De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door overweg13 »

LML schreef:
MIVB-reiziger schreef:
LML schreef:Ik heb vorige maandag (19/03) de volgende trein zien rijden tussen 14:45 en 15:00 in Brussel-noord:
Eloc 18, 4x M6, 1x M6 stuurstand (koppeling) + 1x M6 stuurstand (koppeling), 4x M6, Eloc 18

Weet iemand of dit een testtrein was of een IC Tongeren-Brussel-Blankenberge/Knokke...?
Klinkt meer als een IR-i (al lijkt het tijdstip me wel vroeg), anders misschien een IC-M?
IR-i = ... ?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden... :)
Ik ken er enkele, maar voor mezelf werk ik bijna uitsluitend met de tabelnummers uit het spoorboekje en de lijnnummers. Maar die nummers kende ik al van mijn tiende.
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Molenbruch Y. »

Ideaal zou zijn als hier die afkortingen zo'n stippellijntje hadden en bij een mouse-hover event vertellen waarover het gaat. Als je vaak spoorboekjes/brochures gebruikt, leer je het vanzelf.

[...]

IC M:De Panne-Landen
IR i: Brussel-Liers
Dan zou ik in jouw geval toch nog een beetje met de muis spelen, want het is net omgekeerd :wink:

Groeten,
260689
Berichten: 3356
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

LML schreef:Ik heb vorige maandag (19/03) de volgende trein zien rijden tussen 14:45 en 15:00 in Brussel-noord:
Eloc 18, 4x M6, 1x M6 stuurstand (koppeling) + 1x M6 stuurstand (koppeling), 4x M6, Eloc 18

Weet iemand of dit een testtrein was of een IC Tongeren-Brussel-Blankenberge/Knokke...?
Ze zijn inderdaad bezig op de IC-E Tongeren - Brussel - Knokke/Blankenberge met zulke samenstelling te rijden. Ook de IR trein s'morgens in gent richting Landen wordt zo gekoppeld met de P trein uit (Poperinge) Kortrijk.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door kika »

Molenbruch Y. schreef:
IC M:De Panne-Landen
IR i: Brussel-Liers
Dan zou ik in jouw geval toch nog een beetje met de muis spelen, want het is net omgekeerd :wink:
Goed opgemerkt. Zoals een goede OV-gebruiker, geef ik de schuld aan de treinmaatschappij, DB, ik kan alleen maar OVhaltes en huurfietsen vinden, koffiebars om wakker te worden staan niet in hun app :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

LML schreef:
MIVB-reiziger schreef:
LML schreef:Ik heb vorige maandag (19/03) de volgende trein zien rijden tussen 14:45 en 15:00 in Brussel-noord:
Eloc 18, 4x M6, 1x M6 stuurstand (koppeling) + 1x M6 stuurstand (koppeling), 4x M6, Eloc 18

Weet iemand of dit een testtrein was of een IC Tongeren-Brussel-Blankenberge/Knokke...?
Klinkt meer als een IR-i (al lijkt het tijdstip me wel vroeg), anders misschien een IC-M?
IR-i = ... ?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden... :)
Oh, sorry, ik heb altijd al de link gemaakt op die manier en zie de letters ook vaak opduiken (dienstregelingen, kaarten enzovoort). Zie bijvoorbeeld ook Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Treincateg ... elgi%C3%AB
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

LML schreef:IR-i = ... ?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden... :)
Als je hier een tijdje meeleest kan je dat vanzelf volgen hoor :wink:
LML
Berichten: 1395
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LML »

Shrek schreef:
LML schreef:IR-i = ... ?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden... :)
Als je hier een tijdje meeleest kan je dat vanzelf volgen hoor :wink:
Dat was een algemene vraag over de betekenis van IR-i en IC-M, enz. Niet enkel naar u toe gericht. Ondertussen is het gekend, ja... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door steved »

de twee treinparen IRi worden idd 's morgens en 's avonds met 18+M6+M6+18 gereden. Overigens met genoeg vertraging door de koppeling/ontkoppeling... (woensdag en deze morgen +15 bij vertrek in Gent...)

gr, Steve
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Iain Dobson »

This is what we think happens

Day 1
3605 De Panne – Landen 05.54 – 09.10
Day K2 couples to, and from, this train at Gent St. Pierters
3638 Landen – De Panne 14.50 – 18.10

Day 2
7015 Poperinge – Gent St. Pieters 06.00 – 07.09
3605 Gent St. Pieters – Landen 07.15 – 09.10
3638 Landen – Gent St. Pieters 14.50 – 16.42
8015 Gent St. Pieters – Kortrijk 16.49 – 17.16
8083 Kortrijk – Poperinge 18.30 – 19.11

