Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Shrek »

HLE 13 heeft ook alle beveiliging voor luxemburg :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door nahoj »

Tom024 schreef:Inderdaad, enkel stellen of locs met Memor (501-524 + 2001 t/m 2007) mogen Luxemburg nog binnen.
Om meer precies te zijn: het gaat om het systeem Memor II+. Niet gewoon Memor, want dat hebben in België bijna alle tractievoertuigen.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door jens123 »

Trein 511 werd vandaag getrokken door een loc van de 27 reeks.
everclear

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door everclear »

Vandaag reed IC538 Eupen-Oostende niet met een 13 of 18, maar met een...21.

In Brussel-Zuid had deze trein al 45 minuten vertraging. Men gaf als reden locproblemen op, maar ik weet dus niet of er een probleem met een 13 of 18 was. Weet iemand met welk loctype deze trein normaal gezien had moeten rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

Het kan die 21 zelf zijn die het probleem vormt, het valt wel is voor als de voorziene loc niet tijdig klaar is (werkplaats oostende) dat men een andere aanwezige loc neemt. Dit kan dus een HLE21 zijn. Daar deze niet over L2 mag en een veel kleiner vermogen heeft kan die niet anders dan met vertraging rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steve »

jens123 schreef:Trein 511 werd vandaag getrokken door een loc van de 27 reeks.
everclear schreef:Vandaag reed IC538 Eupen-Oostende niet met een 13 of 18, maar met een...21.

In Brussel-Zuid had deze trein al 45 minuten vertraging. Men gaf als reden locproblemen op, maar ik weet dus niet of er een probleem met een 13 of 18 was. Weet iemand met welk loctype deze trein normaal gezien had moeten rijden?
De 538 wordt in principe door hetzelfde materieel gereden als de 511. Was het nu een 21 of 27? :P

In ieder geval is er volgens Railtime al met +15 vertrokken vanuit Oostende, vertraging die "slechts" +17 was in Verviers en +21 in Welkenraedt. Dat doet me veeleer naar een 27 neigen...
everclear

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door everclear »

De trein reed vlug het station binnen, dus ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het een 21 was, maar ik dacht het toch wel. Als een andere loc een loc vervangt op de IC A, dan heb ik altijd al geweten dat men een 21 nam, aangezien 27'ers mij toch niet lijken voor te komen in Oostende (wel in Brugge).

Maar goed, als de vorige poster overtuigd is dat het een 27 was, dan zal het wel zo geweest zijn :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

Een 27 is inderdaad heel hard te betwijfelen aangezien die zo goed als nooit meer in Oostende komen laat staan reserve staan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steve »

Dan verdient die 21 in ieder geval een flinke pluim, als ie Oostende - Welkenraedt binnen de voorziene rittijd afgelegd heeft, ondanks de omleiding via lijn 36 (je kunt bijna enkel de buffers in de zone Leuven-Luik opsouperen). In de veronderstelling uiteraard dat de vertraging inderdaad al vanaf Oostende bestond en Railtime dus juist is, wat ook niet altijd het geval is... :P
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door nahoj »

Ik heb nog al vastgesteld dat een 21 op het einde van de rit met (kwasi) geen vertraging een 13 of 18 vervangt op IC-A.

Dat doet bij mij toch de wenkbrouwen fronsen over het nut van mega-investeringen in hogesnelheidslijnen en hoog-vermogen-locomotieven... om grotere buffers in de dienstregeling toe te laten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

die buffers zijn er in functie van alle werven en niet in functie van het rollend materieel.
Zo dienen de buffers voor de werven op L50A en L37. Deze werven brengen te pas en onpas snelheidsbeperkingen met zich mee en daarom blijft men zolang die niet klaar zijn extra minuten voorzien. Op deze manier kan men de reiziger een treinreis aanbieden die geen vertraging oploopt door deze werven.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door groentje »

Een IC-A getrokken door een loc type 21 rijdt met vertraging. Tijdens de week reken je best op minimum 15' tussen Leuven en Luik. Die kan daarna ietwat inhalen (de rittijd op lijn 37 is ruim genoeg, op voorwaarde dat de werken aldaar geen roet in het eten gooien), maar rijdt niet door tot Eupen, want de loc moet worden rondgezet (geen communicatie mogelijk tussen stuurrijtuig en loc 21).
Er kan iets misgegaan zijn met een locomotief, waardoor die in laatste instantie moest vervangen worden door een andere, en er is niet altijd een andere 13 beschikbaar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steven »

Of hij doorgaat naar Eupen beslissen ze op het laatste moment. Rondzeggen is mogelijk in Eupen. Hangt ook af of er aflos voorzien is of niet.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door groentje »

Het is inderdaad technisch mogelijk, maar keren in Welkenraedt is makkelijker. Je kan de stoptrein uit Spa doortrekken, waardoor je de reizigers helpt, om een locomotief rond te zetten heb je wel wat meer tijd nodig dan om gewoon van kant te veranderen, en mits een trein, getrokken door een loc type 21 meestal vrij veel vertraging heeft, is de relatief ruime keertijd in Eupen er ook niet. De beslissing wordt dus doorgaans snel genomen, maar niet altijd even snel gecommuniceerd.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

Stijn91 schreef:
Stijn91 schreef:P7954 was vandaag met 1 Sprinter ipv 2.
Vandaag hetzelfde van dat.
P7954 weer maar met 1 Sprinter ipv 2. :twisted:
Plaats reactie