Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

Jan Vermeiren schreef: 10 okt 2020, 13:46 Ik rijd vaak op lijn 161. Sinds begin september zie ik in Gembloux enkel nog diesels 4100 staan voor lijn 144 Gembloux-Tamines. Weet iemand waarom ?
Het is al een aantal jaren zo dat deze treinen buiten de schoolvakanties gereden worden met MW41. In de schoolvakanties zijn het Desiro's of klassiekjes.
Waarom er op dieseltractie gereden wordt, weet ik eigenlijk niet. Gebrek aan elektrisch materieel?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Dat is de normale toestand buiten de vakantieperiodes. In de vakantieperiodes zou je daar Desiro's moeten zien.
Met vriendelijke groet

overweg13
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door HVHTB »

trainlovertje schreef: 10 okt 2020, 14:35Waarom er op dieseltractie gereden wordt, weet ik eigenlijk niet. Gebrek aan elektrisch materieel?
Sinds 2015 is het stuk Herentals - Mol geëlektrificeerd. Dan zijn een deel van de 41'ers van Mol vervangen door Desiro's op de L-trein Antwerpen - Mol. Dan zat de NMBS met een groot overschot aan AR41, en hebben ze grote problemen gehad om die ergens anders nog te laten rijden. Ik kan me herinneren dat de meeste van die vrijgekomen motorwagens dan naar Charleroi zijn gestuurd. Die zijn dan gaan rijden richting Erquelinnes en Gembloux, dus op volledig geëlektrificeerde lijnen.

Met andere woorden, in 2015 had de NMBS al grote problemen om nog voldoende diensten te hebben voor de 41'ers. Ik ben nu al heel benieuwd waar de 41'ers vanaf 2021 gaan terechtkomen als Neerpelt elektrisch is. De IC Antwerpen - Hamont wordt dan elektrisch materiaal en zo goed als alle 41'ers van Mol gaan dan vrijkomen.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

HVHTB schreef: 10 okt 2020, 22:56
trainlovertje schreef: 10 okt 2020, 14:35Waarom er op dieseltractie gereden wordt, weet ik eigenlijk niet. Gebrek aan elektrisch materieel?
Sinds 2015 is het stuk Herentals - Mol geëlektrificeerd. Dan zijn een deel van de 41'ers van Mol vervangen door Desiro's op de L-trein Antwerpen - Mol. Dan zat de NMBS met een groot overschot aan AR41, en hebben ze grote problemen gehad om die ergens anders nog te laten rijden. Ik kan me herinneren dat de meeste van die vrijgekomen motorwagens dan naar Charleroi zijn gestuurd. Die zijn dan gaan rijden richting Erquelinnes en Gembloux, dus op volledig geëlektrificeerde lijnen.

Met andere woorden, in 2015 had de NMBS al grote problemen om nog voldoende diensten te hebben voor de 41'ers. Ik ben nu al heel benieuwd waar de 41'ers vanaf 2021 gaan terechtkomen als Neerpelt elektrisch is. De IC Antwerpen - Hamont wordt dan elektrisch materiaal en zo goed als alle 41'ers van Mol gaan dan vrijkomen.
Maar er was destijds toch een tekort aan stellen op dieseltractie? Ze zouden zogezegd de overige verbindingen versterken.
En wat is het nut van deze stellen blijven in te zetten? Is dat dan voordeliger dan ze te verkopen? Dat lijkt mij alleszins niet, want dieseltractie is voor de NMBS veel duurder dan elektrische aandrijving.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 10 okt 2020, 23:48 Maar er was destijds toch een tekort aan stellen op dieseltractie? Ze zouden zogezegd de overige verbindingen versterken.
En wat is het nut van deze stellen blijven in te zetten? Is dat dan voordeliger dan ze te verkopen? Dat lijkt mij alleszins niet, want dieseltractie is voor de NMBS veel duurder dan elektrische aandrijving.
De MW41 hebben al ETCS, sommige andere treinen nog niet. Die andere treinen (klassiekjes, 21/27, M4,M5) zullen daardoor eerder buiten dienst gaan dan de MW41. Pas wanneer al het andere materieel ETCS heeft zullen ze MW41 kunnen wegdoen/stockeren bij de instroom van nieuw materieel.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet voor 2025 zijn.
Wat je zegt is dus niet helemaal juist, het is goedkoper om nog enkele jaren met een bestaande MW41 onder bovenleiding te blijven rijden dan ander materieel dat bijna einde levensduur is toch van ETCS te voorzien.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door LML »

Sinds de L-trein (nu S33) Antwerpen-Mol wordt gereden met Desiro's, zijn er 10 MW41'ers vrijgekomen. Ik dacht in december '15. Die treinstellen zijn toen verdeeld over Merelbeke (nu Melle), Hasselt en Charleroi. Ze zijn in ieder geval niet alle 10 richting Wallonië gemuteerd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Lorre
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Lorre »

IC2143 met 1MR08 08520 ipv 1MR96
jpvdveer
Berichten: 272
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jpvdveer »

Shrek schreef: 11 okt 2020, 00:01 Wat je zegt is dus niet helemaal juist, het is goedkoper om nog enkele jaren met een bestaande MW41 onder bovenleiding te blijven rijden dan ander materieel dat bijna einde levensduur is toch van ETCS te voorzien.
Nog beter was het geweest om dit van te voren goed af te wegen en de lijnen naar Mol/Neerpelt pas tegen 2025 te elektrificeren. Ik weet dat dit met de scheiding NMBS/Infrabel teveel gevraagd is en dat de situatie complex is met ook allerlei politieke afwegingen die meespelen. Maar feit is dat, gelet op deze gang van zaken, de nettowinst van de elektrificatie in Limburg tot 2025 gelijk is aan nul. Per saldo worden er alleen wat elektrische en dieselstellen tussen verschillende gebieden van het land uitgewisseld.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Het verrast me een beetje dat nog niemand heeft geschreven dat de mw41 destijds aan het publiek werd verkocht als treinmaterieel dat op het vlak van comfort zou kunnen wedijveren met het materiaal dat elders voor IC-diensten werd ingezet (I11 en mr96). Dat was mogelijk een poging om de Kempenaars wat te paaien, want we wisten al vrij snel na de instroom van de mw41 dat die eigenlijk duidelijk van minder allooi was dan I11 en mr96, al was het maar omdat het er allemaal zo goedkoop en breekbaar uitzag en omdat het gebrek aan deuren vlot in- en uitstappen onmogelijk maakte. En dan heb ik het nog niet over de minderwaardige eersteklasafdeling met strafbank en niet zo goede zitjes...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

jpvdveer schreef: 15 okt 2020, 14:42 Nog beter was het geweest om dit van te voren goed af te wegen en de lijnen naar Mol/Neerpelt pas tegen 2025 te elektrificeren. Ik weet dat dit met de scheiding NMBS/Infrabel teveel gevraagd is en dat de situatie complex is met ook allerlei politieke afwegingen die meespelen. Maar feit is dat, gelet op deze gang van zaken, de nettowinst van de elektrificatie in Limburg tot 2025 gelijk is aan nul. Per saldo worden er alleen wat elektrische en dieselstellen tussen verschillende gebieden van het land uitgewisseld.
Als je met netto-winst bedoelt dat er globaal nog steeds evenveel treinkm diesel gereden worden zal dat inderdaad ongeveer zo zijn. De MW41 zullen wel wat minder km rijden in Gent en Charleroi, maar er zullen er nog evenveel zijn. Door de diesel te groeperen rond Gent en Charleroi wordt de exploitatie voor de NMBS wel eenvoudiger. Ook zijn de mogelijkheden voor P-treinen met M6 en bijvoorbeeld studententreinen en toeristentreinen in Limburg veel groter.
Die zaken zijn natuurlijk ook wat waard en verantwoorden zeker een snellere electrificatie.
Het belangrijkste is natuurlijk dat de budgetten voor de elektrificatie er nu zijn en niet in 2025, daar is dus geen enkele marge op.
Maar het effect van een elektrificatie op treinkm diesel is altijd wat langzamer, dat is heel normaal. Een elektrificatie in dienst stellen gebeurt met één druk op de knop, een materieelpark vernieuwen duurt decennia.
Op de Athus-Meuse hebben we ook moeten wachten op de Desiro's vooraleer de diesels daar verdwenen, een normale gang van zaken.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door stijn »

Beetje bij beetje proberen de laatste lijnen onder draad te hebben tegen 2040 zeker? Dan zijn ze 40 jaar oud en aan vervanging toe...
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door traxie »

Er zouden in 2021 wat treinen bijkomen in het gentse met de mw41. Het zou de s-trein naar lokeren zijn...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door LML »

stijn schreef: 15 okt 2020, 16:26 Beetje bij beetje proberen de laatste lijnen onder draad te hebben tegen 2040 zeker? Dan zijn ze 40 jaar oud en aan vervanging toe...
40 jaar voor een MW41? Dat halen die niet. Ik geef ze nog 10, max. 15 jaar, dan zijn ze een 30-tal jaar in dienst.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

traxie schreef: 15 okt 2020, 18:20 Er zouden in 2021 wat treinen bijkomen in het gentse met de mw41. Het zou de s-trein naar lokeren zijn...
Dat plan is van tafel geveegd. Daar de Machinisten van depot Sint-Niklaas geen opleiding gekregen hebben. Deze verbinding blijft rijden met 1x desiro.
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ronny »

260689 schreef: 15 okt 2020, 23:36
traxie schreef: 15 okt 2020, 18:20 Er zouden in 2021 wat treinen bijkomen in het gentse met de mw41. Het zou de s-trein naar lokeren zijn...
Dat plan is van tafel geveegd. Daar de Machinisten van depot Sint-Niklaas geen opleiding gekregen hebben. Deze verbinding blijft rijden met 1x desiro.
Ze kunnen de sprinters op deze verbinding zetten als de capaciteit van een desiro te groot is. Dan kunnen een aantal S-verbindingen die nu met dubbele sprinters rijden met desiro gaan rijden.
Plaats reactie