Welke loc/stel heeft de meeste kilometers op z'n teller?

Alles over reizigerstreinen in België.
SIMPY.be

Welke loc/stel heeft de meeste kilometers op z'n teller?

Bericht door SIMPY.be »

Vraag is simpel hé.
Wie heeft de meeste kilometers gebold?

Een 18 heeft er véél in relatief weinig tijd gedaan, en 16 gaat al langer mee...
Of zo u het een 59 zijn?
De 2327 is nu ook vandaag perfect 50 jaar!

Dus weet iemand de oplossing?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Destijds werden deze dingen gepubliceerd in "TransFer" van de Luikse vereniging GTF. Maar als ik me niet vergis heeft de NMBS daarover destijds de informatiekraan dichtgedraaid.
Ik herinner me nog wel dat de breaks (ik spreek nu van de jaren 80!) destijds de maandelijkse afstandskampioenen waren. Het zou me niet verbazen mochten dat nu de ms96 zijn, die toch ongeveer vergelijkbare diensten verzekeren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Sorry,

Ik had beter moeten lezen. Het gaat dus over het totaal aantal kilometer in een "carrière". Ongetwijfeld doen de ms 96 daar voorlopig nog niet mee.
Met vriendelijke groet

overweg13
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Inderdaad, maar toch bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de klassieke motorstellen winnen volgens mij :P
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Shrek schreef:de klassieke motorstellen winnen volgens mij :P
En de locs dan :?:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Jonathan schreef:
Shrek schreef:de klassieke motorstellen winnen volgens mij :P
En de locs dan :?:
die staan volgens mij meer stil. zon stelletjes zijn altijd in beweging in de week :P
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2626
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Bericht door trainfreak »

Mogen het ook locs, stelletjes zijn die nu niet meer rijden?
Greg

Bericht door Greg »

De 15 en 16 zijn de loc's of gewoon van de Belgische treinen (die nog in dienst zijn) die de meeste kilometers hebben afgereden, bestaat niet veel twijfel over. De 18 had ook een mooi aantal. Kwa stel denk ik aan de AM75 of klassiek.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Greg schreef:De 15 en 16 zijn de loc's of gewoon van de Belgische treinen (die nog in dienst zijn) die de meeste kilometers hebben afgereden, bestaat niet veel twijfel over. De 18 had ook een mooi aantal. Kwa stel denk ik aan de AM75 of klassiek.
denk da op de 20 jaar da ne 11 aan het bollen is vrijwel het record breekt :-) is de loc die bijna gebruikt word als een MS, deze locs zijn al dubbel zoveel versleten als hun broers en zussen (12/21/27) kortweg bijna het sleetpatroon van eentje die 40 jaar aan het bollen is, dus het zou is kunnen verkeren op gebied van meest totale km :)
Greg

Bericht door Greg »

Steven schreef:
Greg schreef:De 15 en 16 zijn de loc's of gewoon van de Belgische treinen (die nog in dienst zijn) die de meeste kilometers hebben afgereden, bestaat niet veel twijfel over. De 18 had ook een mooi aantal. Kwa stel denk ik aan de AM75 of klassiek.
denk da op de 20 jaar da ne 11 aan het bollen is vrijwel het record breekt :-) is de loc die bijna gebruikt word als een MS, deze locs zijn al dubbel zoveel versleten als hun broers en zussen (12/21/27) kortweg bijna het sleetpatroon van eentje die 40 jaar aan het bollen is, dus het zou is kunnen verkeren op gebied van meest totale km :)
Daar dacht ik net ook aan, maar ge waard me dus voor. :P
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

Daarom vind ik de 11 nu zo prachtig.

Ook al laat ie het nu soms wel is afweten. Hij heeft wel veel gereden voor in de 20 jaar! Ben trots op de loc 8)
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Bart »

Van de moterstellen denk ik vooral dat de 800'en + breaks, de meeste kilometers op hun teller hebben staan.
De klassieke stellen zijn wel ouder, maar worden vooral voor P treintjes, of versterking van de 800'en tijdens de spits gebruikt en voor korte afstand trajecten.

Zoals Steven al zei, zal den 11 wel de meeste kilometers op z'n teller hebben zeker, alhoewel de 25.5 er waarschijnlijk nog meer zal hebben.
Ben echt een curieus hoeveel jaren dienen 11 nog moet meegaan, op de reizigers is hij toch aan zijn laatste jaren bezig denk ik (hoop ik) :wink: .
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

vroeger reden die klassieke stelletjes IC's enzo he, daarom zou ik die zeker niet onderschatten :roll:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Je schijnt te vergeten dat deze klassieke stellen op een bepaald ogenblik (jaren 60 - 70 - halfweg 80) verschrikkelijk veel reizigersdiensten hebben gedaan. Ik som er voor de vuist enkele op: Arlon - Blankenberge, Saint-Ghislain-Hornu/Quévy - Hasselt (later Genk)/Welkenraedt, Antwerpen - Charleroi (in combinatie met de oudere stellen voor hoge perrons 001 - 050), ongeveer de helft van de diensten Oostende - Welkenraedt. Dat komt er kort gezegd op neer dat deze treinen veruit het gros van de verbindingen reden op alle geëlektrificeerde lijnen, en dat gesleepte stellen (vaak met M2 of K3) eerder zeldzaam waren. De gesleepte stellen moest je toen zoeken op de diesellijnen, met reeksen 51, 60, 62 en in de Ardennen 52, 54 en 55.
Zeker de huidige nummers 151 - 270 moeten een schitterend palmares hebben, reden waarom ik de frequente kritiek op deze stellen toch wel even zou willen relativeren.
Op de nieuw geëlektrificeerde lijnen waren het trouwens ook meestal klassieke tweeledige stellen die de diesels kwamen vervangen: lijn 75/59, lijn 60, lijn 89/69, lijn 94/123, noem maar op.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie