Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
ov_wijzer
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ov_wijzer »

ov_wijzer schreef: 05 okt 2023, 07:24
Shrek schreef: 04 okt 2023, 23:15
ov_wijzer schreef: 04 okt 2023, 20:14 Deze lijst: viewtopic.php?p=250529#p250529
Die lijst gaat over de vorige revisie maar zegt toch niets over de nood aan een volgende revisie? Het aantal gereden kilometers, versleten onderdelen, roestvorming,... zijn allemaal factoren die meespelen en waarover die lijst helemaal niets zegt.
Dus het is toeval dat de eerste 8 van die lijst niet meer rijden (t/m 998) en alles wat daaronder staat wel? Dat lijkt me heel sterk.
Het toeval gaat verder, naar verluidt per vandaag de 996 geschrapt (die kwam volgens de niets zeggende lijst na de 998)....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Wat Shrek zegt klopt, die lijst kan een leidraad zijn maar is zeker niet bindend. De factoren die die lijst op zijn kop kunnen zetten bestaan dus wel degelijk. Materieel volgt nu eenmaal grafieken die een bepaald patroon volgen. Maar het volstaat dat uit die lijst 1 stel een zwaarder ongeval heeft om de volgorde te veranderen. Het volstaat evengoed dat 1 stel zware technische storingen begint te vertonen waarin men niet wil investeren om hetzelfde effect te hebben. Kortweg staar u dus niet blind op de lijst met vorige revisies want het is geen waterdichte garantie.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

260689 schreef: 13 okt 2023, 00:43
Ze rijden enkel met M4 stuurrijtuigen. Deze moesten niet verbouwd worden daar ze ook het MUX systeem hebben. Je kan die vinden op de relatie Brussel - Namur - Liege.

Vandaag reed er zo een samenstelling van de

E5135 Schaarbeek - Kortrijk

E5115 Kortrijk - Brussel-Zuid

E8401 Brussel-Zuid - Landen - Liege

Loc was T1815 + 11M4 trek/Duw
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 13 okt 2023, 07:43 Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Ik denk dat het stomwegnog niet eerder structureel getest werd. Was ook niet nodig toen er nog volop 21 en 27 beschikbaar waren.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 13 okt 2023, 07:43
260689 schreef: 13 okt 2023, 00:43
Ze rijden enkel met M4 stuurrijtuigen. Deze moesten niet verbouwd worden daar ze ook het MUX systeem hebben. Je kan die vinden op de relatie Brussel - Namur - Liege.

Vandaag reed er zo een samenstelling van de

E5135 Schaarbeek - Kortrijk

E5115 Kortrijk - Brussel-Zuid

E8401 Brussel-Zuid - Landen - Liege

Loc was T1815 + 11M4 trek/Duw
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Het zou inderdaad het storingsgevoeligheid tussen Antwerpen - Brussel/Hamont wel een pak verbeteren als deze met een T18 zouden rijden. Als je ziet hier de T18 zich gedraagt met de M4stuurstand dan mogen we blij zijn dat de vertraging gevoeligheid naar omlaag gaat. Natuurlijk hebben we ook geen overschot van de T18/19.
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Olivier_Doorne »

Ik zag zonet een trein met M5 voertuigen op het spoor rijden dat naar de laagste perrons leidt in het station van Gent Sint-Pieters (het station zelf kan ik niet zien).
Op de live train map was daar op dat moment geen reizigerstrein. Dus wellicht ging het om een doortocht.
Maar M5's in Gent, zeker buiten de zomer, is redelijk uitzonderlijk.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

Steve schreef: 13 okt 2023, 07:43
260689 schreef: 13 okt 2023, 00:43
Ze rijden enkel met M4 stuurrijtuigen. Deze moesten niet verbouwd worden daar ze ook het MUX systeem hebben. Je kan die vinden op de relatie Brussel - Namur - Liege.

