Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3353
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

TB_worden schreef: 28 aug 2023, 20:32 Vandaag een M7 stuurstand in de IC1517, met mindervalidenclmpartiment en helaas extra verf :roll:

De airco blaast hier wel gelijk zot.
Ah, dat ziet ernaar uit dat ze de M6 stuurstanden willen vrijmaken voor de revisie. Allesinds, met een M6 pakwagen kunnen er nu wel heel veel fietsen vervoerd worden.
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Daviddb »

Steve schreef: 21 aug 2023, 19:58 Uiteraard is het een evoluerend verhaal, maar zelfs nu lijkt er toch een voorziene samenstelling te zijn. De treinen waar tot voor kort (vooral MS80) op reed worden bijvoorbeeld structureel met 6 M7 gedaan en twee van de vier stammen met 18 + 8 M6 zijn sinds kort vrij consequent vervangen door 2x 4 M7. Aangezien die samenstelling toch 20% minder capaciteit biedt, vroeg ik me af of de switch naar 6+4 stuks misschien intentioneel was.
Vanaf 04/09 zijn alle omlopen, uitgezonderd één, voorzien met stammen van 4M7 rijtuigen. Welliswaar sommige met 2x 4M7. Eén omloop is nog voorzien met breaks. Alle M6 rijtuigen + enkele HLE 18 verdwijnen dus uit deze omloop naar andere relaties. Benieuwd of dit op 4/09 al direct het geval gaat zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Dus nog één omloop met MS80 en al de rest met 4 M7's, al dan niet gekoppeld? Kan voldoende zijn voor een aantal treinen buiten de ruime spits, maar is een grote achteruitgang in capaciteit voor de treinen die nu uit 6 M7 bestaan (en desondanks vaak goed vol zitten). Zelfs 4+4 blijft een stuk minder capaciteit dan de 4+6 of de 8 M6 die je nu op de drukste treinen hebt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

En de zottigheid begint al: IC 3229 met 4 M7's, en dat met een aankomst in Brussel-Centraal om 7.36 u. :roll: Tot een paar weken geleden 8 goedgevulde M6, daarna plots 6 M7 (ondanks de zomerperiode al behoorlijk krap) en nu dus dit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 31 aug 2023, 07:45 En de zottigheid begint al: IC 3229 met 4 M7's, en dat met een aankomst in Brussel-Centraal om 7.36 u. :roll: Tot een paar weken geleden 8 goedgevulde M6, daarna plots 6 M7 (ondanks de zomerperiode al behoorlijk krap) en nu dus dit.
En intussen zijn er wel enkele 500'en die weer met 7 stuks M7 rondrijden, dat ze er daar maar snel enkele van naar de 3200 sturen :o
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

De 5xx mag die gerust houden hoor, ik heb zelfs al vaker gezegd dat zo'n absolute hoofdverbinding volledig met M7 of M6 zou moeten worden uitgerust alvorens ze IC's van enigszins secundair belang als de 32xx gaan uitrusten. Maar ik snap gewoon niet hoe we ertoe kunnen komen dat een IC in volle ochtendspits die jarenlang probleemloos met 8 M6 gereden heeft nu plots regelmatig amper 4 M7 bij heeft (amper 30-40% van de eerdere capaciteit dus). Het kan alleen maar een probleem van planning en/of uitvoering zijn, want er is helemaal geen prangend materieeltekort, het is niet alsof die M6-stammen ergens dringend nodig waren (ik weet zelfs nog altijd niet waar ze überhaupt uithangen nu).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 31 aug 2023, 08:58 De 5xx mag die gerust houden hoor, ik heb zelfs al vaker gezegd dat zo'n absolute hoofdverbinding volledig met M7 of M6 zou moeten worden uitgerust alvorens ze IC's van enigszins secundair belang als de 32xx gaan uitrusten. Maar ik snap gewoon niet hoe we ertoe kunnen komen dat een IC in volle ochtendspits die jarenlang probleemloos met 8 M6 gereden heeft nu plots regelmatig amper 4 M7 bij heeft (amper 30-40% van de eerdere capaciteit dus). Het kan alleen maar een probleem van planning en/of uitvoering zijn, want er is helemaal geen prangend materieeltekort, het is niet alsof die M6-stammen ergens dringend nodig waren (ik weet zelfs nog altijd niet waar ze überhaupt uithangen nu).
Er is weldegelijk een materieeltekort. De ene na de andere M4 zit aan het einde van zijn kilometers en moet dus afgevoerd worden. De vrijgekomen M6 worden dan ook onmiddellijk ingezet op andere verbindingen ter vervanging van M4.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Zwoopaman »

