Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1887
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door FLV-FGSP »

B-Mo = NMBS Mobility
B-TC = NMBS Technics

Volgende maand kunnen ze weer anders heten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:B-Mo = NMBS Mobility
B-TC = NMBS Technics

Volgende maand kunnen ze weer anders heten.
Die twee bestaan al een tijdje hoor. Sinds de eerste splitsing.

Je had origineel
B -TC voorheen TP (techniek en productie)
B -MO mobility
B - Europe
B - Cargo nu logistics.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rdv »

260689 schreef:
rdv schreef:
hmmm schreef:Wat is eigenlijk het idee achter die 12 rijtuigen op die IR verbinding? Op de terugrit richting Kortrijk zijn de laatste 6 meestal (altijd?) buiten dienst en zorgen ze alleen dat het optrekken een stuk langzamer gaat.
Men heeft die 12 rijtuigen meer dan nodig in de heenrit ts Kortrijk en Gent. Deze trein komt (in principe) om 7u52 aan in Gent en zit dus vol pendelaars, scholieren en studenten. Het vervolg van de heenrit en de terugrit is het natuurlijk overkill.
Wij (B-MO) hebben daar al de vraag naar gesteld richting de directie of ze niet een bijkomende P-trein zouden inleggen tussen Kortrijk en Gent. Maar we kregen een negatief antwoord van B-TC.
Beiden kosten geld natuurlijk, maar de tweede stam gebruiken voor een P-trein vereist extra personeel (TB + TBG), extra loc en extra rijpad op de al volle L75 en het overvolle GentStPieters. Maar er zou eigenlijk wel een oplossing moeten komen, dit is echt een probleemtrein met bijna dagelijks vertragingen in de schoolperiode (o.a. door de grote reizigersaantallen), regelmatig tractieproblemen, achtergebleven TBGs, ...
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door hmmm »

@260689; bedankt voor het antwoord! Ik had er geen idee van dat die 12 rijtuigen effectief zo vol zaten tussen Kortrijk en Gent. Een extra P-trein zou wel zinniger zijn als je kijkt naar die terugrit, daar zijn 6 rijtuigen al teveel van het goede ;).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

hmmm schreef:@260689; bedankt voor het antwoord! Ik had er geen idee van dat die 12 rijtuigen effectief zo vol zaten tussen Kortrijk en Gent. Een extra P-trein zou wel zinniger zijn als je kijkt naar die terugrit, daar zijn 6 rijtuigen al teveel van het goede ;).
Oké, maar het is nu ook geen ramp om een paar rijtuigen meer mee te hebben dan strikt noodzakelijk, en het blijft pakken goedkoper dan een extra P-trein inzetten (die dan trouwens ook in Gent staat en toch ergens naartoe moet). Kijk bijvoorbeeld naar de IC-A: daar rijden de stammen van 12 rijtuigen ook 's avonds laat terwijl er lang niet genoeg volk is om die allemaal te vullen - ook daar wordt een deel van de rijtuigen dan afgesloten.
pietmol

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietmol »

Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.

M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
260689
Berichten: 3343
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling

Bericht door 260689 »

pietmol schreef:
Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.

M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Voor met 2hle T21 in treinschakeling te rijden moet je 3 kabels en stopcontacten hebben. Aangezien M4 rijtuigen er maar 2 hebben voor trek/duw te rijden met hvr M4 kan je niet kop-staart in treinschakeling rijden omdat je een 3e stopcontact mist. Met 2x T27 heb je dat probleem niet aangezien dit via de sonokabel gaat en voorzien is van MUX.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

pietmol schreef:
Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.

M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Dat is 2 maal hetzelfde dat noemen ze ontdubbeling. De derde kabel nodig om de twee locs effectief in treinschakeling te zetten is niet aanwezig om M4 die zit enkel op de locs zelf (vroeger ook op de HLE27). Normaal zijn (bijna) alle rijtuigen voorzien alles in het dubbel, zo ook de luchtslangen, aansluiting voor EP-rem, treinverwarming op beide hoeken van het rijtuig en zo ook die kabels om in trek duw te rijden. Dat zorgt voor snelle herstelling indien een stekker defect is kan je snel die van de andere zijde nemen, het defect melden en de rit gewoon verder zetten.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

L5236 met 2 Desiro's door de problemen op L89. Goeie beslissing naar mijn mening, zorgt voor een extra vrij spoor in Denderleeuw.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

Steven schreef:
pietmol schreef:
Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.

M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Dat is 2 maal hetzelfde dat noemen ze ontdubbeling. De derde kabel nodig om de twee locs effectief in treinschakeling te zetten is niet aanwezig om M4 die zit enkel op de locs zelf (vroeger ook op de HLE27). Normaal zijn (bijna) alle rijtuigen voorzien alles in het dubbel, zo ook de luchtslangen, aansluiting voor EP-rem, treinverwarming op beide hoeken van het rijtuig en zo ook die kabels om in trek duw te rijden. Dat zorgt voor snelle herstelling indien een stekker defect is kan je snel die van de andere zijde nemen, het defect melden en de rit gewoon verder zetten.
Die derde kabel zit overigens ook niet op HLE 11 en 12. En deze kunnen inderdaad ook niet in treinschakeling rijden -- met of zonder rijtuigen ertussen.
260689
Berichten: 3343
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
pietmol schreef:
Steven schreef: Twee locs in treinschakeling met de locs aan beide uiteinde gaat evenmin wegens het ontbreken van de derde kabel.

M4-rijtuigen die geschikt zijn voor trek-duw hebben toch 2 paar kabels voor trek-duw: 2 kabels langs links en 2 kabels langs rechts; dus in totaal 4 kabels...
Dat is 2 maal hetzelfde dat noemen ze ontdubbeling. De derde kabel nodig om de twee locs effectief in treinschakeling te zetten is niet aanwezig om M4 die zit enkel op de locs zelf (vroeger ook op de HLE27). Normaal zijn (bijna) alle rijtuigen voorzien alles in het dubbel, zo ook de luchtslangen, aansluiting voor EP-rem, treinverwarming op beide hoeken van het rijtuig en zo ook die kabels om in trek duw te rijden. Dat zorgt voor snelle herstelling indien een stekker defect is kan je snel die van de andere zijde nemen, het defect melden en de rit gewoon verder zetten.
De eerste serie M6 rijtuigen hebben wel de 3 stekkerdozen om indertijd met 2x T21/27 te rijden voor de stuurrijtuigen HVR M6.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

260689 schreef: De eerste serie M6 rijtuigen hebben wel de 3 stekkerdozen om indertijd met 2x T21/27 te rijden voor de stuurrijtuigen HVR M6.
Dat was maar een klein deel van de rijtuigen, enkel deze die eigendom waren van werkplaats Charleroi en die zijn ze terug al kwijt als ik me juist heb laten informeren.
260689
Berichten: 3343
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steven schreef:
260689 schreef: De eerste serie M6 rijtuigen hebben wel de 3 stekkerdozen om indertijd met 2x T21/27 te rijden voor de stuurrijtuigen HVR M6.
Dat was maar een klein deel van de rijtuigen, enkel deze die eigendom waren van werkplaats Charleroi en die zijn ze terug al kwijt als ik me juist heb laten informeren.
De M6 2e klasse/pakwagen met nr 69007 heeft deze stekkers nog zelfs de kabels hangen er nog aan. Rijtuig is eigendom van de werkplaats Kortrijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Dan heeft dat rijtuig ondertussen een andere werkplaats toegewezen gekregen. Net zoals locs als is van eigenaar veranderen is dat met rijtuigen soms ook. Hangt allemaal af van de beurtregeling.
260689
Berichten: 3343
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Dan heeft dat rijtuig ondertussen een andere werkplaats toegewezen gekregen. Net zoals locs als is van eigenaar veranderen is dat met rijtuigen soms ook. Hangt allemaal af van de beurtregeling.
Heeft vooral te maken voor die M6 rijtuigen naar 200km/h te kunnen maken. Begin april moeten we terug 2 rijtuigstellen hebben van 2x10 rijtuigen
Plaats reactie