De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door jan_olieslagers » 25 sep 2020, 17:03

Er was vroeger een versie die zei: eerste versnelling inschakelen en starten, dan rij je elektrisch een tiental meter
Ja, daar dacht ik ook gelijk aan. Maar wie krijgt dat nog aangeleerd vandaag? En dan nog, in een panieksituatie gaan onze hersenen soms in rare kronkels.

Ik wil nog steeds deze dame niets verwijten, zonder meer informatie: al wat ik totnogtoe verneem is dat ze haar best heeft gedaan, en toch maar het eigen vege lijf heeft weten te redden.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

pietje

Bericht door pietje » 25 sep 2020, 20:18

jan_olieslagers schreef:
25 sep 2020, 17:03
Er was vroeger een versie die zei: eerste versnelling inschakelen en starten, dan rij je elektrisch een tiental meter
Ja, daar dacht ik ook gelijk aan. Maar wie krijgt dat nog aangeleerd vandaag? En dan nog, in een panieksituatie gaan onze hersenen soms in rare kronkels.
Bij "moderne" wagens werkt die truuk niet meer.
Je weet wel: de auto's die een knop hebben met "start" op en waarbij er niet gestart kan worden zonder dat de ontkoppelingspedaal volledig ingedrukt is.

jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers » 25 sep 2020, 21:23

Jawel ik weet er alles van na enkele weken met een aldus "uitgeruste" vervangwagen. Ware het niet dat het hier over treinen gaat en niet over auto's, ik ging nogal een zaag spannen over de decadentie van de tegenwoordige automobielen.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

profke

Bericht door profke » 16 okt 2020, 13:53

Wat mij betreft een laatste Off topic verhaal over die "auto op de sporen" farce..

Ik woon in Nijlen, en ken de situatie ter plekke heel goed.
Het kruispunt in kwestie is dagelijks een toonbeeld van wagens die "doorrijden", in file, tot op de overweg. en daar soms een minuut moeten staan omdat hun voorganger linksaf wil slaan.
Ook in dit geval is DAT meer dan waarschijnlijk de oorzaak. Gereden tot ze niet meer verder kon. gestopt. en dan niet terug gestart geraakt..
Eigenlijk is dit kruispunt een toonbeeld van hoe het niet moet. drukke baan, met onmiddellijk na de overweg een mogelijkheid om linksaf te slaan. waardoor heel regelmatig verkeer "stopt" op de overweg.

link in bijlage is hetzelfde kruispunt. de auto waarover het op 23/9/2020 ging kwam "naar de fotograaf toe" gereden op het moment van het ongeval, en werd dan "naar rechts getrokken" op het spoor.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160129_02099557

Plaats reactie