De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ETCS zit er nog niet in. Heb net navraag gedaan. Naast aanpassing aan de software moet er ook nog een hardware aanpassing gebeuren. Op de stuurtafel gaat de snelheidsmeter TBL2 er uit en er komt een scherm in de plaats. Er zijn tot nu toe maar 2 stuks HLE18 voorzien van dat derde extra scherm. Dit zijn de twee locomotieven die tot nu toe als testloc hebben gediend.
Net gehoord dat de homologatie eindelijk rond zou zijn. Aanpassingen aan de locs zouden op korte termijn beginnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Shrek schreef:En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij :)
Uit technisch oogpunt... maar wordt dat uit commercieel/operationeel/concurrentieel (cf. Thalys/ICE) überhaupt overwogen? Als ik zie dat men sinds de nieuwe dienstregeling zelfs de laatste rechtstreekse "klassieke" verbinding tussen Luik en Aken heeft doorgeknipt (na ze eerst al een pak minder aantrekkelijk te hebben gemaakt dan vroeger), heb ik daar toch grote twijfels bij.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Steve schreef:
Shrek schreef:En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij :)
Uit technisch oogpunt... maar wordt dat uit commercieel/operationeel/concurrentieel (cf. Thalys/ICE) überhaupt overwogen? Als ik zie dat men sinds de nieuwe dienstregeling zelfs de laatste rechtstreekse "klassieke" verbinding tussen Luik en Aken heeft doorgeknipt (na ze eerst al een pak minder aantrekkelijk te hebben gemaakt dan vroeger), heb ik daar toch grote twijfels bij.
De spoorvisie van de minister spreekt toch over het opwaarderen van klassieke internationale verbindingen. En de NMBS is uitdrukkelijk vragende partij om de 18 zo snel mogelijk naar Aken te kunnen sturen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Als ze er zo'n sterke wil aanwezig is, wat houdt ze dan tegen om voorlopig een snelle dienst aan te bieden met pakweg HLE 27 of een treinstel? Of beter nog HLE 13, die perfect over HSL 2 kan (even niet zeker ivm HSL 3)?

Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groentje »

Dat lijkt me inderdaad niet onmogelijk, hoewel ik zelf niet meteen zie waarom dat zo'n grote winst zou opleveren. Via lijn 3 betekent dat je Verviers niet meer kan bedienen, toch een een flinke 50 000 inwoners én een belangrijk OV-knooppunt voor zowat heel de oostkant van provincie Luik. Ik vermoed dat er een pak meer dagelijkse reizigers zijn van Brussel en verder naar Verviers en omgeving, dan naar Aken en verder. Al zitten ze natuurlijk wel in een zetel, vandaag, met 2 IC-verbindingen naar Welkenraedt. 1 trein over de lijn 3 sturen zou de bediening iets minder goed maken, maar niet onbruikbaar, en Eupen zou wel zijn verbinding met Brussel behouden. Voorlopig ben ik nog altijd meer te vinden voor een verbinding over Verviers naar Aken, om en om met een verbinding naar Eupen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

Ik weet niet als mijn visie (veel?) té optimistisch is, maar hoe ik het altijd heb bekeken, is dat ze sinds de nieuwe dienstregeling de IC Kortrijk - Welkenraedt nu net hebben ingevoerd om in de toekomst een Oostende - Aken te voorzien. Dan zou het eigenlijk over enkele jaren weer zoals vroeger verlopen op L37: Welkenraedt en Verviers weer elk 1 verbinding per uur richting Brussel, wat dus een Eupen - Kortrijk zal worden die dan ook elk uur zal rijden. Trouwens: Hergenrath en Welkenreadt moeten natuurlijk wel een verbinding met Aken behouden, die die stoptrein zal ook gewoon moeten blijven rijden (zal wel weer om de 2u worden, vermoed ik).
Nogmaals: dit is slechts mijn visie, hoe ik hoop dat het zal worden.
Steve schreef:Uit technisch oogpunt... maar wordt dat uit commercieel/operationeel/concurrentieel (cf. Thalys/ICE) überhaupt overwogen? Als ik zie dat men sinds de nieuwe dienstregeling zelfs de laatste rechtstreekse "klassieke" verbinding tussen Luik en Aken heeft doorgeknipt (na ze eerst al een pak minder aantrekkelijk te hebben gemaakt dan vroeger), heb ik daar toch grote twijfels bij.
Dat bekijk ik helemaal anders: er rijdt nu om het uur een trein, en die sluit dan ook nog wel eens aan op de IC naar zowel Luik, Leuven, Brussel, Gent, Brugge en Oostende. Dat is nu net veel aantrekkelijker, want vroeger kon je wel rechtstreeks tot Luik, maar moest je daar een half uur wachten op de IC naar Oostende. Naar mijn persoonlijke ervaring, schat ik zelfs een tamelijke stijging in het aantal reizigers op de klassieke verbinding tussen België en Aken sinds december 2014 (idem voor de HST trouwens).

