Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door The_Knitter »

Vanochtend de L 5358/5379 te Maastricht met een gemoderniseerd motorstel gezien ipv een Break, nummertjes niet kunnen waarnemen.
bobby

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bobby »

vraagje

kunnen vanuit een stuurrijtuig M4 (of M5) via de klassiek trekduw kabels 2 HLE21 (in tractie geschakend) bediend worden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Nee dat gaat niet. Twee locs actief aan staart mag niet (men vreest iets te veel kans op verbuffering als twee locs duwen).
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Gisteren IR 4116 met loc voor de stuurpost en de voorziene typ 21 achteraan.

Verder zaterdag 4 klassieke motorstellen (witte uiteraard) in een omloop van de IC A.

Ook al enkele keren vastgesteld: Desiro's als vervangmaterieel op de IC J naar Luxemburg (weliswaar maar tot Arlon)
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door hein »

Terminus schreef:
Verder zaterdag 4 klassieke motorstellen (witte uiteraard) in een omloop van de IC A.
Ik had die 4 klassieke motorstellen ook in een omloop van de IC A was IC 535 Eupen Oostende. De IC 515 Oostende Eupen werd dan gereden met de normaal voorziene samenstelling 18 plus I11 Er zat een I6 A in die stam I11en. Twee van die klassiekjes waren cityrailstellen de zaterdag.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

Sinds maandag lijkt de méést omstreden Desiro-verbinding van allen (IC-N 4505 Charleroi-Z - Essen; IC-N 4530 Essen - Charleroi-Z) te zijn veranderd van 3x Desiro naar HLE 18 + M6. Dit betekent echter ook dat de daaropvolgende diensten die door dezelfde stellen verzorgd werden (IC-I 2011 & 2015 Charleroi-Z - Antwerpen-C; IC-I 2034 & 2038 Antwerpen-C - Charleroi-Z) ook van samenstelling zijn veranderd (3x Desiro > HLE 18 + M6)

Soit, vierde keer dat de inzet van materieel op die verbinding veranderd is in drie maanden tijd. :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Horatio »

bobby schreef:vraagje

kunnen vanuit een stuurrijtuig M4 (of M5) via de klassiek trekduw kabels 2 HLE21 (in tractie geschakend) bediend worden?
Steven schreef:Nee dat gaat niet. Twee locs actief aan staart mag niet (men vreest iets te veel kans op verbuffering als twee locs duwen).
De vraag was of dat lukt. Volgens mij lukt dit wel, maar het is wel zoals je zegt Steven dat dit niet mag.
Twee HLE21 -een aan kop en een aan staart- lukt en mag volgens mij wel in treinschakeling via kabels D en E.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Horatio schreef:
bobby schreef:vraagje

kunnen vanuit een stuurrijtuig M4 (of M5) via de klassiek trekduw kabels 2 HLE21 (in tractie geschakend) bediend worden?
Steven schreef:Nee dat gaat niet. Twee locs actief aan staart mag niet (men vreest iets te veel kans op verbuffering als twee locs duwen).
De vraag was of dat lukt. Volgens mij lukt dit wel, maar het is wel zoals je zegt Steven dat dit niet mag.
Twee HLE21 -een aan kop en een aan staart- lukt en mag volgens mij wel in treinschakeling via kabels D en E.
Met twee HLE 27's gebeurt het alvast dagelijks, namelijk op de IC-F Quiévrain - Luik-Guillemins: daar zie je meerdere stammen M4 met een 27 voor- en achteraan, beide actief. Dus ook met HLE 21's moet dit volgens mij prima lukken, en het wordt volgens mij ook meer dan eens gedaan (was er op de IR-i een tijdlang zou geen stam actief toen er te weinig MS96 beschikbaar waren?).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Het gaat om de stuurrijtuigen M4 en M5, die gebruiken andere kabels. Ze hebben drie kabels nodig om in Treinschakeling te rijden maar vanop het stuurrijtuig gebruikt men er twee. Twee locs aan staart die duwen gaat niet met die kabels (het mag ook niet zoals ik al eerder vermeld heb). Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel. Met de UIC-kabel en de mux technologie in de loc gaat het wel om in treinschakeling te rijden zoals de HLE27 al doet maar ook daar is de regel dat de twee locs niet het gehele konvooi mogen duwen vanaf de achterkant. Kortweg een stuurrijtuig, rijtuigen en dan twee locs aan staart (beide in dienst) is een niet toegestane samenstelling in normaal verkeer.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Eimai »

Trein30 schreef:Soit, vierde keer dat de inzet van materieel op die verbinding veranderd is in drie maanden tijd. :roll:
De materieelomlopen zijn deze week weer ietsje gewijzigd. Een andere wijziging is bijvoorbeeld dat je op Antwerpen-Gent-Oostende nu I11'en ziet rijden zonder dat het stuurrijtuig is ingesloten achter een HLE18.
260689
Berichten: 3325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Terminus schreef:Gisteren IR 4116 met loc voor de stuurpost en de voorziene typ 21 achteraan.
Klopt, Maandag en Dinsdag heeft E4107 en bijgevolg de terugrit E4131 met 2 T21 gereden (kop - staart). Wat wel een heel uitzonderlijk beeld gaf aangezien deze trein al 12 HV M4 rijd.
Bijgevolg is er nog een Rame die met 1 T21 rijd en 1 T27 met GF koppeling. Deze doet morgen E826.
Beide stuurrijtuigen hebben problemen met de TBL-installatie.
Aangezien we stuurrijtuigen M4 tekort hebben is dit de enige mogelijkheid.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door hmmm »

Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rdv »

hmmm schreef:Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
Men heeft die 12 rijtuigen meer dan nodig in de heenrit ts Kortrijk en Gent. Deze trein komt (in principe) om 7u52 aan in Gent en zit dus vol pendelaars, scholieren en studenten. Het vervolg van de heenrit en de terugrit is het natuurlijk overkill.
260689
Berichten: 3325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

rdv schreef:
hmmm schreef:Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
Men heeft die 12 rijtuigen meer dan nodig in de heenrit ts Kortrijk en Gent. Deze trein komt (in principe) om 7u52 aan in Gent en zit dus vol pendelaars, scholieren en studenten. Het vervolg van de heenrit en de terugrit is het natuurlijk overkill.
Wij (B-MO) hebben daar al de vraag naar gesteld richting de directie of ze niet een bijkomende P-trein zouden inleggen tussen Kortrijk en Gent. Maar we kregen een negatief antwoord van B-TC.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

Voor wat staan B-MO en B-TC?

Het 2e zou ik denken aan Traffic Control maar B-MO, geen idee.
Plaats reactie