel schokken en stoten tijdens het rijden enz...

Niet dat de keren ik met een Desiro meereed het rijgedrag slecht was,
maar de M4 kan er zich prima mee meten.
Ik heb al in elk soort materiaal op de Belgische sporen meegereden en qua rijgedrag is er niks dat tot aan de enkels komt van een Desiro. Het is gewoon het zachtste materiaal als de trein aan het rijden is.
En veruit de snelste optrekker!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Joris schreef:Enig idee wat het onderhoud van een klassiek kost? Als zo een mizero lineair op 15 jaar wordt afgeschreven, kost die 266 666EUR per jaar. Hoeveel duurder is het onderhoud van zo een ding tov een klassiek?
Wie zegt dat de Desiro's slechts 15 jaar zullen rondrijden?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie