Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

Op de IC Gent-Tongeren zijn deze problemen idd zeldzaam, hoewel er regelmatig een deur is afgeplakt. Koppelingsproblemen kan mss een nieuwe kinderziekte zijn sinds ze op de 2200 zelden lijken ontkoppeld te worden. een 6+4 die een 6 wordt of omgekeerd is vrijwel altijd een nieuwe stam, ipv de (ont)koppeling van de voorgaande stam zoals vaak gebeurt met de MR96. Koppelen kan nog steeds gebeuren in de stelplaatsen maar aan het station is het zeldzaam.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door JonasV91 »

260689 schreef: 03 sep 2023, 15:37
VDL Sitea schreef: 03 sep 2023, 14:30
260689 schreef: 03 sep 2023, 14:11

Dit is de voorziene omloop van 1 sprinter

E7280 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM7280 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - bundel Kiel.

ME15020 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Berchem

E15020 Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Noord (personeelstrein)

EM15029 Antwerpen-Noord - Schijnpoort.

ME15021 Schijnpoort - Antwerpen-Noord

E15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME2868 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E2868 Antwerpen-Centraal - Leuven

E7282/E7283 rijden met 2x2 sprinters
Weet je ook wat de omlopen zijn van die andere twee ritten (7282, 7283)?
E 7282 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM 7282 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - Bundel Kiel

EM 7282 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen - Schijnpoort

ME 8283 Antwerpen - Schijnpoort - Antwerpen-Centraal

E 8283 Antwerpen-Centraal - Aarschot

EM 8283 Aarschot - Leuven



E7283 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM 7283 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - Bundel Kiel

EM 7283 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen - Schijnpoort

ME 15021 Antwerpen - Schijnpoor - Antwerpen-Noord

E 15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME 2867 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E 2867 Antwerpen-Centraal - Leuven
Waarom moeten deze treinen eigenlijk naar Antwerpen-Kiel? Is dat vanwege hun vertrekspoor in Antwerpen-Berchem?
Er is toch ook een bundel net voorbij Berchem?
Lijken me kostelijke kilometers.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

De 1507 bestaat dit weekend uit 4 m7 in de plaats van de am96
En de 1508 dubbel ram m6 met m7
Ducktape
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Ducktape »

JonasV91 schreef: 10 sep 2023, 00:37
260689 schreef: 03 sep 2023, 15:37
VDL Sitea schreef: 03 sep 2023, 14:30
Weet je ook wat de omlopen zijn van die andere twee ritten (7282, 7283)?
E 7282 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM 7282 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - Bundel Kiel

EM 7282 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen - Schijnpoort

ME 8283 Antwerpen - Schijnpoort - Antwerpen-Centraal

E 8283 Antwerpen-Centraal - Aarschot

EM 8283 Aarschot - Leuven



E7283 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM 7283 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - Bundel Kiel

EM 7283 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen - Schijnpoort

ME 15021 Antwerpen - Schijnpoor - Antwerpen-Noord

E 15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME 2867 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E 2867 Antwerpen-Centraal - Leuven
Waarom moeten deze treinen eigenlijk naar Antwerpen-Kiel? Is dat vanwege hun vertrekspoor in Antwerpen-Berchem?
Er is toch ook een bundel net voorbij Berchem?
Lijken me kostelijke kilometers.
Groenenhoek heeft idd de voorkeur, maar soms zit je dan met kruisingen op L27 waardoor ze de voorkeur geven aan het Kiel. Ook al is dat idd enkele kilometers verder.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Van het ene uiterste naar het andere op de 32xx: de 3215 zou volgens onder meer Haltelink met maar liefst 12 M7 gereden hebben, 2x6 dus. Iemand een idee of dat klopt? Weet niet of zo'n lange uniforme M7-stam überhaupt al gereden heeft, en zal ook wel niet evident geweest zijn op sommige perrons.
BVG1988
Berichten: 571
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Ik heb tot nu 1 maal een stam van 2x 6 M7 gezien in Groenendaal met testritten tussen Melle/Merelbeke en Namur (heen en terug). Dat was op 24 maart.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 11 sep 2023, 18:35 Van het ene uiterste naar het andere op de 32xx: de 3215 zou volgens onder meer Haltelink met maar liefst 12 M7 gereden hebben, 2x6 dus. Iemand een idee of dat klopt? Weet niet of zo'n lange uniforme M7-stam überhaupt al gereden heeft, en zal ook wel niet evident geweest zijn op sommige perrons.
Dat was 2x4, dat zou dus wel moeten passen aan de perrons.
Waren er nog veel treinen die met 1x4 reden?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Voor zover ik heb kunnen zien (maar deels gebaseerd op de chatbot en Haltelink), bestonden de spitstreinen allemaal uit minstens 8 M7, en de korte stammetjes van 4 M7 dus enkel buiten de spits (wat om 9 of 18 u niettemin heel relatief blijft). Maar in beide gevallen blijft het zo'n 20% minder dan vroeger met 8 M6 of 2 MS80. Als het de bedoeling is om met autonome M7-stammen door te gaan, zou 5 M7 (en dus 10 in de spits) het enige juiste zijn.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door HVHTB »

