NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

klopt dietrich
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door b-loc »

Joris schreef:Hallo,
De AM nummers zijn meestal al verschillende keren gebruikt (oa door vernumemringen enz), de City Rails drgane nu ook de nummers van oude Poststellen...
Andere oplossing:
Reeks 0xxx: AM Mono (de nummers van nu dus)
Reeks 3xxx: AM Multi (dan klopt de eurostar ook)
Waarom is de 3 eigenlijk nooit gebruikt?
Overschakelen naar een 6delig nummerstelsel lijkt me niet aangewezen.
Groeten,
Joris De Mol
Wat is het verschil tussen AM mono en AM multi?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

mono, enkel 3kV
multi, 3kV en 25kV
mathias_VANTHUYNE

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door mathias_VANTHUYNE »

Bartjedj schreef:14/04?
Leef jij in de toekomst? :lol:

BDJ
weinig actieve gebruiker xD
melle

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door melle »

NMBS gaat gewoon er een 1 voor zetten

Bijvoorbeeld:
AM96: 0553
Desiro ML: 1XXX
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Een 1 kan niet om de heel eenvoudige reden dat deze in gebruik is voor elektrische locs. Reeksen 11, 12, 13, 15, 16, 18 en 19 (de laatste locs van reeks 18 he)
melle

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door melle »

Een 3/4/5/6/7/8/9 dan he,

Waarom is dit trouwens zo belangrijk?
We zullen allemaal wel zien welke nummering ze zal krijgen als ze worden afgeleverd he..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

de 3 is mogelijk want nog net in gebruik,
0 = MS (maar geeft men niet weer op de MS in kwestie vandaar dus drie ipv vier cijfers)
1 = Meerspanningslocs (met de nodige uitzonderingen zoals de reeks 25.5 die bij de 2 zit)
2 = Enkelspanningslocs (met ook hier als uitzondering de reeks 28
3 = niet in gebruik
4 = MW diesel
5 = baandiesellocs zwaar vermogen
6 = baandiesellocs laag vermogen
7 = rangeerdiesel hoog vermogen
8 = rangeerdiesel laag vermogen
9 = locotractors
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LML »

Ze worden niet genummerd, maar geletterd... :mrgreen:
Of een combinatie van de twee... Want van 0 - 9 heb je idd. niet veel keuze meer...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

De Desiro stellen zullen behoren tot de reeks 08 en worden als volgt genummerd.
Eenspanningsstellen: 08001-08210.
Tweespanningsstellen: 08501-08595.

Ze krijgen meteen het 12-cijferig UIC nummer: 94 88 008nnnx-c, met nnn het nummer in de reeks (001-210 en 501-595), x het nummer van de kast (1, 2 of 3) en c het controlecijfer.
Bv. voor het eerste rijtuig van stel 08001 zal dat zijn: 94 88 0080011-2

Ook het andere rollend materieel (locomotieven, motorstellen,...) zal overigens in de komende jaren hun UIC-nummer krijgen (in de praktijk complementair aan het huidig nationaal nummer).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Om verdere vragen voor te zijn, en meteen de logica te verduidelijken, hieronder nog enkele voorbeelden.

Tussenkast van stel 527 (MR reeks 96): 94 88 0965272-0.
Kast 2 van stel 651 (MR reeks 66): 94 88 0666512-1.
Locomotief 1836: 91 88 0180360-5.

Over wat precies eventueel vet gedrukt zal worden zoals men bv. op de ICE3 al ziet (http://www.flickr.com/photos/cklx/3648106572/) (of onderlijnen zoals op de rijtuigen), ben ik niet zeker; bovenstaande is een weloverwogen gok.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

uit het UIC nummer kan je nog niet effectief gaan besluiten dat de desiro's al bij de reeks 08 gaan aansluiten want die reeks in in principe al in gebruik door de vierledige motorstellen. zoals je merkt en zelf kan vaststellen door is rond te kijken laat de huidige nummering niet snel toe om effe 305 stellen zomaar kwijt te geraken in de huidige nummerreeksen die al bestaan. Ook al pas je het nummer aan de uic normen aan. de huidige reeksen bij de ms zijn in gebruik als volgt

03 = (301 tot 440) = breaks
04 = (450 tot 490 en 501 tot 570) = MS 96
05 = sabenastellen = klassiekjes
06 = (601 tot 7XX) klassiekjes
08 = (801 tot 844) vierledige
09 = 901 tot 9XX = sprinters

de cityrailstellen met nummers 960 tot 999 vallen nog steeds onder de reeks 06
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

De vierledige behoren tot de reeks 75. Hun nummer beginnend met 8 is hun volgnummer in de reeks.
Zo wordt het UIC-nummer van stel 826 (kast 1) 94 88 0758261-4.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

het gebruik van het jaartal is maar de tweede officiële titel die ze krijgen hoor. Op de handleidingen die wij krijgen staan beide benamingen meestal naast elkaar.

zo is
reeks 03 = MS80 = breaks
reeks 04 = MS96
reeks 09 = MS86 = sprinters
reeks 06 = MS66 = klassiekjes


Binnen de spoorweg zie je de eerste twee benamingen los door elkaar gebruikt worden. Bij de treinbestuurders (al een geluk) kennen we dan ook meestal de twee (al dan niet drie) benamingen. Als je zoals ik dan nog is in Brussel zuid zit krijg je de Franse versie van al die benamingen ook nog is op uw boterham :-)

officieel hebben alle motorstellen dus ook 4 cijfers zoals de rest van het rollend materieel, maar aangezien dit voor alle MS een 0 (nul) is heeft men dit altijd weggelaten, vandaar de reeksaanduiding met 03 en zo verder op de boeken. zo versta je ook waarom de reeks 75 zoals jij ze noemt officieel 08 is.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Ik begrijp de verwarring, want het is inderdaad een beetje een soepje. Maar de info die ik hier geef is wat men als standaard zal aannemen voor de samenstelling van de UIC-nummers. Het jaartal is de reeks (bv. 75), de nummering is de, euh, tjah, de nummering (bv. 8xx). :-)

Ik 'verbeter' en 'vul' even je lijstje 'aan'... Verdere opslitsing is uiteraard mogelijk (MR62 = MR62, 65; MR66 = MR66, 70, 73, 74, 79; MR80 = MR80, 83;...) maar hier niet aan de orde. Wat hier staat is wat men zal gebruiken voor de UIC-nummers. Ik vind het behoorlijk logisch zo. Hopelijk zullen de UIC-nummers, eenmaal aangebracht, helpen een standaard in te voeren en verdere verwarring te voorkomen.

NMBS-nummer of volgnummer in de reeks = nickname of beschrijving = reeks
301 tot 440 = breaks = reeks 80
441 tot 490 en 501 tot 570 = deense neuzen = reeks 96
153 tot 270 = oude klassiekjes (incl. sabena-stellen) = reeks 62
601-782 = nieuwere klassiekjes = reeks 66
960-999 = City-Rail = reeks 66
801 tot 844 = vierledige = reeks 75
901 tot 952 = sprinters = reeks 86
08001 tot 08210 en 08501 tot 08595 = Desiro / RER / Siemens /... = reeks 08

Nog vergeten vermelden dat achter het UIC-nummer telkens '-B-B' komt (met de onderlijnde B bedoel ik het B-embleem).
Plaats reactie