Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Trein30 »

Trein30 schreef:Ook valt het me op in recente dagen dat twéé Desiro-diensten met minder stellen gereden worden. Normaal gezien bestonden IC-N 4505/4530 Charleroi-Sud - Essen; en IC-I 2011/2034/2015/2038 Charleroi-Sud - Antwerpen-Centraal uit drie stellen; sinds maandag zijn dat echter maar twéé stellen. Ook bestond de IC-I 2031/2012 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Sud tot vorige week uit twéé stellen (één afkomstig van L6356 en één van IR-b 2806); maar sinds maandag bestaat één van de twee laatstgenoemde diensten slechts uit één stel ipv twéé, waardoor de 2031/2012 ook maar slechts uit één stel bestaat.
Ik vraag me écht nog af waarom ik de moeite doe... Gedurende drie dagen was dit de gangbare situatie; trek ik m'n mond open, is het de volgende dag wéér bij het oude... :roll:
AfbeeldingAfbeelding
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door profke »

in't vervolg sneller klagen, dan is't sneller opgelost :lol:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Eimai »

Trein30 schreef:Ik vraag me écht nog af waarom ik de moeite doe... Gedurende drie dagen was dit de gangbare situatie; trek ik m'n mond open, is het de volgende dag wéér bij het oude... :roll:
Kan soms gewoon zijn dat ze door een defect met een stel te weinig zitten enkele dagen en dat ze het dan steeds dezelfde manier oplossen (wat ook ergens logisch is). Als ze dan terug genoeg materieel hebben komt alles weer zoals voorzien.
pietmol

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:Waarom onderneemt NMBS niets om de maximale lengte van treinen met rijtuigen M5 langer te maken dan 9 rijtuigen?
Omdat dat niet nodig is en veel geld kost.
Met een beetje planning zorg je dat de echt drukke treinen allemaal met 10 M6 gereden worden. De M5 is voor de iets minder drukke verbindingen waar 8 rijtuigen volstaan.

officieel antwoord op een klacht van te weinig capaciteit op p8305 (op normale lengte, dwz 9 rijtuigen M5)

... een gekend probleem, doch deze trein zit om technische redenen reeds op zijn maximale capaciteit en ander materieel (dubbeldekrijtuigen M6) is niet voorhanden wegens ingebruik op andere diensten...

Blijkbaar wil men dit niet oplossen.


men zou dit probleem ook kunnen oplossen zonder dat dit extra geld kost gewoon door als 1ste en als 2de rijtuig (dus onmiddelijk achter de loc T21) rijtuigen M4 (met trekduw kabel) te gebruiken, waarna men dan die 9 rijtuigen M5 hangt...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Je kan niet zomaar rijtuigen toveren he. Jij beschouwt dit antwoord als het niet willen oplossen daar waar het niet kunnen is. Denk je dat dit de enige trein is met dergelijk probleem? Trein 2116 is standaard voorzien met 10 M6 rijtuigen van Brussel naar Luxemburg. De dagen dat ik hem deed en er effectief tien rijtuigen waren kan ik op 1 hand tellen. Meestal is het 7, 8 of negen rijtuigen en dan zit alles gewoon eivol.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

pietmol schreef: men zou dit probleem ook kunnen oplossen zonder dat dit extra geld kost gewoon door als 1ste en als 2de rijtuig (dus onmiddelijk achter de loc T21) rijtuigen M4 (met trekduw kabel) te gebruiken, waarna men dan die 9 rijtuigen M5 hangt...[/i]
Dat kan eventueel een oplossing bieden voor het technische deel (al zal de 21 het zo wel flink te verduren krijgen!), maar dan moet je die M4 wel hebben! Je gaat ervan uit dat die zomaar ergens vandaan gehaald kan worden, maar dat is niet zo, zoals Steven ook al zei. Buiten de gebruikelijke reserves (zoals voor alle materieeltypes) zijn er daar echt geen massa's van op overschot.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

pietmol schreef: officieel antwoord op een klacht van te weinig capaciteit op p8305 (op normale lengte, dwz 9 rijtuigen M5)

... een gekend probleem, doch deze trein zit om technische redenen reeds op zijn maximale capaciteit en ander materieel (dubbeldekrijtuigen M6) is niet voorhanden wegens ingebruik op andere diensten...

Blijkbaar wil men dit niet oplossen.
Materieel is niet voorhanden. Hoe kan je dit oplossen?
Door extra meterieel aan te kopen.
Wat is de NMBS aan het doen in het project "M7"?
Juist, extra dubbeldeks materieel aankopen.

Men wil het zeker wel oplossen, maar je kan niet alles op 1-2-3 aanpakken.
Wat in ieder geval wel kan gezegd worden is dat de algemene overbezetting tegenwoordig een pak lager ligt dan in de jaren 2000-2004. Toen was het bijna overal sardienenblik.
bobby

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
pietmol schreef: officieel antwoord op een klacht van te weinig capaciteit op p8305 (op normale lengte, dwz 9 rijtuigen M5)

... een gekend probleem, doch deze trein zit om technische redenen reeds op zijn maximale capaciteit en ander materieel (dubbeldekrijtuigen M6) is niet voorhanden wegens ingebruik op andere diensten...

Blijkbaar wil men dit niet oplossen.
Materieel is niet voorhanden. Hoe kan je dit oplossen?
Door extra meterieel aan te kopen.

Shrek zoals u zegt door EXTRA materieel te kopen, en daar wringt bij NMBS (en de regering) het schoentje:

aankoop M6: M2's werden onmiddelijk (terecht) verschroot; K4's gingen uit dienst (om ze te laten verkommeren en dan ze te verpatsen aan het buitenland)
aankoop desiro: alle tweetjes AM65 en ouder + ex-sabena's worden onmiddellijk verschroot.

aankoop M7, volgens de plannen zullen de M4's onmiddellijk uit dienst gaan eens M7 geleverd, net als de rest van de tweetjes.

Men koopt dus wel nieuw materieel, maar GEEN EXTRA materieel.

als men dan eens extra materieel heeft, dan vindt men snel dat men TE VEEL materieel heeft zie maar naar de locomotieven...


Wat is er nodig:
een regering die de NMBS verplicht om meer reserve materieel te hebben (en een regering die aan NMBS de middelen geeft om die grote reserve pool aan te leggen en "in form" te houden)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Bobby daar ga je de mist in, door de M6 en de desiro heeft men steeds het aantal beschikbare zitplaatsen kunnen verhogen. Men schrapt inderdaad materieel, maar minder in aantal zitplaatsen dan dat er bijkomen. Het eindsaldo is een stijgend aantal zitplaatsen. Jij verwacht misschien dat dit extravagant veel zitplaatsen zijn maar dat kan de NMBS zich niet veroorloven.
bobby

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bobby »

Steven schreef:Bobby daar ga je de mist in, door de M6 en de desiro heeft men steeds het aantal beschikbare zitplaatsen kunnen verhogen. Men schrapt inderdaad materieel, maar minder in aantal zitplaatsen dan dat er bijkomen. Het eindsaldo is een stijgend aantal zitplaatsen. Jij verwacht misschien dat dit extravagant veel zitplaatsen zijn maar dat kan de NMBS zich niet veroorloven.

Steven,

de ganse reeks M2 leverde zo'n 59.000 zitplaatsen
de ganse reeks K4 leveerde zo'n 5000 zitplaatsen
de 2 samen dus zo'n 64.000 zitplaatsen.

M6 levert 48.000 zitplaatsen
MW41 zo'n 14.000 zitplaatsen
dus samen zo'n 62.000 zitplaatsen



als we daar desiro bijtellen (150 geleverd, dus 42.000 zitplaatsen) minus de tweetjes (am62/63/65, dus zo'n 21.000 zitplaatsen)

dan zijn er tussen 2000 en nu slechts zo'n 20.000 zitplaatsen bijgekomen...

Daarnaast is echter ook het aantal reizigers spectaculair gestegen, waardoor de aankopen de vervangingen en groei NIET compenseren.



bron cijfer materiaal: http://www.belrail.be/F/fiches/index.php
Laatst gewijzigd door bobby op 14 mar 2014, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

bobby schreef:M6 levert 48.000 zitplaatsen
Correct blijven he Bobby, er zijn 65000 zitplaatsjes in de M6...
bobby

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef:M6 levert 48.000 zitplaatsen
Correct blijven he Bobby, er zijn 65000 zitplaatsjes in de M6...


ok ik neem uw cijfermateriaal, dan is in de periode 2000 - 2014 het aantal zitplaatsen gestegen met zo'n 37.000
wat overeenkomt met het grafiekske in NMBS presentatie van zo'n 290.000 zitplaatsen naar zo'n 330.000, of een stijging van 14% (wanneer alle desiro's geleverd zullen zijn dus nog eens zo'n 40.000 zitplaatsen bij of een stijging van 290.000 naar 370.000 of een stijging van 27%)

volgens diezelfde presentatie is het aantal reizigers tussen 2000 en 2014 gestegen van 115 naar 160 of een stijging van 40%

dus het besluit blijft hetzelfde: de aankopen zijn onvoldoende om de vervanging van oud materieel én de groei te compenseren


en dan willen wij ontevreden reizigers nog af van die 2+3 zetelopstelling in am75 en am80 :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Ik heb nooit gezegd dat er voldoende plaatsen zijn bijgekomen maar jij beweerde een status quo in aantal zitplaatsen. Er is een stijgende aantal plaatsen op alle treinen. Dat de NMBS de vraag niet kan volgen is weer iets totaal anders.
pietmol

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door pietmol »

Steven schreef: Er is een stijgende aantal plaatsen op alle treinen.

alle treinen???

P8305 rijdt ondertussen zo'n jaar of 8;
deze trein is altijd gereden met 9 rijtuigen M5 (in t begin met rode M5 rijtuigen, later met witte), en op deze trein is er altijd een plaatsgebrek geweest.

NMBS kent dit probleem maar slaagt er niet in om een oplossing te leveren...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Er is een algemene stijging in aantal plaatsen. Dat niet letterlijk elke trein daaruit winst boekt tot op heden is normaal. Rome is evenmin op 1 dag gemaakt.
Plaats reactie