Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek » 08 sep 2020, 22:19

JPV schreef:
08 sep 2020, 22:14
Wat is eigenlijk de langste 'gewone' samenstelling die er is?

En wat is zo de standaard maximale lengte die in de 'bemande' stations a la Hasselt, Ieper, Waregem, Aalst,... passeert op reguliere trajecten? Of is dit echt volledig per station anders en probeert men geen standaardlengte van een perron te creëren?
De langste samenstelling is 12 rijtuigen + loc, zo'n 320m lang.
Men probeert wel een standaard perronlengte van 350m in alle grote stations te creëren, en dat al sinds een jaar of 30. Helaas vraagt zoiets gigantische werken aan station en stationsomgeving waardoor nog lang niet alle stations zijn aangepast. Het kan goed nog 30 jaar duren voor we daar zijn.


JPV
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door JPV » 08 sep 2020, 22:34


Shrek schreef:
JPV schreef:
08 sep 2020, 22:14
Wat is eigenlijk de langste 'gewone' samenstelling die er is?

En wat is zo de standaard maximale lengte die in de 'bemande' stations a la Hasselt, Ieper, Waregem, Aalst,... passeert op reguliere trajecten? Of is dit echt volledig per station anders en probeert men geen standaardlengte van een perron te creëren?
De langste samenstelling is 12 rijtuigen + loc, zo'n 320m lang.
Men probeert wel een standaard perronlengte van 350m in alle grote stations te creëren, en dat al sinds een jaar of 30. Helaas vraagt zoiets gigantische werken aan station en stationsomgeving waardoor nog lang niet alle stations zijn aangepast. Het kan goed nog 30 jaar duren voor we daar zijn.
Bedankt. Soms zie je 2 locomotieven (alvast tussen Gent en Brussel). Gaat men dan boven de 13 samen, of is dat dan 11+2 (en is dat dan omdat het over zwaardere dubbeldekkers gaat?)

rvdborgt
Berichten: 3371
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt » 08 sep 2020, 23:16

Shrek schreef:
08 sep 2020, 22:19
JPV schreef:
08 sep 2020, 22:14
Wat is eigenlijk de langste 'gewone' samenstelling die er is?
De langste samenstelling is 12 rijtuigen + loc, zo'n 320m lang.
Dan heb je een erg korte loc :)
Hint: 12 x 26,40 = 316,80

Groetjes,
Rian

CursorX
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door CursorX » 08 sep 2020, 23:38

rvdborgt schreef:
08 sep 2020, 23:16
Shrek schreef:
08 sep 2020, 22:19
JPV schreef:
08 sep 2020, 22:14
Wat is eigenlijk de langste 'gewone' samenstelling die er is?
De langste samenstelling is 12 rijtuigen + loc, zo'n 320m lang.
Dan heb je een erg korte loc :)
Hint: 12 x 26,40 = 316,80

Groetjes,
Rian

Diegene waar wij mee rijden op Oostende - Eupen is standaard, afgerond, zo'n 337 meter lang. Dat zijn dus 12 rijtuigen i11 en een locomotief type 18. Heel uitzonderlijk gebeurt het eens dat er ook kant Eupen een locomotief gehangen wordt voor het stuurrijtuig, bv bij een defect, en dan zit je aan 357 meter, maar dit is echt uitzonderlijk.

Daviddb
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Daviddb » 12 sep 2020, 15:38

Door werken tussen Melsele en Antwerpen-Zuid wordt o.a. de IC relatie Antwerpen-Poperinge omgeleid via Puurs en Temse. Bovendien zijn ze door andere werken beperkt tot Deinze. Op sommige 7xx treinen zit een stam M6 rijtuigen met een HLE18. Dit is onder andere zo op de 709 en 714.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek » 12 sep 2020, 16:52

Door werken zijn dit weekend Brussel-Mons, Brussel-Doornik, Brussel-Charleroi en Namen-Charleroi onderbroken. Iedereen die uit Mons, Doornik of Charleroi richting Brussel moet, moet dus de IC op de "dorsale" nemen en in La Louvière overstappen richting Brussel. De overstap is heel mooi geregeld, maar de dorsale rijdt maar met 1 MS96 ipv 2, maar er zijn wel veel meer reizigers. Gezellig druk dus, zelfs in corona-tijden.

Als je op de NMBS app kijkt kan je trouwens het imposante lijstje werven dit weekend zien. Valt het op dat Infrabel nog wat in te halen heeft van het voorjaar?

Terminus
Berichten: 890
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus » 12 sep 2020, 18:46

De ingekorte IC3134 (Antwerpen-Brussel i.p.v. Antwerpen-Charleroi) reed met HLE27 + 6M4 + 2 M6

rvdborgt
Berichten: 3371
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt » 12 sep 2020, 19:31

Shrek schreef:
12 sep 2020, 16:52
Als je op de NMBS app kijkt kan je trouwens het imposante lijstje werven dit weekend zien. Valt het op dat Infrabel nog wat in te halen heeft van het voorjaar?
Is er veel in te halen? Op lijn 37 is er juist meer gedaan dit voorjaar en waren er en juli en augustus geen omleidingen meer.

Groetjes,
Rian

trainlovertje
Berichten: 1141
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje » 12 sep 2020, 19:52

rvdborgt schreef:
12 sep 2020, 19:31
Op lijn 37 is er juist meer gedaan dit voorjaar en waren er en juli en augustus geen omleidingen meer.
Dat denk ik eigenlijk niet. De werken waarbij de IC-01 tussen Luik en Welkenraedt via Montzen omgeleid zou worden waren voorzien in de hele paas- en zomervakantie, maar dat is dus niet doorgegaan. Dat zal men toch ook nog moeten inhalen?

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4403
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve » 12 sep 2020, 20:37

Shrek schreef:
12 sep 2020, 16:52
De overstap is heel mooi geregeld, maar de dorsale rijdt maar met 1 MS96 ipv 2, maar er zijn wel veel meer reizigers. Gezellig druk dus, zelfs in corona-tijden.
Je vermeldt het halvelings als fait divers, maar ik vind dit eigenlijk zwaar erover van de NMBS. In normale tijden zou het al een gevalletje "je klanten uitlachen in hun gezicht" als je weet hoeveel materieel er in het weekend in de bundels rondslingert, maar in deze tijden is zo'n grap (2 rijtuigen tweede klas!) gewoon onverantwoord.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek » 12 sep 2020, 20:45

rvdborgt schreef:
12 sep 2020, 19:31
Is er veel in te halen? Op lijn 37 is er juist meer gedaan dit voorjaar en waren er en juli en augustus geen omleidingen meer.
Ja er zijn 2 maanden lang bijna geen werken doorgegaan, dat moet allemaal liefst dit jaar nog ingehaald worden. Dan kom je helaas uit op een paar weekends als dit waar je bijna nergens meer geraakt met de trein zonder stevige omleidingen.

Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Eindhoven (NL)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door DDietzen » 12 sep 2020, 23:06

Steve schreef:
12 sep 2020, 20:37
Shrek schreef:
12 sep 2020, 16:52
De overstap is heel mooi geregeld, maar de dorsale rijdt maar met 1 MS96 ipv 2, maar er zijn wel veel meer reizigers. Gezellig druk dus, zelfs in corona-tijden.
Je vermeldt het halvelings als fait divers, maar ik vind dit eigenlijk zwaar erover van de NMBS. In normale tijden zou het al een gevalletje "je klanten uitlachen in hun gezicht" als je weet hoeveel materieel er in het weekend in de bundels rondslingert, maar in deze tijden is zo'n grap (2 rijtuigen tweede klas!) gewoon onverantwoord.
Als geïnteresseerde Nederlander verbaasde ik me er deze zomer ook al over dat MS96 zo'n grote eerste klas heeft. Weet iemand wat daar de beweegredenen achter waren? Bij ons heeft een ICM-drietje maar een halve bak eerste klas en is het daar doorgaans alsnog rustiger dan in de tweede klas. Reisden er soms veel meer eersteklassers in België ten tijde van de introductie van MS96?

rdv
Berichten: 720
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rdv » 13 sep 2020, 08:28

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
12 sep 2020, 19:31
Is er veel in te halen? Op lijn 37 is er juist meer gedaan dit voorjaar en waren er en juli en augustus geen omleidingen meer.
Ja er zijn 2 maanden lang bijna geen werken doorgegaan, dat moet allemaal liefst dit jaar nog ingehaald worden. Dan kom je helaas uit op een paar weekends als dit waar je bijna nergens meer geraakt met de trein zonder stevige omleidingen.
Waar haalt men al het personeel en materieel voor zo een concentratie aan werken? Wordt er met buitenlands materiaal gewerkt?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9995
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek » 14 sep 2020, 00:03

rdv schreef:
13 sep 2020, 08:28
Waar haalt men al het personeel en materieel voor zo een concentratie aan werken? Wordt er met buitenlands materiaal gewerkt?
Er zijn naast Infrabel verschillende aannemers tegelijk aan het werk en die brengen hun eigen materiaal mee. Waar zij dat vandaan halen is mij niet helemaal duidelijk, mar het is zeker niet onmogelijk dat zij een deel uit het buitenland laten komen.

260689
Berichten: 2440
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 » 14 sep 2020, 09:31

Mogen de M6 stuurrijtuigen al naar Luxemburg? Bv de E2106 en 2114 zijn voorzien om Trek/duw naar Luxemburg te rijden. Samen met een T13. Zou allesinds geen slechte zaak zijn?

Plaats reactie