De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20222
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 14 jan 2018, 17:41

trainlovertje schreef:
13 jan 2018, 20:32
Ahzo, dus je kan langs de buitenzijde nooit zien onder wat voor spanning een loc kan rijden? Onder welke spanningen kan de HLE 18 dan rijden? Enkel 3kV DC, 1,5 kV DC en 25 kV AC 50 Hz?
En moet de bestuurder dan ook de spanning naar de rijtuigen zelf instellen of hoe gaat dat?
De reeks 18 en alle andere locs regelen zelf de spanning die naar de rijtuigen gaat. Het kadertje op de rijtuigen moet dus gelijkaardige info bevatten als op de locomotief. Bij i11 rijtuigen is dat geen probleem. Maar heel wat M4 en alle M5 rijtuigen kunnen niet overweg met een voeding op wisselspanning zoals je zal merken op de langsligger van die rijtuigen. M6 rijtuigen kunnen beide aan.


FLV-FGSP
Berichten: 1435
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP » 15 jan 2018, 10:01

Shrek schreef:
09 jan 2018, 17:31
Dat is een vage denkpiste om ooit naar keulen te rijden. De 18 tot Aken is effectief een beslist project.
Een project van wie? B-Technics? B-Transport? B-Europe?

IGBT-6000
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door IGBT-6000 » 16 jan 2018, 10:42

Geen toelating of homologatie voor Luxemburg? ETCS ? Ik denk dat dit dringend wordt?
Geen toelating of homologatie voor Frankrijk? Nadat er maandenlang in Frankrijk mee rondgereden en getest is? Al bij al, waarvoor zou deze homologatie kunnen dienen? Wat is het commerciele project?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 16 jan 2018, 11:55

IGBT-6000 schreef:
16 jan 2018, 10:42
Geen toelating of homologatie voor Luxemburg? ETCS ? Ik denk dat dit dringend wordt?
Geen toelating of homologatie voor Frankrijk? Nadat er maandenlang in Frankrijk mee rondgereden en getest is? Al bij al, waarvoor zou deze homologatie kunnen dienen? Wat is het commerciele project?
Beide komen eraan.
Het commerciële project is gewoon de mogelijkheid hebben om überhaupt iets naar frankrijk te sturen, al is het maar een overbrenging van een gestrande TGV. Met het verdwijnen van de 13 zal de NMBS anders geen enkele locomotief meer hebben die Frankrijk binnen mag.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3397
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Asterix » 27 mar 2018, 22:52

Shrek schreef:
09 jan 2018, 17:31
Dat is een vage denkpiste om ooit naar keulen te rijden. De 18 tot Aken is effectief een beslist project.
Ik hoorde vanavond reclame van NMBS voor de IC naar Keulen. Gaan ze beginnen rijden of bedoelen ze de ICE (in de reclame op de radio klinkt dat hetzelfde)?

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1795
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL » 27 mar 2018, 23:01

Dat zal wel over de ICE gaan. Zou een beetje gek zijn als NMBS reclame maakt voor een trein waarover verder helemaal niks bekend is, toch?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 27 mar 2018, 23:38

Dat zal inderdaad wel over de ICE gaan. Er rijden deze dienstregeling immers nog wat meer treinen die gevuld moeten worden (wat overigens heel goed aan het lukken is).

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3397
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Asterix » 21 mei 2018, 00:42

Vanavond laat was er een overbrenging van Aken naar Oostende, een HLE27 met een sleep I11'en enkele I10'en. Zou dit voor testen zijn geweest?

260689
Berichten: 2256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 » 21 mei 2018, 00:57

Asterix schreef:
21 mei 2018, 00:42
Vanavond laat was er een overbrenging van Aken naar Oostende, een HLE27 met een sleep I11'en enkele I10'en. Zou dit voor testen zijn geweest?
Waren het geen I6bc? Die werden verhuurd voor de Lourdestrein.
Een ander vraagje, hoe zit het met de homologatie van LUX en FR?

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3397
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Asterix » 21 mei 2018, 05:30

260689 schreef:
21 mei 2018, 00:57
Waren het geen I6bc? Die werden verhuurd voor de Lourdestrein.
Nee nee, zoals hierboven beschreven dus niet het typische verhuurmaterieel. Ik vraag mij zelfs af of die I6bc'en niet definitief afgeschreven zijn.

260689
Berichten: 2256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 » 21 mei 2018, 08:45

Asterix schreef:
21 mei 2018, 05:30
260689 schreef:
21 mei 2018, 00:57
Waren het geen I6bc? Die werden verhuurd voor de Lourdestrein.
Nee nee, zoals hierboven beschreven dus niet het typische verhuurmaterieel. Ik vraag mij zelfs af of die I6bc'en niet definitief afgeschreven zijn.
Nog niet, want die zijn bij deze nog een Lourdestgein aan het verzekeren tussen Hamburg of Hannover en Lourdes en terug. Misschien gaat het inderdaad wel over een testrit. De klassiekje slinken helaas redelijk snel af.

Plaats reactie