Dan nog een vraagje over de HLE18: tegen die tijd zal die dan onder 15kV AC moeten kunnen rijden, want ik dacht dat DB beslist had alles tot aan de grens op die spanning te zetten? En dat zal dan nog wel tot voorbij Hergenrath doorgetrokken worden zeker, zodat men niet 2x kort achter elkaar moet wisselen van spanning?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: Dan nog een vraagje over de HLE18: tegen die tijd zal die dan onder 15kV AC moeten kunnen rijden, want ik dacht dat DB beslist had alles tot aan de grens op die spanning te zetten? En dat zal dan nog wel tot voorbij Hergenrath doorgetrokken worden zeker, zodat men niet 2x kort achter elkaar moet wisselen van spanning?
Neen, de bovenleiding blijft voorlopig zoals het is. De 18 zal onder 3kV rijden tot Aken, zoals de 27 dat nu doet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Als ze er zo'n sterke wil aanwezig is, wat houdt ze dan tegen om voorlopig een snelle dienst aan te bieden met pakweg HLE 27 of een treinstel? Of beter nog HLE 13, die perfect over HSL 2 kan (even niet zeker ivm HSL 3)?

Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
De enige nuttige bijkomende dienst naar Aken is de doortrekking van een IC uit Brussel, al de rest is weggegooid geld. De 13 mag bij mijn weten helemaal niet naar Aken, dus een IC Brussel-Aken via L2 is tot de homologatie van de HLE18 onmogelijk.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef:En nog nieuws over de 18: toelating voor Aken zou gelijk met de ETCS komen. Als dat zo is komt een IC Oostende-Aken via L2 en L3 opeens wel heel dichtbij :)
Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Ik zou alleen zeggen: via lijn en lijn 37.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

Is er ook al nieuws over de homologatie voor het Luxemburgse net?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Is er ook al nieuws over de homologatie voor het Luxemburgse net?
Dat is ook nog niet voor meteen. Ten vroegste 2018.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
Steve schreef:Als ze er zo'n sterke wil aanwezig is, wat houdt ze dan tegen om voorlopig een snelle dienst aan te bieden met pakweg HLE 27 of een treinstel? Of beter nog HLE 13, die perfect over HSL 2 kan (even niet zeker ivm HSL 3)?

Het zou mooi zijn, maar ik heb hier een sterke "eerst zien en dan geloven" bij...
De enige nuttige bijkomende dienst naar Aken is de doortrekking van een IC uit Brussel, al de rest is weggegooid geld. De 13 mag bij mijn weten helemaal niet naar Aken, dus een IC Brussel-Aken via L2 is tot de homologatie van de HLE18 onmogelijk.
Ik wil toch wat tegengas geven. De Oostende - Keulen van destijds was een van de rotste treinen op het net, ik zit echt niet te hunkeren naar zijn terugkeer. Hij zat met zijn beperkte samenstelling altijd wel ergens verkeerd: ze hoorden gewoon niet thuis in de Belgische ochtend- of avondspits, en ik wil wel eens zien hoe men erin slaagt een beurtregeling op te stellen waarin de korte treinen altijd op de zwakke momenten rijden. En zijn die er eigenlijk nog wel?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Wie zegt dat dat korte treinen gaan zijn. De treinen van nu zijn die niet van toen. Niet vergeten dat het om een andere loc gaat dan toen. De HLE 18 en 16 van toen hadden wat beperkingen die aan de huidige generatie Hle 18 niet toe te schrijven zijn. Dus de enige beperking in lengte zou ontstaan omdat Aachen te korte perrons zou hebben wat ik betwijfel (weet iemand de juiste nuttige lengte van die perrons?).
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door BVG1988 »

Als de IC01 dan via lijn 3 gaat rijden, neem ik aan dat de IC12 dan binnen x aantal jaar ook weekenddiensten gaat rijden via lijn 37 en lijn 49. :?:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie