Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef: 14 aug 2018, 19:47 Heeft trouwens iemand enig idee waar de stuurstanden naar toe zijn van de stammen die op de 4xx rijden? Die treinen hebben nu bovendien onaangekondigd geen rolstoel- en fietsplaatsen.
Op de Blankenberge - Genk en in mindere mate Antwerpen - Charleroi, waar talloze treinen twee M6-stuurstanden en twee locs tellen zonder dat dat nodig is.

Een BD-rijtuig rijdt er volgens mij altijd mee in de M6-stammen op de Kortrijk - Welkenraedt, in de stuurstandrijtuigen (Bx) zijn geen fiets-of rolstoelplaatsen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door CursorX »

M6 stuurstanden mogen ook geen 200 als deze op kop rijden, dus dat deze samenstellingen met 2 locs rijden is evident op de 4xx verbindingen.
In het geval van de i11 samenstellingen vermoed ik dat de stuurrijtuigen binnen zijn voor het inbouwen van etcs, en diegene die wel nog rijden worden vooral gebruikt op de 5xx samenstellingen.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 14 aug 2018, 20:27
rvdborgt schreef: 14 aug 2018, 19:47 Heeft trouwens iemand enig idee waar de stuurstanden naar toe zijn van de stammen die op de 4xx rijden? Die treinen hebben nu bovendien onaangekondigd geen rolstoel- en fietsplaatsen.
Op de Blankenberge - Genk en in mindere mate Antwerpen - Charleroi, waar talloze treinen twee M6-stuurstanden en twee locs tellen zonder dat dat nodig is.

Een BD-rijtuig rijdt er volgens mij altijd mee in de M6-stammen op de Kortrijk - Welkenraedt, in de stuurstandrijtuigen (Bx) zijn geen fiets-of rolstoelplaatsen.
In de stammen met M6 zit er inderdaad altijd een BD.
Maar de 417 is een stam met I11, vandaag inderdaad met een afgesloten I6 achteraan. Het was me niet opgevallen dat het een vernieuwde was.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Was er geen beperking wanneer een tweede loc op sleep mee reed, én vlak achter de andere loc hing? Iets met teveel slingering of zo, als twee locs aan elkaar waren gekoppeld? Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat ze dan tot 160 beperkt waren. Niet dat dat veel gaat uitmaken voor de dienstregeling, veel kans dat de trein nog altijd op tijd aankomt in Leuven, resp. Luik.
Laatst gewijzigd door groentje op 15 aug 2018, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Met twee locs na elkaar zijn er inderdaad beperkingen. Daar is de max toegelaten snelheid in functie van de stroomafnemers en hun positie, dus de onderlinge afstand. Bijvoorbeeld de voorste op de eerste loc en de achterste stroomafnemer op de tweede loc geeft altijd de hoogste waarde. Heeft te maken met de kracht die ze uitoefenen op de bovenleiding.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix »

Maar dat is toch niet het geval wanneer de tweede loc gesleept rijdt?
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Als de 2e 18 op sleep is wordt die bezien als rijtuig en bijgevolg geen beperkingen.
BVG1988
Berichten: 564
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Vandaag maar 1x Desiro op de ICT 6902
Maar dan wel op AM 340 + 352 + 433 + 377 op de IC23A 2830
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Jan-Mark »

L 4376 met Desiro 08146 ipv Klassiekje
L 4978 met drie Klassiekjes (middelste Cityrail) ipv los stel.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

E426 FSR - LK
E8959 LK - FZT
EM420 FZT - LK
E420 LK - FSR

Rijden allemaal met 1x2 klassiek i.p.v. 1x3 desiro tot nader order.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Eric0641 schreef: 14 aug 2018, 19:55 Vandaag hing een vernieuwde i6a aan de ic kortrijk welkenraath. Aankomst Luik 1930, trein was i11. I6 was afgesloten.
Indien de I6 een voorzien rijtuig vervangt, zou dit eigenlijk gewoon toegankelijk moeten zijn voor de reizigers.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 16 aug 2018, 20:23
Eric0641 schreef: 14 aug 2018, 19:55 Vandaag hing een vernieuwde i6a aan de ic kortrijk welkenraath. Aankomst Luik 1930, trein was i11. I6 was afgesloten.
Indien de I6 een voorzien rijtuig vervangt, zou dit eigenlijk gewoon toegankelijk moeten zijn voor de reizigers.
Vandaag zat dat rijtuig er nog steeds in. Ik weet niet of het gesloten was maar aangezien er 10 rijtuigen waren, moet het een vervanging zijn en zou het gedeclasseerd moeten zijn. Als het er morgen weer in zit, ga ik het eens nader bekijken.

Groetjes,
Rkan
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix »

E1944 (en dus wellicht ook andere treinen van de reeksen 19xx en 37xx) reed vandaag met 3 x een klassiekje reeks 700 in plaats van HLE 18 en M6'en.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 14 aug 2018, 23:30
Steve schreef: 14 aug 2018, 20:27
rvdborgt schreef: 14 aug 2018, 19:47 Heeft trouwens iemand enig idee waar de stuurstanden naar toe zijn van de stammen die op de 4xx rijden? Die treinen hebben nu bovendien onaangekondigd geen rolstoel- en fietsplaatsen.
Op de Blankenberge - Genk en in mindere mate Antwerpen - Charleroi, waar talloze treinen twee M6-stuurstanden en twee locs tellen zonder dat dat nodig is.

Een BD-rijtuig rijdt er volgens mij altijd mee in de M6-stammen op de Kortrijk - Welkenraedt, in de stuurstandrijtuigen (Bx) zijn geen fiets-of rolstoelplaatsen.
In de stammen met M6 zit er inderdaad altijd een BD.
Maar de 417 is een stam met I11, vandaag inderdaad met een afgesloten I6 achteraan. Het was me niet opgevallen dat het een vernieuwde was.

Groetjes,
Rian
Deze zit nu op de E433 en zal als E414 en E440 verder rijden. De oude I6a zit er nog steeds in. Helaas afgesloten. Al lijkt me de reden onbekend.
brouckie
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door brouckie »

260689 schreef: 17 aug 2018, 13:19
rvdborgt schreef: 14 aug 2018, 23:30
Steve schreef: 14 aug 2018, 20:27
Op de Blankenberge - Genk en in mindere mate Antwerpen - Charleroi, waar talloze treinen twee M6-stuurstanden en twee locs tellen zonder dat dat nodig is.

Een BD-rijtuig rijdt er volgens mij altijd mee in de M6-stammen op de Kortrijk - Welkenraedt, in de stuurstandrijtuigen (Bx) zijn geen fiets-of rolstoelplaatsen.
In de stammen met M6 zit er inderdaad altijd een BD.
Maar de 417 is een stam met I11, vandaag inderdaad met een afgesloten I6 achteraan. Het was me niet opgevallen dat het een vernieuwde was.

Groetjes,
Rian
Deze zit nu op de E433 en zal als E414 en E440 verder rijden. De oude I6a zit er nog steeds in. Helaas afgesloten. Al lijkt me de reden onbekend.
Deze wordt waarschijnlijk gebruikt als pakwagen voor het boordpersoneel. Anders is er nergens ruimte voorzien om hun spullen te plaatsen.
Plaats reactie