Vandaag reed er zo een samenstelling van de

E5135 Schaarbeek - Kortrijk

E5115 Kortrijk - Brussel-Zuid

E8401 Brussel-Zuid - Landen - Liege

Loc was T1815 + 11M4 trek/Duw
Maar waarom dan niet met de M5, aangezien die ook gewoon MUX gebruikt en bovendien nog een stuk langer zal blijven dan de M4? En wat is er eigenlijk veranderd dat de HLE 18 nu wel ineens compatibel geacht wordt, als je weet dat de M4/M5 al vele jaren MUX heeft?
Ook mogelijk met M5 hoor. En zonder ombouw, inderdaad nooit echt getest waarschijnlijk.

De M4 en M5 hebben ook gewoon een stuurpost van een 21/27 natuurlijk, dat maakt het sowieso wat makkelijker.
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Olivier_Doorne »

Om 14u15 passeerde er opnieuw een trekduwstel met M5 dubbeldek rijtuigen te Gent Sint-Pieters.
Nu kon ik mij wel naar de andere kant van het gebouw begeven en een foto nemen: Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Op lijn 50 (aan Brusselse kant) heb ik vandaag ook meerdere M5-stammen zien passeren, mogelijk dezelfde. Overbrengingsritten of zo, zit er een materieelverschuiving aan te komen?
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BlackEagle »

De M5's rijden momenteel (Beluxtrains 02/2023) hoofdzakelijk op de:
- 3100 en 3300 Antwerpen-Brussel (meeste ritten)
- 4300 Antwerpen-Hamont (ca. 1/2e van de ritten)
- 5100 Schaarbeek-Kortrijk (ca. 1/3e van de ritten)

Zoals ik al vaker beargumenteerd heb is dit materieel door het trage optrekken en afremmen niet echt geschikt voor de lijn Antwerpen-Brussel, waarbij als consequentie een zeer ruime dienstregeling is voorzien. Ik hoop dat als men capaciteit wil winnen (voor de nieuwe Beneluxtrein?) men die op deze lijn vervangt door performanter materieel.
ov_wijzer
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ov_wijzer »

Steven schreef: 13 okt 2023, 07:37 Wat Shrek zegt klopt, die lijst kan een leidraad zijn maar is zeker niet bindend. De factoren die die lijst op zijn kop kunnen zetten bestaan dus wel degelijk. Materieel volgt nu eenmaal grafieken die een bepaald patroon volgen. Maar het volstaat dat uit die lijst 1 stel een zwaarder ongeval heeft om de volgorde te veranderen. Het volstaat evengoed dat 1 stel zware technische storingen begint te vertonen waarin men niet wil investeren om hetzelfde effect te hebben. Kortweg staar u dus niet blind op de lijst met vorige revisies want het is geen waterdichte garantie.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar Shrek zegt dat deze lijst helemaal niets zegt. Dat is mijn punt. Er zit wel degelijk een patroon in, en er zullen inderdaad heus wel afwijkingen zijn of komen. Oa de 994 die allang weg is bijvoorbeeld.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door desirootje »

beide pantografen omhoog op die 27, dat is toch niet het gewoonste. Ik neem aan dat die naar Schaarbeek-Kortrijk gaan, meer consistentie op die relatie kan zeker geen kwaad, het helft van het spoormaterieel bevindt zich daarop, de overschotten
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5284
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Vandaag deed die 2714 P 7802 Quiévrain -Schaarbeek en IC 5139 Schaarbeek - Kortrijk. Wat die in het Gentse deed is een raadsel - onderhoudspost is Schaarbeek FSR.
Met vriendelijke groet

overweg13
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Olivier_Doorne »

desirootje schreef: 13 okt 2023, 20:30 beide pantografen omhoog op die 27, dat is toch niet het gewoonste. Ik neem aan dat die naar Schaarbeek-Kortrijk gaan, meer consistentie op die relatie kan zeker geen kwaad, het helft van het spoormaterieel bevindt zich daarop, de overschotten
Bij de stilstand voor het rode licht (deuren gingen niet open) ging de tweede pantograaf omhoog.
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

Ik vermoed dat de M5-stam een omgeleide IC13 zal zijn. Het gebeurt wel vrij vaak voor dat die worden omgeleid als er problemen zijn op spoorlijn 89. En de app en messerger geven dat niet altijd aan. Bij de omleiding stopt de trein meestal ook niet in Gent-SP, wat bij de IC23 meestal dan wel het geval is.
Laatst gewijzigd door BVG1988 op 14 okt 2023, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie