Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door wva »

Shrek schreef:IC Antwerpen-Charleroi met 18+M4+18, dat was nieuw voor mij :D
Mja, verschoot ook toen ik hem afgelopen donderdag door Nekkerspoel zag rijden..... Beide loks hadden de panto tegen de wasdraad.
260689
Berichten: 3353
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Misschien niet een ongewone samenstelling alhoewel.

Op 18/19-19/20-25/26-26/27 zal er onder de treinnummer 18205, en 20/07 + 27/07 zal er onder de treinnummer 18208 een M6 rijtuigenstel rijden met 8HV van Boom naar Antwepen-Centraal voor Tomorrowland wat een primeur is voor die lijn. Ik dacht dat deze niet op die lijn mochten rijden? Heeft Infrabel dan alles aangepast om ook met dat materiaal te kunnen rijden?
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Eimai »

260689 schreef:Op 18/19-19/20-25/26-26/27 zal er onder de treinnummer 18205, en 20/07 + 27/07 zal er onder de treinnummer 18208 een M6 rijtuigenstel rijden met 8HV van Boom naar Antwepen-Centraal voor Tomorrowland wat een primeur is voor die lijn. Ik dacht dat deze niet op die lijn mochten rijden? Heeft Infrabel dan alles aangepast om ook met dat materiaal te kunnen rijden?
Hebben er niet al M6'en gereden toen er langs Puurs moest omgereden worden wegens werken in de Kennedytunnel? In elk geval heb ik geen weet van enige beperking, en borden die M6'en zouden verbieden die je nog op een paar plaatsen kan vinden in het land zijn er op de lijn niet.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Volgens de netverklaring zijn ze nog verboden op de volgende lijnen:
Het verkeer van M6-dubbeldekrijtuigen is verboden op:
 de lijnen 165/1, 165/2;
 de industriële lijnen genummerd vanaf 200;
 de lijnen opgenomen in de hieronder vermelde lijst.
Er mag slechts van dit verbod worden afgeweken mits een voorlopige toelating voor
buitengewoon vervoer afgeleverd door I-TN 23B04.
Het verzenden van M6-dubbeldekrijtuigen met een goederentrein op lijnen die door onderhavige
lijst niet verboden zijn, blijft evenwel een buitengewoon vervoer gedekt door de bestendige
voorlopige toelating nr. 9.0.2.80.003/03 van I-TN.23B04.
10 Y Zwijndrecht-Fort – Bundel Zuid X
10/2 Y Koestraat – Y Kruipin X
11 Y Schijn - Y Stabroek
Y Stabroek - Noordland

11/1 Y Berliwal/Antwerpen-Noord Bl. 10 –
Y Walenhoek

11 A Y Stabroek – Antwerpen-BE (Zandvliet) X
44 Pepinster – Spa-Géronstère X
109 Cuesmes – Harmignies X
122 Zottegem – Geraardsbergen X
126 Statte – Marchin X
127 Moha PS – Statte X
132 La Sambre - Mariembourg X
134 Mariembourg - Couvin X
144
Met vriendelijke groet

overweg13
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Beesty »

IC 828 deze morgen werd verzekerd door 1x break (333)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Ze kunnen dat melden maar meestal doet men er niets tot weinig mee.
Dan gaat men toch serieus in de fout. Er is toch voldoende materieel vrij in de vakantieperiode, onderhoud is makkelijker dus dan kan men toch ook makkelijk materieel aanpassen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Jij besluit dat er voldoende materieel vrij is. Zeg mij waar er treinen vrij zijn en met welk personeel we die treinen laten rijden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:Jij besluit dat er voldoende materieel vrij is. Zeg mij waar er treinen vrij zijn en met welk personeel we die treinen laten rijden.
Men gaat toch in de zomerperiode geen treinen langer maken zeker, ik merk alleen maar kortere samenstelling op of andere, volgens mij staat er veel materiaal stil of ergens binnen voor onderhoud, daarbij kan het niet moeilijk zijn om een samenstelling te veranderen door ergens een stel extra te koppelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef: Men gaat toch in de zomerperiode geen treinen langer maken zeker, ik merk alleen maar kortere samenstelling op of andere, volgens mij staat er veel materiaal stil of ergens binnen voor onderhoud, daarbij kan het niet moeilijk zijn om een samenstelling te veranderen door ergens een stel extra te koppelen.
Ooit al afgevraagd met welk materiaal al die extra ICT-treinen rijden?
Ik zal een hint geven: het is niet gehuurd in het buitenland...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Inderdaad alle ICT treinen halen hun materieel van de afgeschafte p treinen. Verder heb je nog materiële nodig om de goed weer treinen en festival treinen te verzekeren (Werchter, Tomorrowland, ...)
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

Er zijn veel afschafte treinen, veel treinen rijden met een verminderde samenstelling, er mogen dan nog ICT treinen en dergelijke zijn, er zal nog veel materiaal zijn dat men niet gebruikt of dat een extra onderhoud krijgt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Er zijn veel afschafte treinen, veel treinen rijden met een verminderde samenstelling, er mogen dan nog ICT treinen en dergelijke zijn, er zal nog veel materiaal zijn dat men niet gebruikt of dat een extra onderhoud krijgt.
Misschien al eens aan gedacht dat mensen in de werkplaatsen ook graag wat vakantie nemen als iedereen dat doet?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Natuurlijk vergeet hij dat. Ik had de vraag hier al eerder gesteld met welk materieel en welk personeel hij dat allemaal ging doen. Ook NMBS personeel heeft vakantie en die tracht men op de meeste plaatsen wel maximaal te geven. In de zomer zijn er om die reden bijna geen theoretische opleidingen uitgezonderd de basisopleidingen die al lopende zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Jij besluit dat er voldoende materieel vrij is. Zeg mij waar er treinen vrij zijn en met welk personeel we die treinen laten rijden.
Aanleiding voor deze discussie was een trein bestaande uit klassiekjes. Ik kan je verzekeren dat er momenteel meer dan voldoende klassiekjes zijn. Als die trein structureel niet verlengd wordt ondanks een duidelijke noodzaak, dan loopt er effectief iets fout.
En onderhoud is ook geen argument: het onderhoud om materieel in dienst te houden loopt gewoon door in de zomer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Er mogen dan wel stellen vrij zijn maar staat het beschikbaar materieel waar het nodig is/wenselijk is? Zelden. De kostprijs om iets voor 1 rit te gebruiken is hoog als je daarvoor een extra tb nodig hebt. Die het materieel heen weer brengt. 1 extra dienst door een extra bestuurder lijkt niet veel maar het is wel nodig. In periodes waar men alles tracht te besparen bij rijdend personeel is dit meestal niet wenselijk. Een eenvoudig voorbeeld zijn al de diensten in mijn eigen reeks waarbij men er in slaagt om tijdens de zomer 2 diensten volledig te schrapen. Hierdoor kan men extra mensen vakantie geven (die achterstallige dagen moeten toch ooit weg geraken he). Het aanbieden van extra capaciteit past men echter wel toe waar mogelijk hoor echter enkel zonder extra diensten te maken. Wij hebben een dienst op nijvel waar tijdens de zomer al een extra Desiro aanzit 2 ipv3. Zo zijn er nog links en rechts wat diensten. Maar het kan niet overal vlot opgelost worden tot grote spijt van iedereen die er rechtstreeks last van heeft en dat zijn natuurlijk eerst de reizigers maar ook de TBG die het aan deze reizigers mag uitleggen zonder dat hij het zelf kan oplossen.
Plaats reactie