Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

De chatbot geeft die MS80 ook als voorziene samenstelling morgen, dus ik veronderstel dat die definitief veranderd is (of misschien toch niet structureel met een klassiekje voorzien).
ov_wijzer
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mar 2016, 08:15

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ov_wijzer »

Steve schreef: 19 dec 2023, 19:53 De chatbot geeft die MS80 ook als voorziene samenstelling morgen, dus ik veronderstel dat die definitief veranderd is (of misschien toch niet structureel met een klassiekje voorzien).
Daarentegen de IC2010/2036/4518 ook vandaag weer met 3x Klassiek. Als dat nu vast is.... :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

ov_wijzer schreef: 19 dec 2023, 20:34
Steve schreef: 19 dec 2023, 19:53 De chatbot geeft die MS80 ook als voorziene samenstelling morgen, dus ik veronderstel dat die definitief veranderd is (of misschien toch niet structureel met een klassiekje voorzien).
Daarentegen de IC2010/2036/4518 ook vandaag weer met 3x Klassiek. Als dat nu vast is.... :D
Wordt inderdaad ook morgen weer zo aangekondigd door de chatbot...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Vertonghe schreef: 19 dec 2023, 16:54 Ik weet niet wat de voorziene samenstelling normaal is, maar de E2215 rijdt vandaag met 2x6 M7’s, iets wat ik tout court nog niet gezien heb.
Steve schreef: 19 dec 2023, 17:50 Haha, met al dat gemarchandeer met M7-stammen was ik erop aan het wachten tot dat eens zou gebeuren. Ook nog niet meteen gezien - de IC Blankenberge - Genk reed in het begin van de M7-inzet wel even met een dergelijke lengte en dat was bij mijn weten ook al de eerste keer dat we 12 dubbeldekkers zagen in commerciële inzet, maar natuurlijk samengesteld uit 2x 5 M6 en 2x een M7 Bmx en dus geen homogene M7. Sindsdien hebben ze er een aantal rijtuigen uitgehaald en zie je lengtes van 10 of 11 stuks, denk ik.
Onze woorden waren nog niet koud of de 3218 is volgens mij ook met 12 M7 gepasseerd - chatbot en andere bronnen zeggen het alvast. Het is nu dus echt geacteerd dat je zowel op de 22xx als de 32xx op nagenoeg elke trein vrij willekeurig 4, 6, 8, 10 of 12 M7 kunt tegengekomen, waarbij er dus wel een factor 3 verschil kan zitten op dezelfde trein op twee dagen.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Daarentegen de IC2010/2036/4518 ook vandaag weer met 3x Klassiek. Als dat nu vast is...
Ja, wat dan? Extra budget aanvragen voor grote of zelfs zeer grote revisies van die laatsten der Mohikanen?

Ik had altijd begrepen "de klassiekjes gaan eruit per december 2023, maar we houden er een handvol beschikbaar voor het geval van problemen".
Nu begrijp ik "we zitten de hele tijd in de problemen, en dus worden die klassiekjes altijd wel ingezet, hier of daar, bij gebrek aan beter".

Teen gezegd gelijk tander: wie die klassiekjes hebben ontworpen en gebouwd, die verdienen alle lof!!! Dat is toch nauwelijks nog voor te stellen, vandaag, een mechanische constructie die het na zovele jaren nog gewoon doet en blijft doen ?!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 19 dec 2023, 21:19 Ik had altijd begrepen "de klassiekjes gaan eruit per december 2023, maar we houden er een handvol beschikbaar voor het geval van problemen".
Dat heb ik eerlijk gezegd niet zo gelezen of gehoord: dat soort bewoordingen ging vooral over de L/S naar Aken en daar klopt de stelling ook. Met het wegvallen van die enige verbinding waar ze echt "onmisbaar" waren is de eindstrijd daarentegen definitief ingezet en het zou me niet verbazen als het de komende maanden ineens heel snel gedaan is naarmate er bijvoorbeeld een nieuw pak M7 in dienst komt.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

ov_wijzer schreef: 19 dec 2023, 20:34
Steve schreef: 19 dec 2023, 19:53 De chatbot geeft die MS80 ook als voorziene samenstelling morgen, dus ik veronderstel dat die definitief veranderd is (of misschien toch niet structureel met een klassiekje voorzien).
Daarentegen de IC2010/2036/4518 ook vandaag weer met 3x Klassiek. Als dat nu vast is.... :D
Deze week nog t.e.m. vrijdag 3x MR66.
Vanaf volgende week 1 MR66 + 1 MR75.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Portbou »

ov_wijzer schreef: 19 dec 2023, 20:34 Daarentegen de IC2010/2036/4518 ook vandaag weer met 3x Klassiek. Als dat nu vast is.... :D
Triestig…
Bijlagen
534FC96E-3E41-4EC0-B1CF-89D21BBC6664.jpeg
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Steve schreef: 19 dec 2023, 21:25 het zou me niet verbazen als het de komende maanden ineens heel snel gedaan is naarmate er bijvoorbeeld een nieuw pak M7 in dienst komt
en er daardoor ook HLE18/19 en I11 vrijkomen voor inzet naar Aachen? Dat klinkt inderdaad logisch. Alleen verwacht ik me eerder aan een gestage instroom van M7 eerder dan "ineens een pak", tenslotte groeien treinen niet aan de bomen :) Maar ja, inderdaad, er zal wel ruimte komen voor een overeenkomstige gestage uitstroom van de klassiekskes, en dat wordt toch echt wel tijd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Klassiekje »

