Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

klassiek hakker, varkensneus en een chopper klassiek
Sorry hoor, maar hoe is dat in het Nederlands? :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wouterh12 »

Shrek schreef:
Eric0641 schreef:vandaag was de IC Antwerpen - Charleroi, van 10:32. klassiek hakker, varkensneus en een chopper klassiek aaneen.
Ocharme die reizigers. En dan te weten dat er M6 genoeg staan te niksen in Chatelet en Schijnpoort.
Ze zouden inderdaad gewoon M6 moeten gebruiken, of anders toch minimaal Desiro. Nu nog niet gerenoveerde (dus totaal versleten) varkens inzetten op die lijn is nefast voor het comfort. Je vraagt je af waarom de NMBS zoveel gerenoveerde klassiekjes heeft afgedankt als ze ondertussen die wrakken maar laten verderrijden - in plaats van ze aan de kant te zetten in afwachting van de renovatie (die eigenlijk al jaren geleden gedaan had moeten worden).

De schokkende combinatie van hakkers en choppers is ook typisch NMBS; zelfs tijdens het afdanken van "overbodige" klassiekjes wilden ze daar kennelijk geen rekening mee houden.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Davy »

Als ik kan kiezen tussen een klassiekje of een Desiro om een rit van minstens een uur te doen is mijn keuze snel gemaakt hoor: doe mij maar het klassiekje i.p.v
de Depressiro waar je met rugpijn uitkomt.

Met Klassiekjes is weinig mis, deze kunnen gerust nog even mee. Ik deel wel de mening dat de Varkensneus wel compleet afgeleefd is.

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

@Wouterh12: leg nu aub eens uit wat het verschil is tussen "hakker" en "chopper"? Ik veronderstel dat er een verband is met het omvormen van voedingsspanning, wellicht om ook onder de Nederlandse draad te kunnen rijden?

Maar "chopper" is toch alleen maar het Engelse woord voor "hakker" (vgl. bv. ook "houthakker" vs. "woodchopper") dus ik snap echt niet waar je het over hebt. En zelfs als er een verschil zou zijn, wat is er zo "schokkend" aan het gebruik van gemengd materiaal?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Eigenlijk gaat het om de combinatie van oudere tweeledige stellen en "jongere". Het aanzetten van de oudere gebeurt met weerstanden, de jongere hebben thyristoren. De combinatie van beide leidt al 40jaar tot schokken, die ook eigen zijn aan het materieel met weerstanden. Als er iemand is die technisch wat beter onderlegd is, mag hij het proberen te verbeteren.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Ik geloof dat het verschil in reactiesnelheid tussen beide technieken voor de meeste schokken zorgt, maar mijn technische kennis is ook vrij beperkt, het is dus aan de technici en bestuurders om te antwoorden...
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor de hulpvaardige antwoorden. Het gaat dus niet over het omvormen van de voedingsspanning maar enkel over de manier van regelen van de aandrijfmotoren, blijkbaar. Nu wordt een thyristorregeling inderdaad wel eens een "chopper" genoemd, en wie heel zuiver Nederlands nastreeft die kan dan van een "hakker" spreken - maar een tegenstelling tussen hakker en chopper blijf ik erg bevreemdend vinden.

Wat betreft het "schokkend" dat had ik dus minder letterlijk begrepen. Het ouderwetse systeem met weerstanden zal allicht aanleiding geven tot schokken - ik herinner me dat vaag van de Antwerpse stadstram uit mijn kinderjaren, de modellen van vóór de PCC. Misschien dat de thyristorregelingen door dat schokken van de slag geraken, waardoor er nog meer instabiliteit komt?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 dec 2016, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

De schokken ontstaan doordat beide systemen niet gelijktijdig aanzetten. Bij aanzetweerstanden komt de stroom heel snel en bruusk op de motoren en zetten deze onmiddellijk aan. Bij de thyristorsturing is de eerste stroom iets minder bruut en gelijkmatiger. Het is dit verschil in eerste aanzet dat de grootste schok veroorzaakt. De motorstellen met aanzetweerstanden willen als het ware er een spurt van maken. De thyristorvariant start iets rustiger en tracht dan nadien het andere stel "in te halen".
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door dentheo »

Het voorbeeld hierboven was dus niet zo "schokkend" :)
Een hakker, een chopper een een varkensnuit (met thyristoren)...dus alle drie hakkers....
Laatst gewijzigd door dentheo op 27 dec 2016, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wouterh12 »

jan_olieslagers schreef:@Wouterh12: leg nu aub eens uit wat het verschil is tussen "hakker" en "chopper"? Ik veronderstel dat er een verband is met het omvormen van voedingsspanning, wellicht om ook onder de Nederlandse draad te kunnen rijden?

Maar "chopper" is toch alleen maar het Engelse woord voor "hakker" (vgl. bv. ook "houthakker" vs. "woodchopper") dus ik snap echt niet waar je het over hebt. En zelfs als er een verschil zou zijn, wat is er zo "schokkend" aan het gebruik van gemengd materiaal?
Wel, technisch ben ik ook niet zo thuis in de materie, maar zoals anderen aangegeven hebben gaat het om het mengen van aanzetweerstanden en thyristoren.

Toen er klassiekjes uit dienst genomen worden had men ervoor kunnen kiezen om specifiek de oudere met aanzetweerstanden te elimineren (en de thyristoren te behouden), maar de NMBS schijnt daar geen rekening mee te willen houden.

De varkens hebben thyristoren (denk ik toch), dus moet je die niet mengen met klassiekjes met het andere systeem. Tenzij je niets anders hebt, maar waarom werden er dan klassiekjes met thyristoren wel gesloopt, en ondertussen staat er in het weekend hopen moderner materiaal aan de kant.

De combinatie die in dit geval ingezet werd lijkt zowat de minst comfortable trein die uit NMBS materiaal kan samengesteld worden, tenzij voor iemand die echt niet van de Desiro moet weten. Ik heb ook al langere ritten met de Desiro gedaan (Mechelen - Oostende) en geen rugpijn gehad.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Wat ik denk van de desiro's is - meen ik - wel geweten: het gaat over veel meer dan slecht zitcomfort.
Wat de combinatie van stellen betreft: je mag toch niet vergeten dat sinds het in dienst nemen van stellen met thyristoren altijd al combinaties gereden hebben met de oudere stellen. In de jaren 1970 werd gewoon alles wat beschikbaar was aan elkaar gekoppeld. Blijkbaar heeft dat nooit problemen gegeven, waarom zou men dan nu in de herfsttij van die tweeledige stellen plots wel rekening moeten houden met het onderscheid?
Met vriendelijke groet

overweg13
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wouterh12 »

overweg13 schreef:Wat ik denk van de desiro's is - meen ik - wel geweten: het gaat over veel meer dan slecht zitcomfort.
Wat de combinatie van stellen betreft: je mag toch niet vergeten dat sinds het in dienst nemen van stellen met thyristoren altijd al combinaties gereden hebben met de oudere stellen. In de jaren 1970 werd gewoon alles wat beschikbaar was aan elkaar gekoppeld. Blijkbaar heeft dat nooit problemen gegeven, waarom zou men dan nu in de herfsttij van die tweeledige stellen plots wel rekening moeten houden met het onderscheid?
Dat gaf vroeger ook geschok hoor, het was toen gewoon moeilijk te vermijden omdat er zoveel stellen nog met aanzetweerstanden waren uitgerust.

Waarom zou men er nu wel rekening mee moeten houden?

Wel, vroeger hadden we 2+3 zitbanken, geen airco, geen TBL+ of andere veiligheidssystemen. Tegenwoordig worden er hogere eisen gesteld op het vlak van zowel comfort als veiligheid. En terecht, we willen toch niet dat de NMBS een modderfiguur slaat in vergelijking met de Nederlandse, Franse en Duitse spoorwegen?

Wat de Desiro betreft: liever 2 stellen Desiro inzetten dan 1 varken. Meer ruimte, het interieur is niet volledig versleten en er is geen irritant geruis langs de ramen als de trein op snelheid komt. Soms staan die zelfs in de winter nog open, dat is iets waar je in een Desiro alvast geen last van hebt. De kans dat je in een MS75 net aan een tafeltje kan zitten is trouwens klein als die al zo goed als vol binnen komt gereden.

Mechanisch zullen de varkens nog goed zijn, maar die renovatie wordt nu echt hoog tijd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef:@Wouterh12: leg nu aub eens uit wat het verschil is tussen "hakker" en "chopper"? Ik veronderstel dat er een verband is met het omvormen van voedingsspanning, wellicht om ook onder de Nederlandse draad te kunnen rijden?

Maar "chopper" is toch alleen maar het Engelse woord voor "hakker" (vgl. bv. ook "houthakker" vs. "woodchopper") dus ik snap echt niet waar je het over hebt. En zelfs als er een verschil zou zijn, wat is er zo "schokkend" aan het gebruik van gemengd materiaal?
Hakker en chopper zijn inderdaad net hetzelfde.Is een kwestie of je de Nederlandse of de Engelse versie wil gebruiken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

Wouterh12 schreef:[Waarom zou men er nu wel rekening mee moeten houden?

Wel, vroeger hadden we 2+3 zitbanken, geen airco, geen TBL+ of andere veiligheidssystemen. Tegenwoordig worden er hogere eisen gesteld op het vlak van zowel comfort als veiligheid.
Uiteraard is er veel veranderd, maar je moet het toch enigszins in zijn context zien. En het heeft vooral weinig zin iets plots complexer te maken dat jarenlang zonder veel problemen gefunctioneerd heeft. Of wil je ook de I11 en de M6 schrappen omdat die soms ook vervaarlijk kunnen schokken, zeker op de HSL omdat het rijtuigenstel rekt en krimpt. Dat valt nl. veel meer op dan de schokken bij het aanzetten van vierledige en klassieke stellen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Wouterh12 »

overweg13 schreef:
Wouterh12 schreef:[Waarom zou men er nu wel rekening mee moeten houden?

Wel, vroeger hadden we 2+3 zitbanken, geen airco, geen TBL+ of andere veiligheidssystemen. Tegenwoordig worden er hogere eisen gesteld op het vlak van zowel comfort als veiligheid.
Uiteraard is er veel veranderd, maar je moet het toch enigszins in zijn context zien. En het heeft vooral weinig zin iets plots complexer te maken dat jarenlang zonder veel problemen gefunctioneerd heeft. Of wil je ook de I11 en de M6 schrappen omdat die soms ook vervaarlijk kunnen schokken, zeker op de HSL omdat het rijtuigenstel rekt en krimpt. Dat valt nl. veel meer op dan de schokken bij het aanzetten van vierledige en klassieke stellen.
Ik kom maar zeer zelden op de HSL lijn(en). Nooit iets van vervaarlijke schokken gemerkt bij I11 of M6; beide zijn bij het meest comfortabele materiaal dat op het Belgische net rondrijdt. Ook bij die enkele ritten op de "snelle" lijn tussen Gent en Brussel waar ik al meegereden heb.

Enfin, ik wil anders wel ruilen. M6 en I11 (of MS96, ook goed) voor klassiek en MS75 zie ik wel zitten. :D
Plaats reactie