Day 3
3606 De Panne – Landen 06.55 – 10.10 BZ 08.48
Day K4 couples to, and from, this train at Gent St. Pierters
3639 Landen – De Panne 15.50 – 19.10 BZ 17.07

Day 4
7016 Kortrijk – Gent St. Pieters 07.46 – 08.09
3606 Gent St. Pieters – Landen 08.15 – 10.10
3639 Landen – Gent St. Pieters 15.50 – 17.42
8016 Gent St. Pieters – Kortrijk 17.49 – 18.16

Iain
fhs

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door fhs »

[quote="steved"]de twee treinparen IRi worden idd 's morgens en 's avonds met 18+M6+M6+18 gereden. Overigens met genoeg vertraging door de koppeling/ontkoppeling... (woensdag en deze morgen +15 bij vertrek in Gent..

Stopt toch met zagen over het koppelen en ontkoppelen.De meeste problemen zijn al lang opgelost.De enigste problemen die er nog soms zijn gebeuren in het weekend in landen.En dit door een aflopend spoor.Ik kan uit eigen ondervinding zeggen dat ik sneller ontkoppel met een M6bx dan met een MR96.Zeker met die nieuwe software universele mux.Dit omdat je sneller je mux'en vindt.
Matjas__

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Matjas__ »

Het koppelen en ontkoppelen geeft op zich steeds minder en minder problemen naargelang het ingeburgerd raakt; het enige wat nu momenteel het meeste tijd vergt met de nieuwe t18 is het invoeren van alle computergegevens (TBL, ATESS), wat telkens opnieuw nodig is wanneer de stuurpost buiten dienst gesteld werd bij het koppelen of bij frontverandering... Reken toch maar snel een 5-tal minuten extra...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22532
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

5 minuten voor Data entry(TBL) en ATESS in te geven? Dan is het toch uw eerste keer, ik doe beide op iets minder dan drie minuten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door kika »

Wat moet je dan allemaal ingeven? Dat er tijd voor nodig is, is logisch, maar als een gezonde fitte jongeman daar 3 minuten voor nodig heeft lijkt het me een nodeloos ingewikkeld of trage procedure. (Ik vermoed dus dat het probleem niet aan de TB ligt :wink: )
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

En wat is de "inhoud" van al die data ? Remkurve ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22532
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

data entry (TBL) verwacht volgende eigenschappen om de snelheid boven de 40 km/u te krijgen (indien deze info niet is ingegeven kan je dus max 45 km/u rijden):
taalkeuze (NL/FR)
identificatie bestuurder (depotnummer)
type trein (reizigers/goederen)
treinnummer
vertrek
bestemming
toegelaten snelheid
aantal rijtuigen
aantal locomotieven
anomaliën (alles wat betreft rem, maar kan overgeslagen worden indien er geen zijn)
nadien overloopt hij alles in weergave modus nog eens en op einde moet je bevestigen.

ATESS (is vooral bedoeld voor het SNCF-net)
vraagt
identificatie van de bestuurder
depot
nationaliteit
beginstation
eindstation
treinnummer
toegelaten snelheid
via (leeg te laten)
ook te bevestigen op het einde

daarna volgt nog eventueel de AFB (dient juist ingevuld te zijn om de cruise control te kunnen gebruiken)
type trein (reizigers/goederen)
lengte konvooi
gewicht konvooi
rempercentage

Dit alles doe je op een aanraakscherm wel te verstaan.

Voor de bestuurders die de HLE13 tot nu toe kennen is er niet veel geheim meer aan de menustructuur van de data entry maar voor alle andere bestuurders is die vrij nieuw (de data entry van een MS96 is eenvoudiger in te vullen wegens minder stappen).
De volgende keer ik er aan denk zal ik eens trachten mijn tijd effectief bij te houden voor het invullen van deze gegevens op de computer.


Ter info de meeste TB's herbeginnen met de invoer eens ze een fout gemaakt hebben (verkeerde cijfers ingedrukt of zo). De structuur van de data entry is dus niet aangepast met de komst van de HLE18 tov de HLE13, het enige verschil is dat het nu via een aanraakklavier gaat ipv een fysiek klavier.

In het bovenstaande geeft men de namen van de stations altijd in met de telegrafische afkortingen die we tot voor een paar weken van buiten kende, maar ze hebben de diensfiches aangepast en men kan ze daar dus ook op vinden .
Plaats reactie