Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 16 nov 2019, 14:39 Vandaar ook nog eens een herinnering aan de bestuurders op L25:
Als je in Mechelen staat en je rijdt naar Antwerpen, rij dan pas door bij groen en niet bij dubbel geen anders moet je aan een slakkengang tot voorbij Mechelen-Nekketspoel. Snel aan hoge snelheid Is aangenamer voor de reizigers
Het aangenamer voor de reiziger maakt geen b*l uit, het gaat er vooral over dat je veel sneller voorbij die lange sectie bent waardoor je de reistijd verkort.
Maar op die plaats is er natuurlijk een grote kanttekening te maken: soms moet het perronspoor vrijgemaakt worden voor de volgende trein, dan is het wel beter bij dubbel geel door te rijden ander creëer je een treinfile.
Papanero
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 jan 2007, 07:47
Locatie: Pannenhuis / Thurn & Taxis (Lijn 28)

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Papanero »


Asterix schreef:Vanaf maandag is het weer gedaan met dat verlengde perron.
Ze mogen anders de tijdelijke verlichting met tientallen meters LED-lichtjes aan de halte Thurn & Taxi's nog laten hangen tot na Kerstmis [emoji319]
Hopelijk worden de treinbestuurders wel tijdig verwittigd wanneer het verlengde perron wordt weggehaald !


Verstuurd met Tapatalk

ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ostbahnhof »

bestuurder van 2638 vandaag heeft mijn berichtje nog niet gelezen 🙃
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Lorre »

ostbahnhof schreef: 18 nov 2019, 20:38 bestuurder van 2638 vandaag heeft mijn berichtje nog niet gelezen 🙃
Als bestuurder is het altijd een hele denkoefening om al dan niet te blijven staan voor een 2 geel sein of niet. In Mechelen, en zeker de bovenste 4 sporen, is het echt de ene trein na de andere. Als je daar als bestuurder blijft wachten op een groen seinbeeld, geef je de trein die mogelijk staat de wachten aan de inrit van Mechelen onnodig 2 a 3 minuten vertraging. Dan kan je beter één sectie aan 40 km/h verder rijden en die ene minuut onderweg inhalen dan een andere trein onnodig te hinderen. Want anders kan dit voor een hele kettingreactie zorgen.

Ik heb vaak de 26xx treinen gedaan en als me één ding is bij gebleven is dat deze een zeer ruime dienstregeling heeft tussen Mechelen en Antwerpen-Berchem. Vaak was 130 km/h rijden ipv 160 km/h rijden al ruim genoeg om nog voor uur aan te komen in Antwerpen-Berchem. Dus één sectie trager rijden, gaat het normaal het echt niet om doen.

Het is aangenamer om gewoon je snelheid direct te kunnen rijden, maar soms kan je niet anders. Dus ik zou als treinbestuurder, dezelfde keuze hebben gemaakt als mijn collega van de 2638 heeft gedaan. Maar ik begrijp ook dat als reiziger je liever hebt dat de trein vooruitgang maakt.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Lorre »

Op de verbinding IC23xx van Oostende naar Brussels Airport rijdt al heel deze week een speciale samenstelling rond van 8M6B en in het midden een I11A rijtuig rond. Wel wat vreemd om te zien, maar wel een goede oplossing voor een defecte M6A te vervangen.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ostbahnhof »

Begrijp het dat het allemaal niet zo evident is en inderdaad, af en toe staan we stil voor Mechelen. Merci voor het antwoord. 👍
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Terminus »

Lorre schreef: 20 nov 2019, 17:36 Op de verbinding IC23xx van Oostende naar Brussels Airport rijdt al heel deze week een speciale samenstelling rond van 8M6B en in het midden een I11A rijtuig rond. Wel wat vreemd om te zien, maar wel een goede oplossing voor een defecte M6A te vervangen.
Is het toevallig een van de I11A-rijtuigen waarin ze de nieuwe schermen (genre M7) testen?
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door b-loc »

