NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Retard schreef: Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!
Ach, andere landen hebben het bestudeerd en gezegd het brengt niet op ... maar wij hebben geld zat dus...
Dit is een klein beetje kort door de bocht, de lijnen waar men nu bezig is de bovenleiding om te bouwen naar 25kV = L162.
De voordelen zijn bekend in functie van de zware hellingen aldaar. Maar verder komt het geld niet volwaardig uit Belgische belastingen maar uit Europees geld. Die lijn maakt deel uit van het Eurocaprail project en Europa geeft daarvoor subsidies. Dit is niet het geval voor andere lijnen op dit moment. Als je weet dat ze op die ene lijn nog een paar jaren werk gaan hebben (met alle vertraagde treinen als gevolg) denk je beter twee keer na voor je "effe snel" 25 kV wil invoeren op een lijn.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Ach misschien is het meer bezigheidstherapie dan "echte" nood.. dan mag het lang duren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Het kan sneller maar dan moet je de L162 sluiten voor die werken. Nu is er treinverkeer mogelijk, al dan niet met grondige hinder.
De luxemburgers willen zo snel mogelijk tot aan de grens 25kV hebben dus zal het snel gedaan zijn met de MS96 om naar Luxemburg te rijden (de tweespanningsreeks 4xx heeft geen toelating voor Luxemburg).
Nadien blijft er enkel open
HLE13
en hopelijk ook snel de
HLE18
Desiro
en wie weet bouwen ze de huidige MS96 die naar Luxemburg gaan ook een transfo in en geven ze een tweede panto.

Ter info voor zij die hier wat eerder de vraag stelden. Er komen 95 stuks Desiro die op twee spanningen kunnen rijden en dus een 25kV functie hebben.
Die 95 stuks gaan niet allemaal nodig zijn om daar in het zuiden des lands de MW41 te vervangen laat zoveel duidelijk zijn.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef:[]
Waarom zo minachtend over ons land i.v.m de andere landen? :roll: :roll: Ziehier de voordelen van 25 kV :D
Wat zijn wij toch slim en zij toch dom....
Inderdaad. Men is lovend over de kwaliteit van het onderwijs hier.

Nu terug over naar de discussie. Er hangt in 2025 nog altijd 3 kV en 1,5 kV op de L40. Misschien toch een paar Breaks of duikbrillen wat langer houden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
Ter info voor zij die hier wat eerder de vraag stelden. Er komen 95 stuks Desiro die op twee spanningen kunnen rijden en dus een 25kV functie hebben.
Die 95 stuks gaan niet allemaal nodig zijn om daar in het zuiden des lands de MW41 te vervangen laat zoveel duidelijk zijn.
Dat heb ik vorige week gemerkt toen ik de 08506 op Aalst - Eigenbrakel zag.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
Retard schreef: Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!
Ach, andere landen hebben het bestudeerd en gezegd het brengt niet op ... maar wij hebben geld zat dus...
De L.162 moest overigens toch een 'grote revisie' krijgen, inclusief vernieuwing van de bovenleiding, wegens ouderdom van de installaties. Het hangen van 25kV is dus geen monsterachtige meerkost.
Samen met de eerder genoemde voordelen, en het feit dat zo ineens bijna een hele regio (Ardennenlijnen) 25kV krijgt, vind ik de keuze van Infrabel meer dan verdedigbaar.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

AlexNL schreef:Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.
MR08 kan niet onder 1500 V= rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:
AlexNL schreef:Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.
MR08 kan niet onder 1500 V= rijden.
Ook niet de MS085 ?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
AlexNL schreef:Vraagje: is de Desiro uitgerust met alleen ETCS Level 1, of kan deze ook omgaan met ETCS Level 2? Ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.
Het zou maar gek zijn moest die geen level 2 hebben. Toen de bestelling geplaatst werd was het al zeker dat het Belgische spoorwegnet met ETCS level 2 zou uitgerust worden.
Bovendien is het weglaten van de GSM-R module maar een marginale besparing, veel duurder is dan het achteraf inbouwen.
MR08 heeft momenteel enkel Level 1.
Level 2 upgrade komt later.

Wanneer is de beslissing genomen om het hele Belgische net te voorzien van Level 2?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
nahoj schreef:
AlexNL schreef:Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.
MR08 kan niet onder 1500 V= rijden.
Ook niet de MS085 ?
Neen. De 085xx reeks is identiek aan de monospanningsstellen, met toevoeging van een transfo en een gelijkrichter (en nog wat 'randapparatuur' zoals panto, AC-hoofdschakelaar, etc.), die in de 3000V voeding voorzien. Dat heeft dus geen invoed op de mogelijkheden onder gelijkspanning.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

MIVB-reiziger schreef:Heeft iemand een idee wat de huidige evolutie van de inzet van Desiro is? Wanneer mogen we ons eindelijk eens aan een meer massale instroom verwachten?

Ik stel de vraag concreet naar aanleiding van een post in dit topic, waar je een filmpje ziet waar een Desiro twee jaar geleden flitstend station Houyet doorkruist... TWEE jaar al!
Euh, ik denk dat de massale instroom redelijk op gang aan het komen is? Er worden momenteel ca. 10 stellen per maand geleverd. Het aantal Desiro-km stijgt explosief.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Tram44 schreef:Weet er iemand waar die stam M5 + loc 21 dan tegenwoordig worden gebruikt?
Zijn die niet terug naar de P-treinen Brussel-Jemelle, waar Desiro van teruggetrokken zou zijn?
Staan ook niet nog steeds 1 of 2 M5-stellen buiten dienst?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

nahoj schreef:
Tram44 schreef:Weet er iemand waar die stam M5 + loc 21 dan tegenwoordig worden gebruikt?
Zijn die niet terug naar de P-treinen Brussel-Jemelle, waar Desiro van teruggetrokken zou zijn?
Staan ook niet nog steeds 1 of 2 M5-stellen buiten dienst?
http://opdetrein.blogspot.be/2012/11/m5m-perikelen.html

Vandaag bestond de P-trein 8572 blijkbaar terug uit M5 + 21.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door am62 »

Stijn91 schreef:http://opdetrein.blogspot.be/2012/11/m5m-perikelen.html
Vandaag bestond de P-trein 8572 blijkbaar terug uit M5 + 21.
Hoi Stijn, trein 3336/8572 bestaat altijd uit M5m, enkel de 3337/8574 is sinds korte tijd Desiro (ook vandaag voor alle duidelijkheid).
's Ochtends is de P7574/IR3308 Desiro en de P7572/IR3307 M5m
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:
Ter info voor zij die hier wat eerder de vraag stelden. Er komen 95 stuks Desiro die op twee spanningen kunnen rijden en dus een 25kV functie hebben.
Die 95 stuks gaan niet allemaal nodig zijn om daar in het zuiden des lands de MW41 te vervangen laat zoveel duidelijk zijn.
Dat heb ik vorige week gemerkt toen ik de 08506 op Aalst - Eigenbrakel zag.
er zijn nu geen vaste grafieken voor de desiro dus ze geraken een beetje "verdwaald" vanaf de nieuwe dienstregling zou er ook een grafiek moeten komen voor de stellen
Plaats reactie