Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steve schreef:Net IC 3206 (Kortrijk - Sint-Niklaas) zien passeren met M5-rijtuigen! Niet kunnen zien welke tractie. Toch wel zeer uitzonderlijk...
Dat kwam doordat de E3241 de dag ervoor niet is binnen gekomen in de bundel van Kortrijk. Ze hadden 2 klassiekjes of 10M5. Ze hebben dan maar voor de 10M5 gekozen
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

260689 schreef:
Steve schreef:Net IC 3206 (Kortrijk - Sint-Niklaas) zien passeren met M5-rijtuigen! Niet kunnen zien welke tractie. Toch wel zeer uitzonderlijk...
Dat kwam doordat de E3241 de dag ervoor niet is binnen gekomen in de bundel van Kortrijk. Ze hadden 2 klassiekjes of 10M5. Ze hebben dan maar voor de 10M5 gekozen
Een logische keuze, zou ik zeggen... 8 M6 vervangen door twee klassiekjes is zelfmoord in de spits, terwijl 10 M5 ongeveer dezelfde capaciteit hebben als die M6-stam.

Hierbij het konvooi bij aankomst in Jette, deze ochtend.

Leuk om eens zoiets te zien op lijn 60, en ook zeer uitzonderlijk - ik kan me alvast de afgelopen jaren geen trein voor de geest halen die uit M5 bestond. Idem voor de IC Kortrijk - Sint-Niklaas tout court, waar ik nog niets anders dan M6 en MS80 heb weten rijden. In station Jette zelf zie je hooguit twee of drie keer per jaar een M5-stam passeren op lijn 50, bij problemen op lijn 50A (en dan juist op het goede tijdstip, want zoveel M5-stammen rijden daar ook niet).
Afbeelding
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Mooie foto! De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Maar de rame stond reserve en kon dus gebruikt worden. Deze zel E3241 rijden en uitwijken in de bundel van Kortrijk. Maandag zal de voorziene rijtuigenstam uitrijden.
deathproof

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door deathproof »

Steve schreef:
260689 schreef:
Steve schreef:Net IC 3206 (Kortrijk - Sint-Niklaas) zien passeren met M5-rijtuigen! Niet kunnen zien welke tractie. Toch wel zeer uitzonderlijk...
Dat kwam doordat de E3241 de dag ervoor niet is binnen gekomen in de bundel van Kortrijk. Ze hadden 2 klassiekjes of 10M5. Ze hebben dan maar voor de 10M5 gekozen
Een logische keuze, zou ik zeggen... 8 M6 vervangen door twee klassiekjes is zelfmoord in de spits, terwijl 10 M5 ongeveer dezelfde capaciteit hebben als die M6-stam.

Hierbij het konvooi bij aankomst in Jette, deze ochtend.

Leuk om eens zoiets te zien op lijn 60, en ook zeer uitzonderlijk - ik kan me alvast de afgelopen jaren geen trein voor de geest halen die uit M5 bestond. Idem voor de IC Kortrijk - Sint-Niklaas tout court, waar ik nog niets anders dan M6 en MS80 heb weten rijden. In station Jette zelf zie je hooguit twee of drie keer per jaar een M5-stam passeren op lijn 50, bij problemen op lijn 50A (en dan juist op het goede tijdstip, want zoveel M5-stammen rijden daar ook niet).
Afbeelding
De rangeerders hebben hun achterlicht er nog opgelaten :mrgreen:
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Ik vermoed dat hij het over het hoofd gezien heeft bij de frontwissel in Dendermonde...
deathproof

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door deathproof »

Hoe werkt die stuurpost M5 met een 21 eigenlijk: nog met de oude tractiekabels, mux is maar vanaf hle27 zeker?
260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Ahzo.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

deathproof schreef:Hoe werkt die stuurpost M5 met een 21 eigenlijk: nog met de oude tractiekabels, mux is maar vanaf hle27 zeker?
260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Ahzo.
Het waren 2x T21 kop/staart
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix »

260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!
Onlangs zag ik in datzelfde Jette een HLE 21 met zijn 2 panto's tegen de draad terwijl hij een sleep M4's trok.
Kan zoiets kwaad?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!

Fout, het plaatsen en weghalen is niet de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Het afleveren en terug ontvangen wel.

Doch hier betreft het een loc op kop van de trein, dan is het aan de bestuurder bij de volledige klaarmaking van de trein zijn frontlichten na te zien. Als hij dan vaststelt dat er zich nog verkeerdelijk een eindsein op de loc bevindt dan neemt hij dit weg uiteraard.
sippycarlito

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door sippycarlito »

Steven schreef:
260689 schreef:Dat is werk voor de bestuurder. Is zijn verantwoordelijkheid!

Fout, het plaatsen en weghalen is niet de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Het afleveren en terug ontvangen wel.

Doch hier betreft het een loc op kop van de trein, dan is het aan de bestuurder bij de volledige klaarmaking van de trein zijn frontlichten na te zien. Als hij dan vaststelt dat er zich nog verkeerdelijk een eindsein op de loc bevindt dan neemt hij dit weg uiteraard.
Voor zover ik weet is een frontwisseling geen klaarmaking en komt er geen ander personeel aan te pas. Dus als ik er HLT eens op nasla, dan is het de verantwoordelijkheid van de treinbestuurder om de eindsignalistie bij verlaten achterste stuurpost te controleren, en de eindisgnalisatie te doven in de nieuw bezette stuurcabine, en de witte lichten aan te steken. Gezien hier de eindsignalistie bestaat uit een lantaarn, is doven gelijk aan wegnemen. Er staat wel volgens HLT IV, maar dat stuk is blijkbaar met de recente wijzigingen toch uitgevallen want veel staat er niet over beschreven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Een bestuurder is bij frontverandering enkel verantwoordelijk om de goede werking van de rode lichten achteraan zijn trein na te zien. Het goed werken van de witte lichten moet hij niet nazien als hij een stuurpost in dienst neemt bij een frontverandering. Zo heeft het toch altijd in de HLT gestaan. Wat je niet zeker weet is of de bestuurder die deze stuurpost in dienst nam ook de bestuurder was die de trein klaarmaakte of eerder bestuurde.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Maar wie z'n verantwoordelijkheid is het dan wél? Het gaat hier om een frontverandering midden op het traject, vermoedelijk met dezelfde bestuurder... en de lantaan was nodig op het eerste deel van de rit, want toen hing deze loc achteraan.

(wat ik wel niet helemaal snap, is waarom men de achterste loc niet gewoon in dienst zette... had de nodig extra tractie kunnen leveren om deze 10 (!) M5 vlot in beweging te brengen, en dan had je ook gewoon de sluitseinen van de loc zelf kunnen gebruiken in plaats van er een lantaarn aan te hangen)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Dat is net het probleem in dit verhaal. indien de loc in opzending stond dan is het normaal die lantaarn te gebruiken. Maar indien hij rond gezet werd da is het niet normaal.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Nee, er hing aan beide kanten een 21, maar ze waren nooit samen in dienst. Het was echter niet gewoon een opzending, want het bleef de hele dag zo.

Ik vermoed dat ze aan beide kanten een loc gehangen hebben omdat sommige treinbestuurders op deze IC niet vertrouwd zullen zijn met de M5-stuurstand?

Niettemin snap ik dan nog steeds niet waarom ze niet gewoon beide locs in dienst zetten. Broodnodige power en geen gedoe met de lantaarn.
Plaats reactie