De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Commendatore »

Heeft een HLE 18/19 onder 1500 V nog wel voldoende vermogen om de dienstregeling te halen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

2400 kW volgens Wikipedia, wat me toch genoeg lijkt om een niet al te lange stam zonder veel vertraging over een aantal korte stukjes 1500 V te sturen. De dag dat de Benelux bijna volledig over de HSL rijdt, is verreweg het meeste toch onder 25 kV. De HLE 25.5 heeft het vele jaren gedaan met nog een pak minder vermogen.

Niet dat de hypothetische inzet van de HLE 18 in (binnenlands) Nederland daarom makkelijk zou zijn, maar dat lijkt me alvast niet de grootste hindernis.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Door de HLE 18 met ATB uit te rusten zou het wel mogelijk worden om daar de Beneluxtrein mee te rijden, zodat de HLE 28 niet meer nodig is. De M7 kan de gaten die daardoor in het Belgische binnenlands verkeer vallen weer opvangen.

On the other hand, als ProRail zorgt dat Amsterdam - Breda - Hazeldonk doorgaand met ETCS kan worden bereden is dat ook mogelijk. :)
En dat laatste is veel eenvoudiger te bekomen dan dat eerste ;)
ProRail heeft trouwens al ETCS-plannen voor het hele net. Enkel de uitvoeringstermijnen zijn nog niet helemaal duidelijk, maar op een dag zal het wel zover komen. ATB op de 18nen is daarentegen wel compleet uitgesloten.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:
dentheo schreef:D ? hebben die Duitse spanning en beveiliging in huis ? Dat herinner ik mij niet van het lastenboek.
Neen, maar ze hebben wel een speciale toelating nodig om onder 3kV en TBL1+ tot in Aken te rijden. Dat zou dus op korte termijn in orde komen.
Korte termijn is in NMBS-termen blijkbaar anderhalf jaar, maar het Aachense homologatieavontuur voor de HLE 18/19 is van start gegaan:
http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... chen-hbf-d

Laten we hopen dat die toelating er snel komt, en de plannen voor een Franse toelating snel gedumpt worden. De KVB-apparatuur kan nog mogelijk gerecupereerd worden voor Traxx'en of Vectrons uit te rusten..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: Korte termijn is in NMBS-termen blijkbaar anderhalf jaar, maar het Aachense homologatieavontuur voor de HLE 18/19 is van start gegaan:
http://wallorail.be/index.php/materiel/ ... chen-hbf-d

Laten we hopen dat die toelating er snel komt, en de plannen voor een Franse toelating snel gedumpt worden. De KVB-apparatuur kan nog mogelijk gerecupereerd worden voor Traxx'en of Vectrons uit te rusten..
Het jammere met homologaties is dat je de periode moeilijk kan inschatten. Als alles verloopt zoals het moet kan het sneller dan anderhalf jaar. Maar wanneer men één klein puntje van incompatibiliteit vindt tussen de loc en de Duitse infra kan het opeens veel langer duren. Het is dus koffiedik kijken.

Waarom zou de homologatie voor Frankrijk gedumpt moeten worden? Is het idee van een 18+M6 op Antwerpen-Rijsel zo schrikwekkend?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:Is het idee van een 18+M6 op Antwerpen-Rijsel zo schrikwekkend?
Nee, ik verwacht dat er een aantal M7-motorwagens voor Rijsel geschikt zullen zijn, die dan met M6 & M7 tussenrijtuigen naar daar kunnen. Of een tripel-AM96 naar daar ipv de enkele nu.

HLE18+M6 of I10/I11 zal veel beter op zijn plaats zijn op Brussel-Luxemburg stad en Brussel-Noorderkempen-Breda. En zoals reeds aangekaart, voor de weinige charters naar Frankrijk kan men een gehuurde Traxx/13 inzetten of een lokwissel doen in Luxemburg.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Iain Dobson »

Sorry for posting in English but my Nederlands is not good enough.

Firstly - does France not have a more restricted loading gauge - the envelope in which the train runs than the Belgian one? We in the UK have a very restrictive loading gauge, then the French one and then Germany, Austria, Switzerland, Belgium and the Nederlands all share a similar larger loading gauge. So you cannot sent M5, M6 and M7 to France as they are too big. It is not a big difference but it is enough to stop larger Belgian trains running in France. There are some lines in Belgium that M6 cannot travel on and these may have been built to a smaller loading gauge.

Secondly - although the Reeks 13 are passed to work freight trains throughout France, they are not passed off to work passenger trains. When there was work in Luxembourg and the Brussel - Basel trains were running direct via the Bettembourg Curve into Northern France, there was special dispensation for the Reeks 13 to work the trains. It is a stupid rule especially when SNCF use similar locomotives, but it is France.

Thirdly - The reason why I think the Reeks 18 are being passed out for France is so they can work into Luxembourg as well. The passing off of the Reeks 18 to work in France makes running into Luxembourg simpler as both railways have similar signalling systems. It is something to do with the homologation of the KVB equipment. 1807 and 1862 are still at Wildenrath testing out the software for use in France. I don't know if the introduction of ETCS in Luxembourg will make a difference.

Fourthly - I understand that NMBS/SNCB are still considering the Reeks 17 to work both into Germany and into the Nederlands with a design that is already passed off for both countries. The TRAXX are not really fast enough for the high speed lines and the 17s were being ordered to do that.

Fifthly - why go to all the trouble of running Reeks 18s in the Nederlands in the first place? Why not go to Mr Alstom and simple buy some ICNG trains once any problems have been sorted out. NS has already agreed to buy to extra ICNG trains in order to get approval for Belgium. Let your noisy northern neighbours have all the costs and problems and once things are ok say we will go 50/50 on the fleet for the Benelux trains?

Any corrections or updates to my post are appreciated.

Iain
Laatst gewijzigd door Iain Dobson op 04 jun 2017, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Ik zou maar wat graag een HLE 18 met M6 hier in Breda zien verschijnen.

We hadden in 2013 al treinen naar Antwerpen moeten krijgen, maar anno juni 2017 zijn ze er nog altijd niet. ;)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Ik zou maar wat graag een HLE 18 met M6 hier in Breda zien verschijnen.

We hadden in 2013 al treinen naar Antwerpen moeten krijgen
Je bedoelt 2007 denk ik...

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar heeft de 1836 een toelating voor Duitsland gekregen. Vandaag gespot op de E410 die in Leuven stond te wachten om terug naar Kortrijk te rijden als E433.
Wie weet meer over de huidige ontwikkelingen voor de toelating in Duitsland van de HLE18? Verder heb ik vandaag nog een vijftal 18'en gezien, maar geen enkele van deze had een toelating voor Duitsland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 05 sep 2017, 22:58 Blijkbaar heeft de 1836 een toelating voor Duitsland gekregen. Vandaag gespot op de E410 die in Leuven stond te wachten om terug naar Kortrijk te rijden als E433.
Wie weet meer over de huidige ontwikkelingen voor de toelating in Duitsland van de HLE18? Verder heb ik vandaag nog een vijftal 18'en gezien, maar geen enkele van deze had een toelating voor Duitsland.
Het zijn niet individuele locs die toelating hebben, maar een bepaalde softwareversie. Waarschijnlijk zullen alle locs met de neiuwe softwareversie dan die "D" sticker krijgen.
Iets doet mij vermoeden dat er nog eerder Belgische IC-treinen in Aken dan in Breda zullen staan :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 06 sep 2017, 09:02
trainlovertje schreef: 05 sep 2017, 22:58 Blijkbaar heeft de 1836 een toelating voor Duitsland gekregen. Vandaag gespot op de E410 die in Leuven stond te wachten om terug naar Kortrijk te rijden als E433.
Wie weet meer over de huidige ontwikkelingen voor de toelating in Duitsland van de HLE18? Verder heb ik vandaag nog een vijftal 18'en gezien, maar geen enkele van deze had een toelating voor Duitsland.
Het zijn niet individuele locs die toelating hebben, maar een bepaalde softwareversie. Waarschijnlijk zullen alle locs met de neiuwe softwareversie dan die "D" sticker krijgen.
Iets doet mij vermoeden dat er nog eerder Belgische IC-treinen in Aken dan in Breda zullen staan :wink:
Wel vreemd is dat ik geen ETCS-sticker zie op de foto's die ik er gisteren van genomen heb. Als deze dan binnenkort ETCS zou krijgen, dan moet hij weer door de "Eisenbahn Bundesamt-keuring"?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 06 sep 2017, 09:02
trainlovertje schreef: 05 sep 2017, 22:58 Blijkbaar heeft de 1836 een toelating voor Duitsland gekregen. Vandaag gespot op de E410 die in Leuven stond te wachten om terug naar Kortrijk te rijden als E433.
Wie weet meer over de huidige ontwikkelingen voor de toelating in Duitsland van de HLE18? Verder heb ik vandaag nog een vijftal 18'en gezien, maar geen enkele van deze had een toelating voor Duitsland.
Het zijn niet individuele locs die toelating hebben, maar een bepaalde softwareversie. Waarschijnlijk zullen alle locs met de neiuwe softwareversie dan die "D" sticker krijgen.
Iets doet mij vermoeden dat er nog eerder Belgische IC-treinen in Aken dan in Breda zullen staan :wink:
Waar baseer je dat op? De ontwerpdienstregeling-2018 is al even beschikbaar maar daarin is hoegenaamd geen sprake daarvan (ook niet in de begeleidende nota's), terwijl er voor die IC naar Breda wel duidelijk gezegd is dat het "zo snel mogelijk" zou volgen, april of misschien alsnog februari 2018.

