Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Zwoopaman
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Zwoopaman »

railtravelmanager schreef: 20 nov 2020, 13:43 hallo,

zouden AM 75 Varkensneus op weekdagen nog ingezet worden op IC 2009/2034 tussen Charleroi en Antwerpen Noorderdokken en terug ?

Kwestie van een zeldzaamheid te filmen op lijn 25 als oud materieel :D

Erwin
Volgens mij wordt 4534 (Essen - Charleroi Zuid) gereden met een MR75.
Laatst gewijzigd door Zwoopaman op 20 nov 2020, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4454
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Beluxtrains.net worden de 2009, 2034, 4509, 4521, 4526 en 4534 er nog steeds mee gedaan. Als het specifiek om lijn 25 gaat, heb je ook nog de nodige treinen 31xx, 33xx en 34xx.
4017-4018
Berichten: 165
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 4017-4018 »

Woensdag was de 828 op ic 2009
Groetjes
railtravelmanager
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door railtravelmanager »

hoi,

vandaag op lijn 25 IC 2009 en 4509 met varkensneuzen gefilmd

https://youtu.be/mff1-Q2jhZo

Erwin
railtravelmanager
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door railtravelmanager »

hoi

vandaag IC 3409 Binche - Turnhout HLE 27 met M4 stuurstand erachter plus M4 stam en achteraan op sleep HLE 2710 :D

https://youtu.be/8NclagaTxrE

Erwin
Ducktape
Berichten: 231
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Ducktape »

Niet om je enthousiasme te temperen, maar dit topic dient voor ongewone samenstellingen. Spottersfilmpjes etc horen in een andere topic thuis :)
jan_olieslagers
Berichten: 1749
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Vandaag in Schuman, 17:08: op spoor 1 een stam I-rijtuigen (I6? I10? I11? ik zou het verschil niet kunnen zien) met een 13-loc ervoor, ik dacht 1353. IC2137, blijkbaar. Is het niet ongebruikelijk dat een 13'er een reizigerstrein trekt/sleept? Normaliter doen die toch goederentreinen, wijl daarentegen de 18/19 de reizigers rondhossen?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Meerhout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 09 dec 2020, 20:22 Vandaag in Schuman, 17:08: op spoor 1 een stam I-rijtuigen (I6? I10? I11? ik zou het verschil niet kunnen zien) met een 13-loc ervoor, ik dacht 1353. IC2137, blijkbaar. Is het niet ongebruikelijk dat een 13'er een reizigerstrein trekt/sleept? Normaliter doen die toch goederentreinen, wijl daarentegen de 18/19 de reizigers rondhossen?
Is zeker geen ongewone samenstellingen. Normaal dezer tijden rijden ze als volgt:

I11BDX
I11A
I11B
I10B
I10B
I10B
1xT13

Deze samenstellingen rijden integraal door naar Luxemburg!
Er kan nog af en toe een I6 tussen zitten.

Er zit ook een samenstelling in als volgt:

M6BX
M6B
M6BD
M6A
M6B
1xT13

Ook deze samenstelling rijd integraal door naar Luxemburg.

Dan heb je nog samenstellingen met:

AM96 en 1xT18 met 9M6 alsook 2xT18 kop/staart met 8/9 M6

Deze rijden maar tot Arlon.

Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Laatst gewijzigd door 260689 op 09 dec 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Davy
Berichten: 472
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Davy »

Is die toelating voor Luxemburg van de reeks 18 nog steeds niet rond?
jan_olieslagers
Berichten: 1749
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Zijn de andere dan overgedragen aan Lineas?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Meerhout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

jan_olieslagers schreef: 09 dec 2020, 20:40 Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Zijn de andere dan overgedragen aan Lineas?
Ze rijden met I11/M6 stuurrijtuigen Luxemburg binnen. Deze zijn toegelaten. Ze rijden in de configuratie trek/duw.

De andere zijn inderdaad overgedragen aan Lineas waar Lineas eveneens nu baas van is. Maar zodra de T18/19 toegelaten zijn in Luxemburg zullen deze in het begin in pool rijden met de T13.
trainlovertje
Berichten: 1218
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 09 dec 2020, 20:40 Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Zijn de andere dan overgedragen aan Lineas?
Ze worden al jaren ingezet op de lijn naar Luxemburg, en niet per se als vervanging van de HLE18. Voor die laatste waren nog nooit rijpaden tot Luxemburg voorzien die achteraf geannuleerd moesten worden. Of ze zouden verdwijnen nadat HLE18 z'n toelating beet heeft, is niet geweten, maar dat denk ik niet; de treinen met HLE18 die momenteel beperkt zijn tot Aarlen zullen dan wel verlengd worden tot Luxemburg uiteraard.
HVHTB
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door HVHTB »

Davy schreef: 09 dec 2020, 20:35 Is die toelating voor Luxemburg van de reeks 18 nog steeds niet rond?
De 18 mag sinds vorige maand naar Luxemburg. De effectieve inzet laat nog even op zich wachten, maar bij de M6-stuurstanden zat er ook bijna een half jaar tussen de toelating en effectieve inzet.
jan_olieslagers schreef: 09 dec 2020, 20:40 Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Het is zo dat sinds de zomer van 2018 (?) het stuk tussen Aarlen en Luxemburg op 25 kV is gezet. In Luxemburg mochten 13'en komen en de enkelspannige AM96. Enkelspannige AM96 kon dus niet meer binnen met die 25 kV, dus dan bleef enkel de 13 over. Dan heeft men de I11-stuurstanden gehomologeerd voor Luxemburg om op die manier toch NMBS-treinen te kunnen maken die op een ietwat vlotte manier tussen Aarlen en Luxemburg kunnen pendelen.

Intussen is dus ook al de M6-stuurstand gehomologeerd, en Desiro, en 18. Het schijnt dat de AM96 ook nog terug naar Luxemburg gaat rijden (dan wel de tweespannige stellen). Ik vind dat wel knap hoor, dat elke NMBS-trein met 25kV en ETCS naar Luxemburg zal mogen rijden. Zo komen we toch iets dichter in de buurt van een soort van homogeen Europees spoorwegnet. :-)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4454
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Er lijken links en rechts toch wat bijzonderheden te zijn in de materieelinzet sinds de nieuwe dienstregeling. Ik heb het volgende opgemerkt:

- MS96 doet nu een heen-en-terugrit als P tussen Charleroi en Erquelinnes. Op zich zijn MS96 geen zeldzame verschijning (meer) op lijn 130A sinds er weer een paar treinen naar Maubeuge rijden, maar inzet op de lokale stoptrein is bij mijn weten een première.

- Een van de ritten Antwerpen - luchthaven - Hasselt met MS80 vertrekt nu (voor dag en dauw) in... Essen. Ook niet bepaald een regelmatige verschijning op lijn 12.

- Een van de P-treinen Zottegem-Schaarbeek rijdt nu - onder de vlag van S3 - met I6 in plaats van M4. We zitten dus opnieuw met de vrij unieke situatie dat internationale coupérijtuigen ingezet worden op een voorstandstrein. De I10'en blijven onder meer actief op de P-treinen Aalst - Jette - Brussel (als S10) en op één van beide P's Dendermonde - Brussel (ook als S3, maar momenteel opgeschort).

- De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek brengt een grote variatie aan materieel, met vooral M4 en M5 maar ook een paar ritten MS96 en MS80. Voor de M5 is het voor de eerste keer sinds jaren opnieuw een extra inzet buiten P-treinen: de voormalige P-treinen Kortrijk - Schaarbeek rijden nu onder de vlag van die IC, maar een van beide stammen blijft nu ook overdag en 's avonds actief. Een tweede min of meer "vaste" inzet naast Antwerpen-Brussel dus.

- MW41 blijft volop rijden op geëlektrificeerde lijnen in de regio Charleroi: een heel aantal treinen naar Erquelinnes, de P-treinen op lijn 144 en een paar ritten tussen Charleroi en Luttre. Dat was ook in de vorige dienstregeling al zo, maar blijft toch opmerkelijk.
ostbahnhof
Berichten: 659
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ostbahnhof »

IC1834 rijdt momenteel met 1 desiro van Antwerpen naar Oostende.... ☹️ Daar stap ik niet op!
Plaats reactie