De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9999
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 11 jan 2016, 21:43

dentheo schreef:D ? hebben die Duitse spanning en beveiliging in huis ? Dat herinner ik mij niet van het lastenboek.
Neen, maar ze hebben wel een speciale toelating nodig om onder 3kV en TBL1+ tot in Aken te rijden. Dat zou dus op korte termijn in orde komen.


b-loc
Berichten: 1162
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door b-loc » 19 jan 2016, 19:50

Gisteren (18-01) reed de 2207 met HLE19+5*M6+HLE19+4*M6.
Het M6 rijtuig van de eerste ram was gekoppeld met de 2de HLE19.

Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Beesty » 19 jan 2016, 21:08

b-loc schreef:Gisteren (18-01) reed de 2207 met HLE19+5*M6+HLE19+4*M6.
Het M6 rijtuig van de eerste ram was gekoppeld met de 2de HLE19.
Ah, hebben ze dan eindelijk de goedkeuring om de koppeling van de 19's te gebruiken? :-)

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20838
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 19 jan 2016, 21:11

Die goedkeuring is er inderdaad.

groen1976
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 mar 2008, 12:32

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groen1976 » 21 jan 2016, 12:58

Een vraag :

In Brugge staat al een geruime tijd een M6-stuurstandrijtuig al dan niet gekoppeld tussen twee locomotieven HLE18/19 met geregeld de panto tegen de draad.

Ik heb ook de indruk dat de locomotieven af en toe wisselen.

Weet iemand wat men daar aan het doen is ?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20838
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 21 jan 2016, 14:32

Bijna 99% zeker dat deze configuratie dient voor de opleiding van treinbestuurders. Dit voor het gebruik van de GF koppeling op de HLE19 in samenwerking met de M6.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4407
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve » 21 jan 2016, 15:48

Weet iemand wat daar nu de volgende stappen zijn? Vanaf welk moment zou die koppeling nu echt officieel en daadwerkelijk gebruikt gaan worden, bijvoorbeeld op de Knokke-Blankenberge? En zullen de rittijden navenant aangepast worden?

Bijkomend ben ik ook wel eens benieuwd of het plan nog altijd bestaat om ook de aangepaste HLE 27's te blijven inzetten, al dan niet gecombineerd met HLE 19...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20838
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 21 jan 2016, 16:41

Steve, er heeft hier iets hoger al iemand melding gemaakt van een HLE19 die gekoppeld staat aan een M6. :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4407
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve » 21 jan 2016, 16:56

Steven schreef:Steve, er heeft hier iets hoger al iemand melding gemaakt van een HLE19 die gekoppeld staat aan een M6. :wink: :wink:
Dat weet ik, maar dat was uitgerekend op een verbinding waar die koppeling van totaal geen nut is (Gent - Tongeren).
M'n vraag gaat dus over het daadwerkelijke gebruik op onder meer de Knokke - Blankenberge, de eventuele aanpassing van de rittijden (waarom nog zoveel tijd verliezen in Brugge?) en inzet van de aangepaste HLE 27.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20838
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 21 jan 2016, 17:13

De tijden zal men niet aanpassen omdat de HLE19 zijn GF in dienst heeft, want dat had men evengoed kunnen doen toen men gewoon M6 met M6 koppelde, daarin zit dus geen snelheidswinst. Het grote voordeel is nu gewoon dat het minder erg is als beide delen is omwisselen of 1 van beide delen anders georiënteerd is.

sippycarlito
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 feb 2012, 19:59

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door sippycarlito » 21 jan 2016, 21:39

Steve schreef:
Steven schreef:Steve, er heeft hier iets hoger al iemand melding gemaakt van een HLE19 die gekoppeld staat aan een M6. :wink: :wink:
Dat weet ik, maar dat was uitgerekend op een verbinding waar die koppeling van totaal geen nut is (Gent - Tongeren).
M'n vraag gaat dus over het daadwerkelijke gebruik op onder meer de Knokke - Blankenberge, de eventuele aanpassing van de rittijden (waarom nog zoveel tijd verliezen in Brugge?) en inzet van de aangepaste HLE 27.
Tijdswinst zal er helemaal niet mee geboekt worden.
Het systeem MUX laat dat ook niet toe. Na een koppeling verandert de MUX configuratie (aantal MUXsystemen in dienst/aantal motoren). Dit kan je opnieuw verkrijgen door heel het systeem (lees machien/stuurrijtuig) buiten dienst te stellen en weer opnieuw op te starten zodat hij zijn MUXconfiguratie opnieuw opzoekt en bevestigt.

Helaas pindakaas. Enkel een flexibelere samenstelling is mogelijk. Hierdoor zal het gedeelte van Knokke niet meer moeten wachten op de aankomst van de Blankenberge bij problemen van die laatste.

mvg,
Simon

Iain Dobson
Berichten: 246
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Iain Dobson » 20 aug 2016, 01:42

Are 1861 and 1877 being made ready to enter passenger service?

They have been test locomotives for a long time and have never worked for NMBS.

Iain

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9999
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek » 26 aug 2016, 14:27

Steven schreef:voor dt laatste moet de 18 ATB krijgen, zonder ATB zal hij zeker geen toelating krijgen. Men is ook nog volop bezig met het in orde brengen van de ETCS wt al een tweede voorwaarde is. Het heeft geen zin die daar in orde te hebben voor NL als hij zelfs nog niet volledig in orde is in eigen land. Momenteel zijn er maar een paar locs met ETCS in dienst.
De 18 krijgt helemaal geen ATB. De homologatie is voor grensbaanvakken in kroko of TBL1+ te rijden.
Als de 18 tot in Breda moet geraken kan dat enkel mits aanpassingen door Prorail: Hetzij ETCS, hetzij TBL1+ in het station van Breda.
In elk geval moet dan ook nog de ETCS gehomologeerd worden in NL, maar dat zou in theorie dankzij de TSI's vrij snel moeten kunnen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20838
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven » 26 aug 2016, 15:45

ik weet het maar wou enkel antwoorden dat het niet zo simpel is als sommige denken om morgen al een HLE18 in NL te zien.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1903
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL » 28 aug 2016, 02:16

Door de HLE 18 met ATB uit te rusten zou het wel mogelijk worden om daar de Beneluxtrein mee te rijden, zodat de HLE 28 niet meer nodig is. De M7 kan de gaten die daardoor in het Belgische binnenlands verkeer vallen weer opvangen.

On the other hand, als ProRail zorgt dat Amsterdam - Breda - Hazeldonk doorgaand met ETCS kan worden bereden is dat ook mogelijk. :)

Plaats reactie