Steve schreef: 31 aug 2023, 10:55 Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
De 4de ic tussen Antwerpen en Brussel Zuid zou vanaf 4 september terug gaan rijden. Daar kunnen ze eventueel terecht komen.
260689
Berichten: 3353
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Zwoopaman schreef: 31 aug 2023, 12:56
Steve schreef: 31 aug 2023, 10:55 Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
De 4de ic tussen Antwerpen en Brussel Zuid zou vanaf 4 september terug gaan rijden. Daar kunnen ze eventueel terecht komen.
Zou wel eens kunnen! Daar er M5en rijden tussen Antwerpen en Hamont.
Klassiekje
Berichten: 554
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

Zwoopaman schreef: 31 aug 2023, 12:56
Steve schreef: 31 aug 2023, 10:55 Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
De 4de ic tussen Antwerpen en Brussel Zuid zou vanaf 4 september terug gaan rijden. Daar kunnen ze eventueel terecht komen.
Die blijven allemaal gewoon met M5 rijden.
(of Desiro)
BlackEagle
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BlackEagle »

Dinsdag reed er op de 3115 welgeteld één desiro ipv de geplande stam 7xM5. Gelukkig was dit net voor de grootste spitsdrukte maar het was wel vrij 'gezellig'.
Terminus
Berichten: 1129
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Gisteren IC4116 met 4 Desiro's (waarvan de laatste afgezonderd was).

(volgens mij zelfs de eerste keer dat ik een samenstelling met 4 Desiro's zie :))
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

Terminus schreef: 01 sep 2023, 12:33 Gisteren IC4116 met 4 Desiro's (waarvan de laatste afgezonderd was).

(volgens mij zelfs de eerste keer dat ik een samenstelling met 4 Desiro's zie :))
Heb deze in FGSP op spoor 11 zien vertrekken, normaal 2 Desiro's op dat uur, was eens uniek om te zien :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Daviddb schreef: 30 aug 2023, 10:20
Steve schreef: 21 aug 2023, 19:58 Uiteraard is het een evoluerend verhaal, maar zelfs nu lijkt er toch een voorziene samenstelling te zijn. De treinen waar tot voor kort (vooral MS80) op reed worden bijvoorbeeld structureel met 6 M7 gedaan en twee van de vier stammen met 18 + 8 M6 zijn sinds kort vrij consequent vervangen door 2x 4 M7. Aangezien die samenstelling toch 20% minder capaciteit biedt, vroeg ik me af of de switch naar 6+4 stuks misschien intentioneel was.
Vanaf 04/09 zijn alle omlopen, uitgezonderd één, voorzien met stammen van 4M7 rijtuigen. Welliswaar sommige met 2x 4M7. Eén omloop is nog voorzien met breaks. Alle M6 rijtuigen + enkele HLE 18 verdwijnen dus uit deze omloop naar andere relaties. Benieuwd of dit op 4/09 al direct het geval gaat zijn.
Volgens de NMBS-chatbot is het inderdaad zo gepland vanaf morgen. 4 M7 is de norm, enkel de treinen die in de hyperspits in Brussel passeren uit beide richtingen (ongeveer 7.30, 8.30, 16.30, 17.30) en een paar andere ritten overdag die planninggewijs wellicht beter zo uitkomen bestaan nog uit twee gekoppelde stammen met dus 8 M7 en verder is er nog één verloren gelopen MS80-stam op een handvol treinen. Alle M6 er volledig uit en ik zie niet meteen een aanwijzing waar die wel zouden opduiken. De paar IC's waar er nu bijvoorbeeld maar gedeeltelijk M6 op rijdt lijken er niet meteen bij te krijgen, of het moet zijn dat ze ergens opduiken waar ze vroeger helemaal niet reden.

Het enige "goede" nieuws is dat de 3229 eindelijk uit weer 8 M7 zou bestaan ipv de 6 of zelfs 4 die er de voorbije tijd op reden. Verder zie ik toch vooral een achteruitgang ondanks het hogere comfort: door de vele verloren ruimte in de Bmx en BDx heb je in 4 M7 amper meer zitplaatsen dan in hetzelfde aantal enkeldeksrijtuigen, en duidelijk minder dan de 2 MS80 die vroeger de meeste van die treinen deden. Om pakweg 18 u of 9 u heb je nog altijd flink wat volk in Brussel en elders en daar zal het echt drummen worden. De 8 M7 zijn om dezelfde reden ook een stuk krapper dan de vroegere 8 M6 en ik zie het ook al gebeuren dat een van beide delen uitvalt, waardoor het in volle spits al helemaal gezellig zal worden in de 4 overgebleven rijtuigen.
Plaats reactie