Verwacht je maar gewoon aan een inzet tot zeker december 2024.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

Daarnet een IC-26 stam gezien met 12 M7's; wat een lang ding. Reizigers naar Brussel-Zuid mochten niet in het laatste rijtuig instappen (zijn die perrons daar niet zo lang misschien?)
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wout912 »

De IC 2204 (Gent-Sint-Pieters - Tongeren) en terugrit IC 2230 reden vandaag met twee desiro's in de plaats van met vier of zes M7-rijtuigen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Inderdaad opnieuw een stam met 12 M7 onderweg op de IC 32xx, hierbij een opname van de 3232 (die vlak daarvoor de 3205 gedaan had). Buiten het nogal ongeziene aspect (denk niet dat er voorheen al 12 volledig toegankelijke dubbeldekkers in normale commerciële dienst gereden hadden op het Belgische net?) schuilt er natuurlijk een minder rooskleurige realiteit achter van nogal chaotische materieelinzet, want op hetzelfde moment was de nog veel drukkere 3206 (Brussel-Centraal 8.22 u...) onderweg met amper 4 M7 ipv de voorziene 10.

Het omroepsysteem was er trouwens ook niet helemaal op voorzien: tal van waarschuwingen dat de laatste X rijtuigen niet toegankelijk waren in diverse stations (waaronder inderdaad Brussel-Zuid?), maar vreemd genoeg gingen die niet verder "het elfde rijtuig". Lijkt er dus op dat hij de 2 Bmx'en niet goed meetelt, al is die verklaring nog steeds niet sluitend want je zou dan verwachten dat hij slechts 10 rijtuigen zou zien.

https://youtu.be/oLpLIMAHOvo?si=T7iSmQLwHHJABlhX
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainfan03 »

Steve schreef: 20 dec 2023, 10:53 Inderdaad opnieuw een stam met 12 M7 onderweg op de IC 32xx, hierbij een opname van de 3232 (die vlak daarvoor de 3205 gedaan had). Buiten het nogal ongeziene aspect (denk niet dat er voorheen al 12 volledig toegankelijke dubbeldekkers in normale commerciële dienst gereden hadden op het Belgische net?) schuilt er natuurlijk een minder rooskleurige realiteit achter van nogal chaotische materieelinzet, want op hetzelfde moment was de nog veel drukkere 3206 (Brussel-Centraal 8.22 u...) onderweg met amper 4 M7 ipv de voorziene 10.
Als ik mij niet vergis, heeft er eind mei of ergens in juni 2023 nog eens een 12-delige M7-stam gereden op de 22xx. Een vriend van mij heeft die toen genomen, maar moest lopen voor zijn connectie, dus heb nooit foto- of videobeelden gezien ervan :cry:
Steve schreef: 20 dec 2023, 10:53 Het omroepsysteem was er trouwens ook niet helemaal op voorzien: tal van waarschuwingen dat de laatste X rijtuigen niet toegankelijk waren in diverse stations (waaronder inderdaad Brussel-Zuid?), maar vreemd genoeg gingen die niet verder "het elfde rijtuig". Lijkt er dus op dat hij de 2 Bmx'en niet goed meetelt, al is die verklaring nog steeds niet sluitend want je zou dan verwachten dat hij slechts 10 rijtuigen zou zien.
Heb dat nog al gehoord in Lokeren met 10-delige. "Reizigers naar Belsele mogen niet instappen in het achtste en negende rijtuig" maar in het tiende dan wel? Die Bmx'en worden inderdaad niet goed meegeteld, maar voor de eersteklasplaatsen tellen ze dan wel weer mee, want die nummers komen dan wel overeen.

Bij deze ook de aankomst te Lokeren:
https://youtu.be/Kh68PUbB7hM
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

trainfan03 schreef: Daarnet een IC-26 stam gezien met 12 M7's; wat een lang ding. Reizigers naar Brussel-Zuid mochten niet in het laatste rijtuig instappen (zijn die perrons daar niet zo lang misschien?)
De lengte van de perrons in Brussel-Zuid is nogal variërend en zo zijn er inderdaad een aantal waar treinen met 12 rijtuigen niet volledig aan het perron kunnen.
Plaats reactie