De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainfreak »

Vandaag was het opnieuw de 1801 die de testtrein trok.
Darko

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Darko »

trainfreak schreef:Vandaag was het opnieuw de 1801 die de testtrein trok.
Inderdaad. naar verluid was er een probleem met de 02.. ze zijn dan ook 40 minuten te laat aangekomen ;)
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door davyickx »

trainboy2004 schreef:Een vraagje: Zit de locomotief aan de Welkenraedt of aan de Oostende kant of wordt er omgelopen?
Loc inderdaad kant Oostende.
Spoorse groeten,

Davy Ickx
Darko

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Darko »

davyickx schreef:
trainboy2004 schreef:Een vraagje: Zit de locomotief aan de Welkenraedt of aan de Oostende kant of wordt er omgelopen?
Loc inderdaad kant Oostende.
Inderdaad. zoals in de huidige ICa's ook het geval is..
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

bij de meeste verbindingen word meestal de loc kant brussel gezet. Heb dit toch eens opgevangen ooit :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door trainfreak »

Robin schreef:bij de meeste verbindingen word meestal de loc kant brussel gezet. Heb dit toch eens opgevangen ooit :roll:
Da's te zien waar je staat he :wink:
Bij alles naar de kust is het normaal loc richting kust.
Op de IR-F Kortrijk-Leuven staat de loc ook richting kust, idem voor de IC-K Gent-Genk
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

trainfreak schreef:
Robin schreef:bij de meeste verbindingen word meestal de loc kant brussel gezet. Heb dit toch eens opgevangen ooit :roll:
Da's te zien waar je staat he :wink:
Bij alles naar de kust is het normaal loc richting kust.
Op de IR-F Kortrijk-Leuven staat de loc ook richting kust, idem voor de IC-K Gent-Genk
Ja tis ni simpel natuurlijk en snap de bedoeling erachter ook niet zo.
Daarom dat ze die bij de brecht shuttle maar in het midden hebben gezet denk ik :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door b-loc »

Bij de IC A en IC F moet de loc sowieso kant Oostende staan dit omwille van de duwloc in Luik-Guillemins.
Deze mag enkel tegen rijtuigen duwen en niet tegen loc.
Das waarschijnlijk dan makkelijker om de rest van stuurrijtuigen ook naar de zelfde kant te richten voor als deze moeten verwisseld worden.
De brecht shuttle is een ander verhaal
Deze rijdt over HSL dus heb je ECTS nodig
13 heeft dit niet M6BDx wel dus zetten ze langs elke kant een stuurrijtuig
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

b-loc schreef:Bij de IC A en IC F moet de loc sowieso kant Oostende staan dit omwille van de duwloc in Luik-Guillemins.
Deze mag enkel tegen rijtuigen duwen en niet tegen loc.
Das waarschijnlijk dan makkelijker om de rest van stuurrijtuigen ook naar de zelfde kant te richten voor als deze moeten verwisseld worden.
De brecht shuttle is een ander verhaal
Deze rijdt over HSL dus heb je ECTS nodig
13 heeft dit niet M6BDx wel dus zetten ze langs elke kant een stuurrijtuig
Het verhaal van de brecht shuttle ken ik heus wel, dit was enkel beetje grappig bedoelt ;).
Van die opduw loc wist ik niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Op het vlak van opwduwen is de regel vrij eenvoudig.

Een trein mag niet door 2 locomotieven geduwd worden in België uit schrik voor verbuffering (het achter elkaar haken van de buffers).
Indien de loc dan bij een IC A of F dan toch achteraan zou staan moet de lichterloc (zoals een opdruk loc ook genoemd kan worden) vooraan (voor het stuurrijtuig dus) komen te staan. Aangezien die manier van werken omslachtiger is dan de huidige versie waarbij de loc altijd vooraan staat moet ik u geen verdere argumenten geven om te verstaan waarom het zo gebeurd.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

Steven schreef:Op het vlak van opwduwen is de regel vrij eenvoudig.

Een trein mag niet door 2 locomotieven geduwd worden in België uit schrik voor verbuffering (het achter elkaar haken van de buffers).
Indien de loc dan bij een IC A of F dan toch achteraan zou staan moet de lichterloc (zoals een opdruk loc ook genoemd kan worden) vooraan (voor het stuurrijtuig dus) komen te staan. Aangezien die manier van werken omslachtiger is dan de huidige versie waarbij de loc altijd vooraan staat moet ik u geen verdere argumenten geven om te verstaan waarom het zo gebeurd.
Dan moet de trein stoppen in Ans en loskoppelen, weer remproef en dergelijke. Kan dus gemakelijk +30 opleveren.
Mag met dit tijdens het heuvelen wel doen eigenlijk? met 2x 77, elk appart opduwen?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Bij de reeks 18 zal het opduwen nog veel minder voorkomen.
Achteraan de trein mag dus maar max 1 loc zijn indien daar een tweede komt te staan mag het dus NIET.
Ter info bij het opduwen koppelt men geen luchtslangen door. bij achteraan opduwen zal men zelfs totaal niets koppelen.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Treinen9880 »

Welk nummer zou er morgen rijden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bobke »

Steven schreef:Op het vlak van opwduwen is de regel vrij eenvoudig.

Een trein mag niet door 2 locomotieven geduwd worden in België uit schrik voor verbuffering (het achter elkaar haken van de buffers).
.
Steven, kan je dat wat meer uitleggen aub? Ik ben geen expert in spoortermen en euh, ja ik kan je moeilijk volgen, "het achter elkaar haken van de buffers?"
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Buffers duwen normaal gewoon tegen elkaar, door het verkeer in een wissel gaan rijtuigen tov elkaar verschuiven, als men hierbij te hard gaat duwen (doorbijvoorbeeld 2 locs te gebruiken)kan de buffer van het ene rijtuig gaan haperen achter de buffer van het andere rijtuig, zo kunnen ontsporingen ontstaan.
Plaats reactie