Ik zie daarnaast ook niet meteen in welke IC zomaar naar Aken zou kunnen gaan... enkel de IC Welkenraedt - Kortrijk komt enigszins in aanmerking, maar dan zul je wellicht extra materieel en personeel nodig hebben. De voorziene 38 minuten keertijd in Welkenraedt lijken mij veel te krap om even op en neer naar Aken te gaan en desondanks voldoende marge over te houden voor zo'n belangrijke verbinding, en zijn de M6'en die daar hoofdzakelijk gebruikt worden wel toegelaten in Aken? Andere IC's lijken mij nog lastiger (Oostende - Eupen kan maar dan benadeel je Eupen enorm en dat ligt politiek gevoelig, Quévrain - Luik is absoluut onaangepast qua materieel).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 06 sep 2017, 09:17 Wel vreemd is dat ik geen ETCS-sticker zie op de foto's die ik er gisteren van genomen heb. Als deze dan binnenkort ETCS zou krijgen, dan moet hij weer door de "Eisenbahn Bundesamt-keuring"?
Alle 18 hebben inmiddels al ETCS, geen reden meer dus om die stickers nog te gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 06 sep 2017, 09:24 Waar baseer je dat op? De ontwerpdienstregeling-2018 is al even beschikbaar maar daarin is hoegenaamd geen sprake daarvan (ook niet in de begeleidende nota's), terwijl er voor die IC naar Breda wel duidelijk gezegd is dat het "zo snel mogelijk" zou volgen, april of misschien alsnog februari 2018.
Het was eerder als grapje bedoeld. Maar met de gigantische vertragingen die de benelux blijft hebben is het nooit helemaal onmogelijk :wink:
Steve schreef: 06 sep 2017, 09:24 Ik zie daarnaast ook niet meteen in welke IC zomaar naar Aken zou kunnen gaan... enkel de IC Welkenraedt - Kortrijk komt enigszins in aanmerking, maar dan zul je wellicht extra materieel en personeel nodig hebben. De voorziene 38 minuten keertijd in Welkenraedt lijken mij veel te krap om even op en neer naar Aken te gaan en desondanks voldoende marge over te houden voor zo'n belangrijke verbinding, en zijn de M6'en die daar hoofdzakelijk gebruikt worden wel toegelaten in Aken? Andere IC's lijken mij nog lastiger (Oostende - Eupen kan maar dan benadeel je Eupen enorm en dat ligt politiek gevoelig, Quévrain - Luik is absoluut onaangepast qua materieel).
Oostende-Aken en Kortrijk-Eupen. I11 mag sowieso al binnen in Duitsland en voor de I11BDx zou ook een homologatieprocedure lopen.
Plaats reactie