Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door b-loc »

E8015 bestond vandaag uit 2 I6A, 2 I6B en 2 I10B rijtuigen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door LML »

Goed dat ze de I10'en blijven inzetten. Maar ik blijf voorstander om de M4'en enkel in te zetten voor P-treinen (wegens hun dubbele deuren = vlot in- en uitstappen tijdens de spits) en I10'en op (middel)lange IC-diensten. En niet omgekeerd...
I10'en zijn net iets comfortabeler en iets jonger dan de M4'en.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Wat je beschrijft, gebeurt eigenlijk wel grotendeels. I10 zit onder meer op de IC Luik - Luxemburg en ook op de meeste stammen Oostende - Eupen. Gebruik in P-treinen is vrij beperkt, de enige P-trein waar er een groter aantal I10 ingezet wordt is de Oostende - Schaarbeek (al is die eigenlijk ook half IC, toch minstens tussen Gent en Brussel). Hetzelfde voor de I6, die vooral tussen Brussel en Luxemburg rijdt, het gebruik op de P-treintjes naar Aalst is daar eigenlijk een uitloper van. Het gaat gelukkig ook niet om de drukste P-treinen van het land.

M4 zit dan weer grotendeels op P-treinen, is er zelfs bijna synoniem van. Enkel op de IC's Turnhout - Binche en Brussel - Namen - Luik zijn wordt een significant deel van de ritten nog met M4 gedaan, op al de rest is het vooral een occasionele inzet omdat dat zo uitkomt in de verdeling van het materieel. Wellicht zal dat soort gebruik volledig verdwijnen zodra de M7 begint in te stromen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Paul »

Steve schreef: 23 feb 2018, 11:41M4 zit dan weer grotendeels op P-treinen, is er zelfs bijna synoniem van. Enkel op de IC's Turnhout - Binche en Brussel - Namen - Luik zijn wordt een significant deel van de ritten nog met M4 gedaan, op al de rest is het vooral een occasionele inzet omdat dat zo uitkomt in de verdeling van het materieel. Wellicht zal dat soort gebruik volledig verdwijnen zodra de M7 begint in te stromen.
Worden de IC's Tongeren - Hasselt - Aarschot - Brussel - Gent ook niet met M4-stammen gereden?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Slechts een paar treinen per dag, twee heen-en-terugritten buiten de spits.
GregTrainz
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 sep 2017, 03:51

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door GregTrainz »

Inderdaad, IC's 2235 en 2236 worden met HLE 21 + 4x M4 B + M4 ADx gereden
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Te Gent in de bundel CD staat er een sprinter! Opleiding? Of vervanging? Dat weet ik niet. Maar het is heel uitzonderlijk.
jens123
Berichten: 224
Lid geworden op: 29 okt 2009, 19:26

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door jens123 »

260689 schreef: 26 feb 2018, 11:48 Te Gent in de bundel CD staat er een sprinter! Opleiding? Of vervanging? Dat weet ik niet. Maar het is heel uitzonderlijk.
Die komen van trein P7973 (FGRA-FGSP)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

Vannacht bestond E522 uit HLE 18 + 12 I10/I11-rijtuigen + HLE 18 i.p.v. 1 AM96. Slechts de helft van de rijtuigen was toegankelijk (en alsnog waren er te weinig zitplaatsen in 2e klasse). Of is dit ondertussen de regel ipv een uitzondering?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 04 mar 2018, 11:44Vannacht bestond E522 uit HLE 18 + 12 I10/I11-rijtuigen + HLE 18 i.p.v. 1 AM96. Slechts de helft van de rijtuigen was toegankelijk (en alsnog waren er te weinig zitplaatsen in 2e klasse). Of is dit ondertussen de regel ipv een uitzondering?
Het is al een paar jaar geleden dat ik die nog eens genomen heb. In het weekend waren het trouwens ook wel eens 2 treinstellen MS96.
Volgens beluxtrains.net zou de samenstelling echter dagelijks 1 MS96 moeten zijn.

Groetjes,
Rian
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door CursorX »

Ik heb die de laatste tijd veel zien rijden met de i11'en, geen idee of dit nu de vaste samenstelling is echter.
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

iemand een idee waarom er 1x27 en 2x21 in oostende staat? kweet dat die 1 x27 gebruikt wordt voor de 7002 en 8001
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door CursorX »

Er vinden deze week enkele opleidingen plaats te Oostende voor enkele nieuwe bestuurders aldaar, misschien dat ze die er al gezet hebben om die mannen op te leiden.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

CursorX schreef: 04 mar 2018, 21:28 Er vinden deze week enkele opleidingen plaats te Oostende voor enkele nieuwe bestuurders aldaar, misschien dat ze die er al gezet hebben om die mannen op te leiden.
Of een te kort aan AM96. Da lijkt mij het meest logische. In het weekend rijden de stoptreinen tussen Kortrijk en Mechelen met 2x3 desiro i.p.v. 1. Ze hebben duidelijk de boodschap begrepen om ook in het weekend langere samenstellingen te gebruiken. Zo ook op de 7xx reeks tussen Kortrijk en Antwerpen op zondagavond zijn vanaf 18:57, 19:57 en 20:57 3x3 AM 96 i.p.v. 2x3.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Matthias »

De Blankenberge-Genk gisteren (IC 1518) was dan weer met 5M6 i.p.v. 10 M6, dus ik weet niet of de boodschap zo goed begrepen is :).

Terzijde: ik heb de indruk dat er de laatste tijd veel verminderde samenstellingen zijn, zijn er echt zoveel defecten of speelt er iets anders? (In de week had ik weet van tbg's die weigerden te vertrekken met IC4515 en andere treinen wegens te grote bezetting?)
Plaats reactie