Ik zag vandaag in Brussel een trein (volgens mij 5113) met M4-stuurstand en een duwende 18. Ik had nog nooit gezien dat een M4-stuurstand werd geduwd door een 18. Gaan dit soort combinaties meer voorkomen in de toekomst?
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door TKR »

Het kan zeker gebeuren, maar het zal niet 'meer' gebeuren aangezien de M4 er bij mijn weten tegen het eind van het jaar eruit ligt.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

HVHTB schreef: 11 sep 2023, 19:47 Ik zag vandaag in Brussel een trein (volgens mij 5113) met M4-stuurstand en een duwende 18. Ik had nog nooit gezien dat een M4-stuurstand werd geduwd door een 18. Gaan dit soort combinaties meer voorkomen in de toekomst?
Zie mijn blog:IC 3406 Binche - Turnhout had op 08.09 ook zo een (onverwachte) samenstelling: http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2561192. Altijd de vingers aan de pols van NMBS, De Lijn en de TEC en nog wat extra's voor wie graag wandelt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

HVHTB schreef: 11 sep 2023, 19:47 Ik zag vandaag in Brussel een trein (volgens mij 5113) met M4-stuurstand en een duwende 18. Ik had nog nooit gezien dat een M4-stuurstand werd geduwd door een 18. Gaan dit soort combinaties meer voorkomen in de toekomst?
M4 en M5 kunnen nu zo rijden met een 13 of 18, dus zeer waarschijnlijk wel :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Steve schreef: 11 sep 2023, 19:33 Voor zover ik heb kunnen zien (maar deels gebaseerd op de chatbot en Haltelink), bestonden de spitstreinen allemaal uit minstens 8 M7, en de korte stammetjes van 4 M7 dus enkel buiten de spits (wat om 9 of 18 u niettemin heel relatief blijft). Maar in beide gevallen blijft het zo'n 20% minder dan vroeger met 8 M6 of 2 MS80. Als het de bedoeling is om met autonome M7-stammen door te gaan, zou 5 M7 (en dus 10 in de spits) het enige juiste zijn.
Volgens wikipedia waren stammen van 5 ook altijd de bedoeling. Niet duidelijk waarom er nu van 4 en van 6 rondrijden, maar (voorzover ik verneem) geen van 5. Beetje experimenteren, euh, pardon, "ervaring opdoen", misschien?

Zijn er overigens veel stations waar 12 bakken M7 problematisch zouden zijn (minder dan pakweg 300 meter, iets meer eigenlijk) terwijl 10 bakken (250 meter, ongeveer) wel zouden kunnen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Klassiekje schreef: 11 sep 2023, 20:27
HVHTB schreef: 11 sep 2023, 19:47 Ik zag vandaag in Brussel een trein (volgens mij 5113) met M4-stuurstand en een duwende 18. Ik had nog nooit gezien dat een M4-stuurstand werd geduwd door een 18. Gaan dit soort combinaties meer voorkomen in de toekomst?
M4 en M5 kunnen nu zo rijden met een 13 of 18, dus zeer waarschijnlijk wel :mrgreen:
Sinds kort is dit mogelijk en zal je meer en meer tegen komen. Ik heb weet van enkel de M4 stuurrijtuigen. Maar of dat met M5 ook zou mogen is niet duidelijk, M5 en M4 zijn identiek dus het zal wel kunnen voor M5en.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Ik had eerder gelezen dat het ook zou kunnen en (al dan niet binnenkort) mogen met de M5 en dat lijkt me ook veel logischer, want die zal nog wel een hele tijd blijven rijden terwijl de M4 er binnenkort uit gaat. Komt nog bij dat het M5-stuurrijtuig altijd nodig is om laagspanning te leveren aan de andere rijtuigen, wat bij de M4 niet het geval is. Dan is het ergens wel te begrijpen dat die aanpassingen gedaan worden.
Plaats reactie