Terminus schreef: 20 nov 2019, 20:02
Lorre schreef: 20 nov 2019, 17:36 Op de verbinding IC23xx van Oostende naar Brussels Airport rijdt al heel deze week een speciale samenstelling rond van 8M6B en in het midden een I11A rijtuig rond. Wel wat vreemd om te zien, maar wel een goede oplossing voor een defecte M6A te vervangen.
Is het toevallig een van de I11A-rijtuigen waarin ze de nieuwe schermen (genre M7) testen?
Ik zit nu in dit rijtuig( IC2312). Nog geen nieuwe schermen te zien.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

b-loc schreef: 21 nov 2019, 15:08
Ik zit nu in dit rijtuig( IC2312). Nog geen nieuwe schermen te zien.
Ik kan me moeilijk van de indruk ontdoen dat er verhoudingsgewijs te veel eersteklasrijtuigen I11 zijn. In de rijtuigstellen van de verbinding Oostende - Eupen komt het regelmatig voor dat een eersteklasrijtuig extra meerijdt ter vervanging van een tweedeklasrijtuig. Ik heb zelfs al gezien dat er 2 eersteklasrijtuigen extra meerijden, wat het totaal in zo een stel dan op 4 brengt. Ik vermoed dat de verleiding dan groot is om bij het ontbreken van een eersteklas M6 ook een I11 in te schakelen.
Met vriendelijke groet

overweg13
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door ianryckewaert13 »

Terminus schreef:
Lorre schreef: 20 nov 2019, 17:36 Op de verbinding IC23xx van Oostende naar Brussels Airport rijdt al heel deze week een speciale samenstelling rond van 8M6B en in het midden een I11A rijtuig rond. Wel wat vreemd om te zien, maar wel een goede oplossing voor een defecte M6A te vervangen.
Is het toevallig een van de I11A-rijtuigen waarin ze de nieuwe schermen (genre M7) testen?
Deze met die schermen zat dit weekend op Eupen i11a ipv de i10 b

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Deze ochtend een vrij ongebruikelijke samenstelling gezien: 4 M4'en (stuurstand vooraan), dan een heel aantal I10'en (ik gok een stuk of 5) en achteraan een duwende HLE 27. Ik denk dat het IC 3309 was (Brussel - Antwerpen). Wie weet meer?
260689
Berichten: 3311
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 02 dec 2019, 15:13 Deze ochtend een vrij ongebruikelijke samenstelling gezien: 4 M4'en (stuurstand vooraan), dan een heel aantal I10'en (ik gok een stuk of 5) en achteraan een duwende HLE 27. Ik denk dat het IC 3309 was (Brussel - Antwerpen). Wie weet meer?
Ongebruikelijk, maar kan perfect via het MUX systeem tussen M4 stuurstand en T27
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Davy »

Steve schreef:Deze ochtend een vrij ongebruikelijke samenstelling gezien: 4 M4'en (stuurstand vooraan), dan een heel aantal I10'en (ik gok een stuk of 5) en achteraan een duwende HLE 27. Ik denk dat het IC 3309 was (Brussel - Antwerpen). Wie weet meer?
Afgelopen vrijdag ook zoiets gezien, een P-trein vanuit Tongeren naar Brussel.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Davy »

Blijkbaar rijdt er deze week op Essen Charleroi een stam rond met 7x M4 en 2x M6 waarvan 1 stuurstand. Loc is een T27.
Lorre
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 jul 2015, 01:21
Locatie: Hoeleden

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Lorre »

Steve schreef: 02 dec 2019, 15:13 Deze ochtend een vrij ongebruikelijke samenstelling gezien: 4 M4'en (stuurstand vooraan), dan een heel aantal I10'en (ik gok een stuk of 5) en achteraan een duwende HLE 27. Ik denk dat het IC 3309 was (Brussel - Antwerpen). Wie weet meer?
Ik gok dat dit de I10-rijtuigen zijn die van de IC-treinen van Liers naar Luxemburg komen. Sinds december dit jaar zijn de Desiro (MR08-poly) toegelaten in Luxemburg en vervangen ze de samenstellingen CFL3000+I10 op deze verbinding. Ik gok dat deze rijtuigen gebruikt worden om enkele M4-rijtuigen te vervangen.
Plaats reactie